Kifid: consument moet begrijpen dat adviseur geen verzekeraar is

Kifid (logo)

De consument wordt geacht te begrijpen dat een financieel adviseur geen verzekeraar is, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-249.

De consument klaagde dat ze niet bekend was met het feit dat Intermediair (Independer, red.) geen verzekeringsmaatschappij is. Consument was in de veronderstelling een verzekering te hebben afgesloten bij Intermediair en dat er meteen, althans binnen enkele dagen, dekking werd verleend. Pas op het moment dat de consument een schadevoorval meldde, bleek ze niet te zijn verzekerd. Consument vorderde dat de verzekering alsnog met terugwerkende kracht zou ingaan. De Commissie oordeelt dat "op basis van de omstandigheden van het geval Consument had kunnen weten en vermoeden dat zij niet verzekerd was en er geen dekking was verleend. Het feit dat consument beperkte toegang heeft tot haar e-mail doet hier niet aan af. Tevens had Consument behoren te begrijpen dat Intermediair geen verzekeringsmaatschappij is".

 

Verantwoordelijkheid consument

De commissie: "Consument had in de gegeven omstandigheden kunnen weten en vermoeden dat zij niet verzekerd was. Allereerst was in de e-mail d.d. 30 juli 2016 duidelijk aangegeven dat Consument per e-mail een bevestiging zou krijgen zodra Klaverblad de aanvraag had gehonoreerd. Daarnaast had Consument aan de hand van haar bankgegevens kunnen constateren dat geen premie werd afgeschreven. Tevens heeft Consument nimmer de polisvoorwaarden per e-mail dan wel per post ontvangen. Uit deze omstandigheden had Consument kunnen afleiden dat zij niet verzekerd was."

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....