Kifid gaat klachten van deelnemers Stichting DIN Plan 1 voor 1 afronden

Document via Pixabay

Het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en verzekeraar Allianz om tot een vergelijk te komen voor de klachten over DIN Plan-beleggingsverzekeringen, is op niets uitgelopen. De Stichting, waarin 176 consumenten zijn verenigd, en verzekeraar Allianz hebben dit onlangs aan Kifid laten weten. Dit betekent dat Kifid de behandeling van de DIN Plan-klachten weer op zal pakken en voortzetten.

Kifid behandelt alleen individuele klachten. De Geschillencommissie zal de klachten van de deelnemers aangesloten bij de Stichting daarom 1 voor 1 behandelen. De Geschillencommissie zal bij de beoordeling van deze klachten de lijn volgen zoals in november 2020 door de Commissie van Beroep uiteengezet in de uitspraken in de drie door de Stichting aangewezen voorbeeldzaken. De Kifid-lijn is daarmee duidelijk: er is geen grond voor een schadevergoeding. Met het ondertekenen van de offerte voor de DIN Plan-beleggingsverzekering hebben consumenten ingestemd met het feit dat slechts een gedeelte van de premie zou worden gebruikt om te beleggen. Ook de in rekening gebrachte kosten zijn tussen de verzekeraar en de consument overeengekomen, zo blijkt uit de drie DIN Plan-uitspraken. 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...