Kifid kan onkunde niet bevestigen

Kifid LOGO 2017

Een autoverzekerde ving bot toen hij bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) vroeg om excuses van de verzekeraar (Allsecur), een bijscholingscursus voor het personeel van de maatschappij, kennisverbetering binnen de organisatie van de verzekeraar en een bevestiging van onkunde. Deze eisen lenen zich volgens de wet niet voor toewijzing, aldus de commissie.

 

De consument heeft met verzekeraar een geschil over hoogte van de uitkering na een verkeersongeval waarbij zijn auto is beschadigd. Verzekeraar heeft na expertiseonderzoek het schadebedrag uitgekeerd exclusief btw. Verzekeraar heeft zich daarbij gebaseerd op de kentekenregistratie bij de RDW en de auto als zakelijk aangemerkt. Consument heeft zich daartegen beklaagd en zich op het standpunt gesteld dat de auto in zijn privévermogen valt.

 

Ook heeft de klant met de verzekeraar een discussie over de vergoeding voor vervangend vervoer. Verzekeraar heeft twee weken vergoed op basis van 75  procent - conform een richtlijn - eveneens exclusief btw. Consument meent dat hij aanspraak maakt op de volledige kosten van vervangend vervoer minus aftrek van een bedrag van 86 euro aan uitgespaarde kosten vanwege het feit dat hij zijn eigen auto niet heeft gebruikt.

 

In de procedure vordert Consument dat de btw over de vergoede schade wordt uitgekeerd, aanvulling van de vergoeding voor vervangend vervoer met eveneens btw daarover, wettelijke rente, en een vergoeding voor ongemak. Ten slotte verlangt de consument van de verzekeraar excuses, een bijscholingscursus voor personeel, kennisverbetering binnen de organisatie van de verzekeraar en bevestiging van onkunde. In de loop van de procedure komt de verzekeraar volledig tegemoet aan de financiële vorderingen van de consument. Voor het overige wijst de Commissie de vorderingen van Consument af omdat deze zich volgens de wet niet lenen voor toewijzing.

(Uitspraak 2017-396)

Reactie toevoegen

 

Reacties

- 6 juli 2017

Wat een watjes die jongens van Allsecur. "komt volledig tegemoet aan de financiële wensen van de consument". Voorwaarden doen er niet meer toe, wie hard genoeg zeurt, krijgt zijn zin?

Meer over
Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...