Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Vliegtuig in de lucht

Een vermiste of vertraagde koffer is niet aan te merken als ‘buitengewoon onvoorziene omstandigheid’ voor een reisverzekering, zo blijkt uit bindende uitspraak (2018-277) van de Geschillencommissie Kifid in een klacht van een consument tegen Aegon.

Een consument heeft zich bij Kifid beklaagd over haar reisverzekering. Aegon stelt dat de extra reiskosten, gemaakt vanwege het missen van een geplande terugvlucht naar Amsterdam, niet vallen onder dekking van de reisverzekering. De Geschillencommissie concludeert dat een (vlucht)vertraging van bijna twee uur niet heel bijzonder is. En een zoekgeraakte koffer op een luchthaven is evenmin uitzonderlijk. De consument heeft zelf gekozen voor een relatief korte overstaptijd in Toronto. De Geschillencommissie volgt de redenering dat geen sprake was van onvoorziene buitengewone omstandigheden. De verzekeraar hoeft de extra gemaakte reiskosten niet te vergoeden.

De terugvlucht van een echtpaar vanuit Sydney naar Amsterdam, met tussenstop in Halifax en Toronto, verloopt anders dan gepland. Door noodweer landen ze later dan gepland. Bovendien is hun koffer zoek. De overstaptijd was echter al krap en ze halen de aansluitende vlucht niet en krijgen evenmin contact met de klantenservice hotline. Wel wordt hun uiteindelijk een ticket aangeboden voor twee dagen later, maar die weigeren ze. Ze kopen zelf tickets om eerder naar huis te vliegen. Bij thuiskomst claimt de consument de extra gemaakte reiskosten van ruim 3700 euro op haar reisverzekering. Zij beroept zich daarbij op de voorwaarden van de reisverzekering, waarin staat dat ‘onvoorziene kosten zijn verzekerd, die met toestemming van Aegon Schade Service zijn gemaakt. Aegon stelt echter dat in deze situatie geen sprake is van een onzeker voorval.

De Geschillencommissie concludeert dat de optelsom van ‘vertraging van 103 minuten’, ‘een vermiste koffer’ en ‘een niet bereikbare klantenservice hotline’ niet is aan te merken als een onvoorziene buitengewone omstandigheid zoals bedoeld in de reisverzekering. Vertragingen en een gemiste koffer zijn vervelend, maar niet bijzonder. Tevens merkt de Geschillencommissie op dat de consument het alarmnummer (Aegon Schade Service) had moeten bellen, waardoor de verzekeraar in staat was gesteld om mee te helpen de reisproblemen op te lossen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

R.M. Radstaake - Claimshulp.nl 26 mei 2018

Harry, ik begrijp deze redenatie, maar dan is het je eigen beslissing geweest zo krap te plannen. Mensen moeten er in mijn mening wel rekening mee houden dat niet alle gevolgen van hun eigen beslissingen voor rekening van verzekeraar komen. Als ik in zo een situatie zou komen, dan zou ik het risico niet nemen met zo een krap schema en zeker een week speling houden tussen terugkomst en weer gaan werken.

Harry Beugelink - Advb HB 26 mei 2018

Mensen moeten doorgaans na een vakantie weer snel aan het werk en dan kun je soms geen twee dagen wachten omdat je dan daarna weer andere problemen tegemoet kunt zien; zoals een boze baas (die daarom besluit jouw tijdelijke contract niet te verlengen) of een opdrachtgever die dan maar naar de concurrent gast met als gevolg nog meer financiële schade dan alleen een ticket. Helaas worden deze details niet bekend gemaakt in het artikel, zodat het gissen blijft, maar ik begrijp wel waarom iemand zo snel mogelijk weer probeert naar huis te gaan........

R.M. Radstaake - Claimshulp.nl 26 mei 2018

Nou, ze kregen een vervangend ticket aangeboden maar besloten daar geen gebruik van te maken. Het is een eigen beslissing (en dus geen onverwacht voorval) om zelf een ander sneller ticket te kopen. Hadden ze die twee dagen gewacht, dan was wellicht ook de koffer boven water gekomen. Al met al een wel begrijpelijke uitspraak.

Harry Beugelink - Advb HB 23 mei 2018

Wanneer we de redenatie van Kifid volgen is diefstal of brand ook geen onzeker voorval meer. Wonderlijke of beter gezegd een idiote uitspraak van Kifid.

Arnoud Bosch VDAB - Vereniging Docenten Assurantie- en Bankleer (VDAB) 8 mei 2018

Disscussie kan voorkomen worden met een vermelding van: Niet gedekt is de overstap kleiner dan 3 uur tijdens een vooraf geplande vliegreis. In de polis voorwaarden.

Aegon zet stap in versnellen acceptatietraject hypotheekaanvragen

Aegon zet stap in versnellen acceptatietraject hypotheekaanvragen

Waar Aegon met financieel adviseurs al geruime tijd met brondata via Accelerate/iWize werkt in het adviseringstraject, kan deze nu ook automatisch worden gebruikt...

Aegon: Pensioen APK is goed idee

Aegon: Pensioen APK is goed idee

Werknemers zijn onwetend, boos en onzeker over hun pensioen en durven daarom ook geen pensioenkeuzes te maken in het nieuwe pensioenstelsel, zo blijkt uit onderzoek...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

Laagdrempelige maatregelen tegen stormschade vaak niet getroffen

Laagdrempelige maatregelen tegen stormschade vaak niet getroffen

Veel laagdrempelige maatregelen tegen stormschade worden niet getroffen, blijkt uit onderzoek door Aegon een jaar na de februaristormen van 2022. Hoewel 79 procent...

Aegon: 60-plussers benutten overwaarde niet

Aegon: 60-plussers benutten overwaarde niet

Negen op de tien 60-plussers met een huis benutten hun overwaarde niet, zo blijkt uit onderzoek van Aegon Nederland onder ruim 500 huizenbezitters van 60 jaar en...

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) die dinsdag werd gehouden, hebben de aandeelhouders van a.s.r. ingestemd met de verwerving...

Aegon doneert 115.000 euro aan Geldfit voor mensen in energiearmoede

Aegon doneert 115.000 euro aan Geldfit voor mensen in energiearmoede

De haardvuurtjes-actie van Aegon voor Geldfit heeft 115.000 euro opgeleverd. Om mensen in energiearmoede te helpen, heeft Aegon voor de feestdagen de actie ‘een...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Woekerpolis.nl eist compensatie woekerpolissen voor samengaan ASR en Aegon

Gedupeerden van 2,4 miljoen door ASR en Aegon verkochte woekerpolissen roepen de twee verzekeraars, die hebben aangekondigd te fuseren, op hun dossier, vóór...