Knab en van Vroonhoven winnaars Financial Marketing Award 2015

Knab is door jury en publiek op de Nationale Dag Financiële Marketing uitgeroepen tot winnaar van de Financial Marketing Award 2015. Leslie Hogeveen  nam de prijs in ontvangst van juryvoorzitter Madelon Engels (Beyond Marketing). AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven kreeg de Award voor haar persoonlijke inzet voor een duurzame financiële sector.

De Awards werden uitgereikt tijdens de 21ste editie van de Nationale Dag Financiële Marketing, de enige vakdag voor financieel marketeers die vakblad VVP samen met De Baak en NIMA organiseert. Opdracht van de jury: zoek initiatieven binnen de financiële sector waar de samenleving écht iets aan gehad heeft, waar mensen duurzaam mee geholpen zijn en waar de – financiële – wereld beter door is geworden. Juryvoorziitter Engels (op de foto met winnaar Leslie Hogeveen van Knab) benadrukte dat de jury dit jaar vooral op zoek was gegaan naar innovaties binnen de grotere concerns, juist omdat de impact voor klant en sector groter kan zijn. De jury had vijf cases genomineerd, volgens de jury alle vijf door hun nominatie al winnaar. In een pitch van maximaal vijf minuten werden de cases gepresenteerd. Jury én publiek bepaalden gezamenlijk de uiteindelijke winnaar.

 

Leslie Hogeveen van Knab begon zijn pitch met een persoonlijke invalshoek. Toen hij nog niet bij Knab werkzaam was, ergerde hij zich aan de negatief ingestoken campagnes van Knab en meldde dit ook in een mail aan oprichter René Frijters. Hij zei er bij dat Knab beter verdiende. Prompt kreeg hij een mail terug van Frijters met een uitnodiging tot een gesprek. Binnen de kortste keren was Hogeveen benoemd tot marketingdirecteur van Knab en kon hij zelf de koers mede bepalen. Volgens Hogeveen gaat Knab nu vooral uit van eigen kracht, weet het heel goed waar de markt om vraagt, zoals de introductie samen met moeder Aegon van de zzp-hypotheek en werkt Knab inmiddels fact based. Klanten waarderen het nieuwe en succesvolle Knab met een NPS score die ruim boven de 20 ligt.


Vier andere genomineerden

- ABN Amro (presentatie Anneke Janssen) bewijst met het Nabestaanden- en het Scheiden bedieningsconcept dat een bestaande speler, die de afgelopen jaren niet altijd positief in het nieuws is geweest, initiatieven ontwikkelt en voor klanten ook uitrolt met een mensgerichte inhoud. Met deze bedieningsconcepten worden mensen op persoonlijke wijze geholpen tijdens impactvolle gebeurtenissen als een overlijden of een scheiding. Hiermee laat ABN Amro zien dat het een andere focus aanbrengt binnen de bank. Een bewustzijn waarbij het centraal zetten van het klantbelang voor medewerkers leidend moet zijn. Anneke Janssen is de initiator achter beide bedieningsconcepten. Ze gelooft dat verandering van binnenuit komt en door medewerkers gedragen moet worden, die daarbij goed gefaciliteerd moeten worden. Door te werken vanuit het hart inspireert ze collega’s en draagt ze bij aan de bewustwordingsverandering van medewerkers; de basis van een duurzame verandering.

- Centraal Beheer Achmea is als grote financiële dienstverlener de samenwerking aan durven gaan met het spullenleenplatform Peerby. Robin Clements en Ieteke Schouten verzorgden de duopresentatie. Resultaat: een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. Deze optionele ‘Peerby-garantie’ maakt spullen uitlenen laagdrempeliger en het waarborgt, volgens de initiatiefnemers de goede relatie met de buren. Daarmee zegt de traditionele verzekeraar de deeleconomie te omarmen en hier actief op in te spelen. Uit peilingen onder Peerby-leden bleek bij zowel leners als uitleners behoefte aan meer zekerheid. Met dat in het achterhoofd is de startup met Centraal Beheer in gesprek gegaan en is de Peerby Garantie ontstaan. De garantie is optioneel en de lener betaalt.

- Oneplanetcrowd (presentatie Maarten de Jong) richt zich specifiek op ondernemers die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Dit geeft op de lange termijn een strategische meerwaarde. Door de sectorkeuze is de crowd meer gecommitteerd en loyaler dan de ‘crowd’ van algemene crowdfundingsplatformen.  Dit crowdfunding platform laat zien dat steeds meer mensen een (financiële) positieve bijdrage willen leveren aan een betere samenleving. Feiten: inmiddels zijn meer dan honderd ondernemingen/projecten succesvol gefund. Er is ruim 6 miljoen euro opgehaald, ruim 80 procent van de crowdfunding campagnes haalt het gestelde doelbedrag en in 2015 won het platfom drie van de vijf Crowdfundingawards.

- Yarden (presentatie ceo Ron Bavelaar) lanceerde in juni van dit jaar het eerste klantjaarverslag van Nederland. Tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum – waar het idee is geboren – vond een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat klanten de bestaansreden van je bedrijf zijn. In een klantverslag legt Yarden verantwoording af wat het bedrijf doet voor de klant. Daarbij zul je eerlijk en transparant moeten zijn over zowel de goede als de minder goede zaken. Alle divisies en een groot aantal medewerkers worden bij de totstandkoming van het jaarverslag betrokken. Voordeel: iedere werknemer weet weer wat de kern van je bedrijf is (de klant) en meer dan voorheen worden dilemma’s of fouten intern bespreekbaar gemaakt. Het klantjaarverslag zal ieder jaar naast het financieel jaarverslag worden uitgegeven.

 

Nieuwe jury

De jury bestaat uit: voorzitter Madelon Engels (Beyond Marketing), Ludo Voorn (PostNL), Helen Toxopeus (NewEconomics), Alexander Koene (BR-ND), Bartelt Pekelharing (Aegon) en Arjen Bijlsma (NIMA). De juryleden hebben FMA-spotters ingeschakeld. Dit zijn professionals in verschillende disciplines die met de juryleden op zoek zijn gegaan naar de meest indrukwekkende initiatieven. Dit zijn: Jelle Bartels, Ivo Valkenburg, Kim Cramer, Tony de Bree, Pascal Spelier, Anieka van Leeuwarden, Rens van Tilburg en Krijn Schuurman.

Reactie toevoegen

 
ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Centraal Beheer PPI van start

Centraal Beheer PPI van start

Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Knab introduceert een doorlopende zakelijke reisverzekering voor ZZP’ers. De online bank doet dit samen met insurtech Alicia. De verzekering is ontwikkeld...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro claimt het marktleiderschap bij hypotheken in Nederland. De bank bij de presentatie van de Q2-cijfers: “Ons marktaandeel in hypotheken verbeterde...

Knab: ook zakelijke leningen

Knab: ook zakelijke leningen

Joost Brouwer en Maartje Cremers zijn toegetreden tot de directie van Knab. Brouwer gaat met Zakelijk Lenen een volledig nieuwe propositie voor Knab in de markt...

Centraal Beheer: van zelfredzaamheid naar samenredzaamheid

Centraal Beheer: van zelfredzaamheid naar samenredzaamheid

Veertig procent van werkend Nederland heeft het gevoel dat ze hun ontwikkelwensen niet kunnen uitspreken en zestig procent procent ervaart geen duidelijke richting....

ABN Amro: verlagen btw op energie juist prikkel om niet te verduurzamen

ABN Amro: verlagen btw op energie juist prikkel om niet te verduurzamen

Het verlagen van de btw op energie acht het Economisch Bureau van ABN Amro op twee terreinen niet doelmatig. Het Bureau: “Ten eerste worden daarmee alle inkomensgroepen...