Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Koffer reizen via Pixabay

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners: “Dit is omdat ABN Amro, ING en Rabobank allen extra eisen stellen voordat er een verzekering kan worden afgesloten. Dit verschilt per bank; soms dient er telefonisch een verificatie te gebeuren, terwijl anderen eisen dat je al een bankrekening bij hen hebt. Dit zorgt ervoor dat de drie banken het laagste scoren, elk Nederlands verzekeringsbedrijf scoorde hoger dan hen. ABN Amro heeft de hoogste score van de drie, namelijk 63,5 procent. Zij wordt gevolgd door Rabobank met 63,1 procent en ING staat onderaan met een score van 61 procent.”

ANWB scoort het beste, met een gemiddelde score van 86 procent voor de inboedel- en autoverzekering samen. Fbto staat tweede met een score van 84,6 procent, dan komt Ohra (83,1 procent).

Nog verbetering mogelijk

Geerts: “De meeste verzekeraars hebben de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in de digitale klantreis, de resultaten daarvan zijn nu zichtbaar. Desalniettemin is er nog ruimte voor verbetering. Wat opvalt is dat Nederlandse verzekeraars het uitmuntend doen in de simulatiefase, maar steken laten vallen met de koopfase. Tevens kan een uitleg en visualisatie van dekkingen soms nog beter. Daarnaast is het goed te beseffen dat deze studie zich beperkt tot enkele verzekeringen en alleen het afsluiten van de verzekering. Op andere vlakken is ook nog veel te winnen.”

Sia Partners heeft voor 2023 de klantreizen van Nederlandse verzekeraars onderzocht. Hierin is gekeken naar de auto- en de inboedelverzekeringen van vijftien verzekeraars. De studie vond plaats in dertien verschillende landen, en Nederland scoort gemiddeld het beste. De gemiddelde score van Nederland ligt op
75,1 procent, terwijl dit wereldwijd ligt op 60 procent. Deze hoge Nederlandse score is niet puur wegens een aantal excellente scores, maar ook omdat de kwalitatieve verschillen tussen de Nederlandse verzekeraars klein zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuw klantgericht leiderschap

Nieuw klantgericht leiderschap

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2021) Hoe weet je of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Dat kan alleen door de klant écht...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

Consistentie geeft vertrouwen

Consistentie geeft vertrouwen

(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...

Op klantreis!

Op klantreis!

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Toeval of niet? De jury van de VVP Advies Award 2019 koos drie ‘traditionele’ advieskantoren voor de laatste ronde, die wordt gespeeld tijdens de VVP...

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

Wat maakt u klantvriendelijk? Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden in de beoordeling...

DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

Zorgverzekeraar DSW heeft als eerste verzekeringsmaatschappij de Top 10 gehaald van Klantvriendelijkste Bedrijven van 2019. DSW werd zesde. Op de eerste plaats kwam...