Kwart werkt met service-abonnement hypotheek

Euro's 2

Niet meer dan een kwart (24 procent) van de Erkend adviseurs maakt gebruik van een abonnementsvorm voor de betaling van nazorg- en beheerdiensten bij hypotheken. Dat blijkt uit onderzoek voorafgaand aan het SEH Lentecongres op 22 maart.

Het aandeel hypotheekklanten dat op een abonnementsbasis nazorg- en beheerdienstverlening afneemt is 18 procent.

Dit wil zeggen dat er nog altijd heel veel kantoren zijn die nazorg en beheer financieren uit hun advies- en bemiddelingsvergoeding.

 

Het tarief voor een hypotheekabonnement verschilt sterk, maar ligt gemiddeld tussen de 15 en 20 euro per maand.

 

Nazorg wordt serieus genomen

Erkend adviseurs nemen nazorg serieus: 64 procent voert om de twee of drie jaar met bestaande hypotheekklanten een updategesprek over hun lopende hypotheek en/of persoonlijke financiële situatie. Bij 7 procent gebeurt dit zelfs jaarlijks. Daarentegen ligt bij een kwart van de Erkend adviseurs deze frequentie op eens in de vijf jaar of nog minder dan dat. En 3 procent van de respondenten geeft aan nooit met een hypotheekklant rond de tafel te gaan om te spreken over de lopende hypotheek en de actuele financiële situatie.

Reactie toevoegen

 
Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Een lening afsluiten om te verbouwen is volgens Geld.nl steeds minder vaak voordeliger dan de hypotheek verhogen. “Alleen voor leenbedragen tot 23.000 euro...

Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Een op de vijf Nederlanders met een koopwoning en hypotheek maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. Ondanks die zorgen schakelt de helft van alle huiseigenaren...

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

De terugkeer van de basisbeurs, waar de Eerste Kamer eerder deze week mee instemde, betekent het einde van het sociaal leenstelsel. Als gebaar richting studenten...

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

(Kifid-uitspraak GC 2023-0362) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat opeising van de geldlening en de executie van de woning door Obvion gegeven...

Aanvulling Leidraad vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek

Aanvulling Leidraad vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek

Met een brief informeert de AFM de sector over een aanvulling van de leidraad ‘Vergoeding vervroegde aflossing van de hypotheek’. In deze Leidraad uit...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Minder hypotheek met mobiliteitsbudget

Minder hypotheek met mobiliteitsbudget

Ondanks dat het mobiliteitsbudget een vaste looncomponent is en wordt vastgelegd in een arbeidsovereenkomst, willen geldverstrekkers het volgens Frits Hypotheken...

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...

Register Financieel Adviseur Duurzaam Wonen

Register Financieel Adviseur Duurzaam Wonen

SEH introduceert in samenwerking met De Hypotheker en Advieskeuze het register Financieel Adviseur Duurzaam Wonen. Alle bij de SEH ingeschreven financieel adviseurs...

Bank mocht vragen om taxatierapport

Bank mocht vragen om taxatierapport

Kifid-uitspraak GC 2023-0145) De consumenten hebben via een onafhankelijk hypotheekadviseur voor de aankoop van een nieuw te bouwen recreatiewoning een hypothecaire...