Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Kifid LOGO 2017

Een adviseur hoeft heel specifieke vragen van de klant niet te voorzien en pro-actief te beantwoorden, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-541.

De commissie: "Naar ons oordeel zijn dit dermate specifieke vragen, dat Aangeslotene niet behoefde te vermoeden dat beide punten voor Consument van belang zouden zijn."

 

De zaak betrof omzetting van Robeco- naar Achmea-beleggingsfondsen bij de beleggingshypotheek door Interpolis. De consument klaagde dat de adviseur (Rabobank). De commissie: "Op Aangeslotene (Rabobank, de adviseur in kwestie, red.) rust geen algemene verplichting alle verschillen tussen de Robecofondsen en de Achmeafondsen aan Consument toe te lichten.
"Indien Consument specifieke vragen over de omzetting heeft, dient Aangeslotene deze wel te beantwoorden.

"Consument heeft gevraagd naar de reden van de omzetting. Op deze vraag heeft Aangeslotene antwoord gegeven. De belangrijkste reden voor de omzetting is dat Interpolis de kosten voor de beleggingsverzekeringen zo laag mogelijk wenste te houden. Daarbij geeft Aangeslotene ook aan waar Consument meer informatie over de fondsen zou kunnen vinden.

"Consument heeft zich niet tot Aangeslotene gewend met de vraag of er verschillen bestaan in het dividendbeleid of het kosten- of kortingenbeleid van de Robecofondsen en de Achmeafondsen. Naar oordeel van de Commissie zijn dit dermate specifieke vragen, dat Aangeslotenen niet behoefde te vermoeden dat beide punten voor Consument van belang zouden zijn.
"Consument heeft na de uitleg van Aangeslotene geen aanvullende vragen gesteld of gevraagd wat de belangrijkste verschillen tussen de fondsen zijn. Hij heeft na het antwoord van Aangeslotene met de omzetting ingestemd en daarbij aangegeven: 'Wat mij betreft gelijk overstappen naar Achmeafonds; U geeft zelf aan dat de kosten hiervan lager zijn, voor het overige hebben jullie verstand van de juiste keuze mag ik aannemen.'

"Ook heeft Consument een mutatieformulier ondertekend.

"Onder deze omstandigheden kan Consument Aangeslotene geen verwijt maken van het achterhouden van informatie. Aangeslotene kon het belang van de informatie voor Consument immers niet vermoeden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...