Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Koffer reizen via Pixabay

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners: “Dit is omdat ABN Amro, ING en Rabobank allen extra eisen stellen voordat er een verzekering kan worden afgesloten. Dit verschilt per bank; soms dient er telefonisch een verificatie te gebeuren, terwijl anderen eisen dat je al een bankrekening bij hen hebt. Dit zorgt ervoor dat de drie banken het laagste scoren, elk Nederlands verzekeringsbedrijf scoorde hoger dan hen. ABN Amro heeft de hoogste score van de drie, namelijk 63,5 procent. Zij wordt gevolgd door Rabobank met 63,1 procent en ING staat onderaan met een score van 61 procent.”

ANWB scoort het beste, met een gemiddelde score van 86 procent voor de inboedel- en autoverzekering samen. Fbto staat tweede met een score van 84,6 procent, dan komt Ohra (83,1 procent).

Nog verbetering mogelijk

Geerts: “De meeste verzekeraars hebben de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in de digitale klantreis, de resultaten daarvan zijn nu zichtbaar. Desalniettemin is er nog ruimte voor verbetering. Wat opvalt is dat Nederlandse verzekeraars het uitmuntend doen in de simulatiefase, maar steken laten vallen met de koopfase. Tevens kan een uitleg en visualisatie van dekkingen soms nog beter. Daarnaast is het goed te beseffen dat deze studie zich beperkt tot enkele verzekeringen en alleen het afsluiten van de verzekering. Op andere vlakken is ook nog veel te winnen.”

Sia Partners heeft voor 2023 de klantreizen van Nederlandse verzekeraars onderzocht. Hierin is gekeken naar de auto- en de inboedelverzekeringen van vijftien verzekeraars. De studie vond plaats in dertien verschillende landen, en Nederland scoort gemiddeld het beste. De gemiddelde score van Nederland ligt op
75,1 procent, terwijl dit wereldwijd ligt op 60 procent. Deze hoge Nederlandse score is niet puur wegens een aantal excellente scores, maar ook omdat de kwalitatieve verschillen tussen de Nederlandse verzekeraars klein zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...