Kifid publiceert nieuwe reglementen

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór die datum zijn ingediend blijven de huidige reglementen van kracht.

Directeur Eveline Ruinaard: “Dit is een krachtige invulling van toegankelijk en begrijpelijk willen zijn voor de mensen die bij Kifid aankloppen. Zodra je klikt op een vraag, kom je direct bij het antwoord. Allemaal zoveel als mogelijk opgeschreven in toegankelijke taal en waar nodig zijn lastige begrippen voorzien van een nadere uitleg.”

De werkwijze van Kifid voor de behandeling van klachten en beroepen verandert niet, aldus Kifid. De vertrouwde manier van werken is wel duidelijker opgeschreven in de vorm van vragen en antwoorden. In het reglement van de Commissie van Beroep in de vorm van vragen en regels. "Bij gebruik van het online reglement betekent een muisklik op een vraag in de inhoudsopgave, dat je direct terechtkomt bij het antwoord of de regel. Daar waar in het reglement wordt verwezen naar andere vragen/antwoorden of regels, kom je met een muisklik op de verwijzing direct bij de desbetreffende informatie. Soms is het gebruik van moeilijke begrippen onontkoombaar; in een apart kader is dat begrip dan nader uitgelegd. Daarnaast is gebruik gemaakt van enkele infographics en tabellen om informatie overzichtelijk en beeldend weer te geven."

Tot nog toe was er een apart reglement voor consumentenklachten en aparte reglementen voor klachten van kleinzakelijke ondernemers. En ook voor de behandeling van beroepen waren er aparte reglementen van toepassing. In de nieuwe reglementen zijn het reglement voor consumenten en de reglementen voor kleinzakelijke ondernemers samengevoegd tot één reglement.

Reactie toevoegen

 
Meer over
In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...