Knab en van Vroonhoven winnaars Financial Marketing Award 2015

Knab is door jury en publiek op de Nationale Dag Financiële Marketing uitgeroepen tot winnaar van de Financial Marketing Award 2015. Leslie Hogeveen  nam de prijs in ontvangst van juryvoorzitter Madelon Engels (Beyond Marketing). AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven kreeg de Award voor haar persoonlijke inzet voor een duurzame financiële sector.

De Awards werden uitgereikt tijdens de 21ste editie van de Nationale Dag Financiële Marketing, de enige vakdag voor financieel marketeers die vakblad VVP samen met De Baak en NIMA organiseert. Opdracht van de jury: zoek initiatieven binnen de financiële sector waar de samenleving écht iets aan gehad heeft, waar mensen duurzaam mee geholpen zijn en waar de – financiële – wereld beter door is geworden. Juryvoorziitter Engels (op de foto met winnaar Leslie Hogeveen van Knab) benadrukte dat de jury dit jaar vooral op zoek was gegaan naar innovaties binnen de grotere concerns, juist omdat de impact voor klant en sector groter kan zijn. De jury had vijf cases genomineerd, volgens de jury alle vijf door hun nominatie al winnaar. In een pitch van maximaal vijf minuten werden de cases gepresenteerd. Jury én publiek bepaalden gezamenlijk de uiteindelijke winnaar.

 

Leslie Hogeveen van Knab begon zijn pitch met een persoonlijke invalshoek. Toen hij nog niet bij Knab werkzaam was, ergerde hij zich aan de negatief ingestoken campagnes van Knab en meldde dit ook in een mail aan oprichter René Frijters. Hij zei er bij dat Knab beter verdiende. Prompt kreeg hij een mail terug van Frijters met een uitnodiging tot een gesprek. Binnen de kortste keren was Hogeveen benoemd tot marketingdirecteur van Knab en kon hij zelf de koers mede bepalen. Volgens Hogeveen gaat Knab nu vooral uit van eigen kracht, weet het heel goed waar de markt om vraagt, zoals de introductie samen met moeder Aegon van de zzp-hypotheek en werkt Knab inmiddels fact based. Klanten waarderen het nieuwe en succesvolle Knab met een NPS score die ruim boven de 20 ligt.


Vier andere genomineerden

- ABN Amro (presentatie Anneke Janssen) bewijst met het Nabestaanden- en het Scheiden bedieningsconcept dat een bestaande speler, die de afgelopen jaren niet altijd positief in het nieuws is geweest, initiatieven ontwikkelt en voor klanten ook uitrolt met een mensgerichte inhoud. Met deze bedieningsconcepten worden mensen op persoonlijke wijze geholpen tijdens impactvolle gebeurtenissen als een overlijden of een scheiding. Hiermee laat ABN Amro zien dat het een andere focus aanbrengt binnen de bank. Een bewustzijn waarbij het centraal zetten van het klantbelang voor medewerkers leidend moet zijn. Anneke Janssen is de initiator achter beide bedieningsconcepten. Ze gelooft dat verandering van binnenuit komt en door medewerkers gedragen moet worden, die daarbij goed gefaciliteerd moeten worden. Door te werken vanuit het hart inspireert ze collega’s en draagt ze bij aan de bewustwordingsverandering van medewerkers; de basis van een duurzame verandering.

- Centraal Beheer Achmea is als grote financiële dienstverlener de samenwerking aan durven gaan met het spullenleenplatform Peerby. Robin Clements en Ieteke Schouten verzorgden de duopresentatie. Resultaat: een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. Deze optionele ‘Peerby-garantie’ maakt spullen uitlenen laagdrempeliger en het waarborgt, volgens de initiatiefnemers de goede relatie met de buren. Daarmee zegt de traditionele verzekeraar de deeleconomie te omarmen en hier actief op in te spelen. Uit peilingen onder Peerby-leden bleek bij zowel leners als uitleners behoefte aan meer zekerheid. Met dat in het achterhoofd is de startup met Centraal Beheer in gesprek gegaan en is de Peerby Garantie ontstaan. De garantie is optioneel en de lener betaalt.

- Oneplanetcrowd (presentatie Maarten de Jong) richt zich specifiek op ondernemers die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Dit geeft op de lange termijn een strategische meerwaarde. Door de sectorkeuze is de crowd meer gecommitteerd en loyaler dan de ‘crowd’ van algemene crowdfundingsplatformen.  Dit crowdfunding platform laat zien dat steeds meer mensen een (financiële) positieve bijdrage willen leveren aan een betere samenleving. Feiten: inmiddels zijn meer dan honderd ondernemingen/projecten succesvol gefund. Er is ruim 6 miljoen euro opgehaald, ruim 80 procent van de crowdfunding campagnes haalt het gestelde doelbedrag en in 2015 won het platfom drie van de vijf Crowdfundingawards.

- Yarden (presentatie ceo Ron Bavelaar) lanceerde in juni van dit jaar het eerste klantjaarverslag van Nederland. Tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum – waar het idee is geboren – vond een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat klanten de bestaansreden van je bedrijf zijn. In een klantverslag legt Yarden verantwoording af wat het bedrijf doet voor de klant. Daarbij zul je eerlijk en transparant moeten zijn over zowel de goede als de minder goede zaken. Alle divisies en een groot aantal medewerkers worden bij de totstandkoming van het jaarverslag betrokken. Voordeel: iedere werknemer weet weer wat de kern van je bedrijf is (de klant) en meer dan voorheen worden dilemma’s of fouten intern bespreekbaar gemaakt. Het klantjaarverslag zal ieder jaar naast het financieel jaarverslag worden uitgegeven.

 

Nieuwe jury

De jury bestaat uit: voorzitter Madelon Engels (Beyond Marketing), Ludo Voorn (PostNL), Helen Toxopeus (NewEconomics), Alexander Koene (BR-ND), Bartelt Pekelharing (Aegon) en Arjen Bijlsma (NIMA). De juryleden hebben FMA-spotters ingeschakeld. Dit zijn professionals in verschillende disciplines die met de juryleden op zoek zijn gegaan naar de meest indrukwekkende initiatieven. Dit zijn: Jelle Bartels, Ivo Valkenburg, Kim Cramer, Tony de Bree, Pascal Spelier, Anieka van Leeuwarden, Rens van Tilburg en Krijn Schuurman.

Reactie toevoegen

 
Mogelijk ook hypotheken voor zzp’ers bij Knab

Mogelijk ook hypotheken voor zzp’ers bij Knab

Knab onderzoekt de mogelijkheden om naast zakelijke leningen ook hypotheken voor zzp’ers aan te kunnen bieden. Aldus de bank bij de presentatie van de jaarcijfers....

Knab: steun onder zzp'ers voor verplichte AOV neemt af

Knab: steun onder zzp'ers voor verplichte AOV neemt af

De steun onder zzp'ers voor een verplichte AOV neemt af. Ruim een derde (36 procent) steunt het huidige overheidsplan om een AOV verplicht te stellen voor zelfstandigen...

Ruim een op de drie startende zzp’ers opent rekening bij Knab

Ruim een op de drie startende zzp’ers opent rekening bij Knab

Ruim een op de drie startende zzp’ers die in 2022 een zakelijke rekening opende, deed dat bij Knab. Dat marktaandeel ligt 6 procent hoger dan een jaar eerder....

Tom van Zalen wordt CRO bij Knab

Tom van Zalen wordt CRO bij Knab

Tom van Zalen versterkt per 15 maart de directie van Knab als Chief Risk Officer. Hij komt na ruim elf jaar over van ING Nederland waar hij de laatste jaren verantwoordelijk...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...