"kom in actie als woekerpolishouder"

Dit is de dag

Kom in actie als gedupeerde woekerpolishouder. Dat was de boodschap van de reportage zaterdagavond op NPO2.

Het programma was mede gemaakt door reporter Henk Valk, die in 1996 bij Zwitserleven een beleggingsverzekering sloot die zich volgens hem ontpopte tot woekerpolis. Volgens Valk is er 4.000 euro als "sneeuw voor de zon verdwenen". In de reportage keek hij of en hoe hij dit bedrag terug kan krijgen. Wat betreft zijn eigen polis kwam hij tot de conclusie dat het beter is zich aan te sluiten bij Vereniging Woekerpolis.nl, die ConsumentenClaim voor zich aan het werk heeft gezet. Gaat het om grotere bedragen, dan kunnen andere stappen interessant zijn. Zo behaalde Peter de Jong een overwinning op Centraal Beheer Achmea via Kifid (maar pas in laatste instantie). In de tussentijd bood CB hem een schikking aan, die bovendien geheim moest blijven. De Jong ging er niet in mee. Een andere gedupeerde, Huub de Haan, vertelde over zijn taaie gevecht met NN. De zaak De Haan speelde tot bij het Europese Hof van Justitie. Groot was de teleurstelling, toen het Hof de kwestie op 29 april feitelijk weer teruglegde naar de Nederlandse rechter. Het zijn taaie gevechten en zaken van lange adem, maar volgens Valk heeft het dus wel degelijk zin om in beweging te komen als gedupeerde.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ab Flipse - 14 oktober 2015

Wederom dank voor je inhoudelijke reactie. Of er een algehele kostencompensatie komt weet ik niet. Wel dat ieder doel haalbaar is in het leven, als je er maar in gelooft. Ons doel voor nu is iedere (ex)polishouder te activeren om zijn/haar claim op compensatie veilig te stellen door zich aan te sluiten bij een collectief. In ons geval de Vereniging Woekerpolis.nl die op basis van no cure no pay procedures voert tegen alle verzekeraars. Bij forse schade is het zinvol daarnaast ook een individuele procedure te starten. Ook roepen we verzekerden met een nog lopende polis op gebruik te maken van de mogelijkheden van hersteladvies. Wij hebben ervaren dat dit echt niet zo ingewikkeld is. Als er veel werk verzet moet worden, dan ben ik het met je eens dat het intermediair dat niet allemaal gratis kan doen. Daarom moeten daar op zeer korte termijn nieuwe afspraken over gemaakt worden.

Mark van den Broek - 12 oktober 2015

Je kan als woekerpolis houder zo veel in actie komen als je wil maar als de verzekeraar geen medewerking verleent is dit verspilde energie....Alle regelingen m.b.t. tegemoetkoming in de kosten zijn tot dusver een lachertje...Kom met een fatsoenlijk en eerlijk voorstel zodat e.e.a. afgewikkeld kan worden, anders.....loopt dit nog vele jaren door en blijven partijen er geld en energie in steken...en levert het een hoop negativiteit en frustratie op voor ALLE partijen.

Albert van der Poll - 12 oktober 2015

Beste Ab, als die brave burgers bijna tien jaar na RADAR en alle publiciteit, brieven en oproepen niet bewegen heb ik niet veel hoop dat dat alsnog gaat gebeuren. Evenmin denk ik dat er via stichtingen overheid of Kifid een collectieve oplossing komt. En waar ga je de integere en deskundige adviseurs vinden die kosteloos al die werkzaamheden gaan doen? Bij slechts vijf uren per polis heb je het al over miljoenen onbetaalde arbeidsuren, Jeffrey heeft gelijk: door dit uitgangspunt te kiezen weten verzekeraars zeker dat het helemaal vastloopt, en dat de "schuld" dan niet bij hen ligt. Kijk maar naar die pensioenknip; we willen best van alles, maar helaas: wij mogen niet adviseren. Slim volkje hoor, verzekeraars. Ik heb al meermaals gepleit voor in elk geval integraal en collectief herstel naar de toekomst: pas die polissen nou aan aan de moderne product eisen ( als dat 8 jaar geleden was gebeurd was de schade voor verzekeraars uiteindelijk óók kleiner geweest) en geef al die minimale inleg polishouders, veel te lang lopende polissen en kleine premievrije polisjes gewoon hun netto geld terug. Een algehele kostencompensatie voor alle polissen gaat er niet komen, daarom lijkt het me beter te richten op iets haalbaarder doelen.

Jeffrey Leichel - 12 oktober 2015

De hele uitzending is een herbevestiging dat politiek, toezichthouders en verzekeraars vol inzetten op individuele schikkingen. Dat is de beste garantie tot schadebeperking. En dat is goed voor de aandeelhouder. Ik hoop dat de huidige claimexperts (zowel massaclaim als individuele claim) veel creativiteit tonen en een lange adem hebben. Want als die kleine groep mensen de pijp aan Maarten geeft, dan is het definitief gedaan met de woekerpolisaffaire.

Ab Flipse - 12 oktober 2015

Compliment aan alle collegae voor hun inhoudelijk en sterke reacties. De verzekeraars, politiek, overheid, rechterlijke macht etc. gaan dit dossier NIET oplossen. Vraag: wie dan wel? Antwoord: F. Geïnformeerd door en via (social)media komen honderdduizenden woedende gedupeerden in beweging, bijgestaan door integere en deskundige intermediairs en integere en deskundige claim en consumentenorganisaties. F = m x a. Kracht is Massa x Versnelling. Deze niet te stoppen kracht dwingt de sector het woekerpolis debacle voor eens en altijd op te lossen. Verzekeraars staan voor de keus, deze kracht negeren of accepteren en de shit oplossen. Het is voor verzekeraars buigen of barsten (failliet). Laten we allemaal meewerken aan de oplossing van dit dossier zodat we dit hoofdstuk kunnen sluiten. Pas dan kunnen we ons weer echt gaan bezig houden met innovatieve oplossingen en 'zinvolle' producten en advies.

Peter Veldhuizen - 12 oktober 2015

Als assurantieadviseur kun je heel veel zaken regelen/stimuleren, maar als verzekeraars/banken niet integer de zaak willen oppakken en verwerken, de overheid (Belastingdienst) vasthoudt aan de termijnen van 15 en 20 jaar, of dat je de afkoopwaarde niet boetevrij kan/mag gebruiken voor de aflossing van de mee verbonden hypotheek, dan schiet het niet op. Wij hebben het n u (te) druk om het te verwerken, is een dooddoener. Aanpakken, vasthouden,netjes afwikkelen. Volgende zaak..... dan kan alles snel worden opgelost en is iedereen tevreden. Woekerpolis = negatieve energie=negatief voor de branche, daar kun je met de beste reclame campagne niet tegen op.

Albert van der Poll - 12 oktober 2015

@ Jeffrey, Tel ze maar eens: er is niemand die zich in loondienst werkend bij een aanbieder of bank op deze wijze kan en mag inzetten. Dan zijn er inmiddels veel adviseurs gestopt met hersteladviezen, vanwege tijdsdruk kosteloosheid en de het is toch nooit goed houding van andere stakeholders. Dan heb je nog de groep die er niet mee te maken heeft gehad, of de producten nooit heeft verkocht. Als er 1000 adviseurs in Nederland zijn, die ze geadviseerd hebben, hun bedrijf nog hebben en in grote lijnen snappen hoe het zit, dat ook nog kunnen uitleggen aan een relatie en dan ook nog uit pure koppigheid elke keer weer beginnen aan een verbeteringsactie dan is het denk ik wel op.

Albert van der Poll - 12 oktober 2015

@ Peter, het is enorm taaie kost dat hersteladvies. Ik ben nu bezig met een polis waarbij NHG bewijs wil ontvangen dat bij een spaarhypotheek op einddatum 100% van de schuld wordt afgelost, zo val je van de ene verbazing in de nadere. Ook een mooie: verzekeraar: éérst toestemming geldverstrekker. Geldverstrekker éérst gewijzigde polis ontvangen: verzekeraar: kan polis pas wijzigen na retroverpanding: geldverstrekker: pas retroverpanding ná ontvangst nieuwe polis enzovoorts enzovoorts. Maanden bezig met elke polis. Mooi zo'n oproep om in actie te komen, maar de kans op nieuwe frustratie en ergernis bij de consument is groot. Temeer daar zij tienduizenden euro's verbetering in doelkapitaal vaak voor kennisgeving aannemen, zich zelf minimaal inspannen en vaak verwachten dat hersteladvies inhoudt dat alles hetzelfde blijft, behalve dat het eindkapitaal tóch nog op miraculeuze wijze wordt behaald. Voor zover ik kan zien is alleen het kleinschalig een op een advies van de intermediairs enigszins succesvol vooral als dat bij eigen relaties is. Overheid is fiscaal star, verzekeraars staan met de hakken in het zand, consumenten zijn laks en claimstichtingen hebben niet veel succes (vind ik).

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Achmea heeft klanten met een woekerpolis onvoldoende geïnformeerd over en gewaarschuwd voor het hefboom- en inteereffect en zal de geleden schade moeten compenseren....

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele...

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan de wettelijke activeringsplicht voor klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering, aldus de AFM. Eind...

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid stelt ASR in het gelijk in een 'woekerpoliszaak', zo blijkt uit een uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid. De uitspraak heeft consequenties voor...

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering, die in juni 2007 op verzoek van de consument is beëindigd, opnieuw berekenen. De verzekeraar mag...

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

De rechtbank Alkmaar heeft uitspraak gedaan in een collectieve procedure van de de Vereniging Woekerpolis.nl en twee klanten tegen SRLEV, onderdeel van Vivat. Beide...

Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt de behandeling van de ruim 500 klachten over beleggingsverzekeringen "nog enige tijd aan. Dit in het belang van een zorgvuldige klachtafhandeling....

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...