Kifid: geen schade door mismatch Rabobank

Kantoor Rabobank

De Rabobank hoeft aan een ondernemer met een klacht over zijn rentederivaat geen schade te vergoeden, zo blijkt uit uitspraak (GC 2017-703) van de Geschillencommissie Kifid.

In 2015 beklaagt de ondernemer zich bij de bank dat eind 2008/begin 2009 aan hem een rentecap geadviseerd had moeten worden en dat de bank de door hem geleden schade van ruim 90.000 euro moet vergoeden. De Geschillencommissie concludeert dat de renteswap voor deze ondernemer een passend product was. Hoewel er sprake is van een mismatch, heeft dit niet geleid tot financiële schade.

Een ondernemer maakt eind 2008 met zijn lopende financiering de overstap naar Rabobank. In het adviesgesprek bij Rabobank worden voor de renteswap drie alternatieven besproken: de renteswap laten bij de ‘oude’ bank, de renteswap over laten nemen door Rabobank of de renteswap bij de ‘oude’ bank beëindigen en bij Rabobank een nieuwe renteswap afsluiten. De ondernemer besluit begin 2009 de renteswap door zijn ‘oude’ bank over te laten boeken naar Rabobank. In 2014 geeft de ondernemer aan geen ‘goed gevoel’ te hebben bij de renteswap. Met de bank wordt gesproken over de mogelijkheid om de renteswap af te kopen, te herstructureren of gewoon voort te zetten. De ondernemer besluit de renteswap te laten zoals die is. In 2015 dient de ondernemer bij de Rabobank een klacht in. De bank wijst de klacht af, waarna de ondernemer zijn klacht heeft voorgelegd aan Kifid.

Eén van de vragen die voorlag was of de bank terecht een renteswap heeft geadviseerd, of dat dit een ‘cap’ had moeten zijn, zoals de ondernemer stelt. De Geschillencommissie constateert dat de ondernemer ten tijde van de overstap naar Rabobank al bekend was met de renteswap, die hij in 2005 bij zijn voormalige bank had afgesloten. Duidelijk is ook dat de ondernemer het renterisico op de financieringen, die overgingen naar Rabobank, wilde afdekken. Dit neemt niet weg dat de bank steken heeft laten vallen in het maken van een analyse van de financiële situatie, de wensen en behoeften en de risicobereidheid van de ondernemer, zo blijkt uit de uitspraak.  Er is door de bank al snel voorgesorteerd op de keuze om de bestaande renteswap over te nemen.

De Geschillencommissie concludeert dat de renteswap een bij de financiële situatie van deze ondernemer passend product was. Indien voor een rentecap zou zijn gekozen, had de ondernemer eerst de renteswap af moeten kopen en de premie voor een rentecap moeten voldoen. Hiervoor ontbraken de financiële middelen. De Geschillencommissie acht het niet aannemelijk dat de ondernemer hiervoor zou hebben gekozen. Ten tijde van de overname van de renteswap door de Rabobank was de rentecap geen reëel alternatief.

Wel heeft Rabobank bij de overname en gedurende de looptijd van de renteswap onvoldoende acht geslagen op het feit dat de looptijd van het verleende krediet en van de renteswap niet synchroon liepen. Deze mismatch heeft voor de ondernemer niet geleid tot financiële schade. De bank hoeft dan ook niets te vergoeden.

Reactie toevoegen

 
Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Hidde Coebergh naar Rabobank

Hidde Coebergh naar Rabobank

Hidde Coebergh treedt op 1 oktober toe tot het managementteam Klantbediening Particulieren van Rabobank met als primaire aandachtsgebieden Wonen en Hypotheken. Coebergh...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...