L&g: belangstelling duurzaam beleggen neemt toe

Theo Krins 2015

“Wij constateren dat consumenten steeds meer belangstelling krijgen voor duurzaam beleggen, aldus Theo Krins, manager vermogensopbouw Legal & General. Dit onder meer omdat duurzaam beleggen minimaal zo goed rendeert als traditioneel beleggen.

Als gevolg van het verbod op provisie en retrocessie tussen beleggingsfondsen en adviseurs en bemiddelaars zijn veel banken overgegaan tot het alleen nog maar aanbieden van huisfondsen. Krins: “Feitelijk zien we hier dat veel instellingen een stap terug doen in de tijd. Vroeger was het gebruikelijk dat aanbieders uitsluitend eigen huisfondsen aanboden. Later kwam de ontwikkeling dat men ook fondsen van derden aanbood. We zien nu weer een ontwikkeling naar eigen huisfondsen. Wij kiezen daar niet voor. Wij bieden de consument een groot aantal fondsen van externe aanbieders. Enerzijds heeft dit als voordeel dat de kosten transparant zijn en anderzijds heeft dit als voordeel dat de consument samen met zijn adviseur die fondsen kan selecteren die passen bij zijn voorkeuren en levensovertuiging. En bij dit laatste zien we nu dat steeds meer consumenten waarde hechten aan fondsaanbieders die duurzaam beleggen.”

"We hebben naar de samenleving een uitdagende boodschap", zegt algemeen directeur Arno Dolders. "Consumenten moeten massaal gestimuleerd worden om voor een langere periode geld te reserveren voor uitgaven die later in hun leven gedaan moeten worden. De kapitalen die daarvoor nodig zijn zullen alleen maar bereikt worden indien over deze reserves een goed rendement wordt behaald. Al een groot aantal jaren is de rente laag en de vooruitzichten zijn dat dit nog geruime tijd zal duren. Voor pensioenfondsen zal dit een steeds groter probleem worden. Maar ook voor de reserves die de consument zelf beheert.

Want of de consument het nu leuk vindt of niet, de waarheid is toch dat zonder beleggen niet het noodzakelijke rendement kan worden behaald en daardoor niet het beoogde doelkapitaal. Door teleurstellende ervaringen in het verleden is het klimaat rondom beleggen soms negatief. Toch is het in het belang van de consument zelf dat er voor de toekomst weer objectief gekeken wordt naar de waarde van beleggen als onderdeel van vermogensopbouw. Van alle partijen, zowel aanbieders, adviseurs, media, toezichthouder en de consument vraagt dit om het besef dat het niet beleggen voor vermogensopbouw op de lange termijn geen optie is. En dus zullen we er met elkaar voor moeten zorgen dat consumenten die toch gaan beleggen dit op een veilige en verantwoorde wijze kunnen.”
 

Reactie toevoegen

 
AFM: “Eenvoudige toegang en bedieningsgemak komen met een prijs”

AFM: “Eenvoudige toegang en bedieningsgemak komen met een prijs”

Execution only mag niet te makkelijk zijn, want dan kan het zeker kwetsbare groepen verleiden tot onverstandige financiële beslissingen. Aldus de AFM in haar...

Van greenwashing naar grey bashing…

Van greenwashing naar grey bashing…

(Hubrien Meijaard, Stan&Wende, in VVP 4-2022) Dit artikel is bestemd voor adviseurs die klanten willen blijven helpen met beleggen, wel of niet duurzaam. Zo,...

Duurzaam retailbeleggen vereist het nodige huiswerk

Duurzaam retailbeleggen vereist het nodige huiswerk

Duurzaam is een meerduidig begrip en fondsaanbieders kunnen op dit moment in belangrijke mate zelf bepalen hoe zij hier invulling aan geven. De ruim tien fondsen...

a.s.r. faseert fossiele investeringen uit

a.s.r. faseert fossiele investeringen uit

Als eerste Nederlandse verzekeraar kondigde a.s.r. dinsdag doelstellingen aan om fossiele investeringen stapsgewijs uit te faseren.  In fase 1 worden investeringen...

BeFrank: pandemie zet aan tot duurzaamheid

BeFrank: pandemie zet aan tot duurzaamheid

Ruim een derde van de werkende Nederlanders heeft de indruk dat zij het afgelopen jaar duurzamer is gaan leven. Bijna 40 procent van de mensen ervoor om minder vlees...

De toekomst van duurzaam investeren n.c. (na corona)

De toekomst van duurzaam investeren n.c. (na corona)

"Tijdens een vertoning van mijn documentaire Petrol Dollars for a Different Engine (een film over mijn eigen duurzame herinvesteringstraject), stelde een jongeman...

VBDO lanceert campagne Verzeker je wereld voor consumenten

VBDO lanceert campagne Verzeker je wereld voor consumenten

Maandag startte de landelijke campagne ‘Verzeker je wereld’ van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO), gesteund door het Verbond...

Innovatief duurzaam beleggen

Innovatief duurzaam beleggen

(Partner in Kennis Scildon in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) We leven momenteel in een wereld die gedomineerd wordt door het Covid-19 virus en de impact...

Financiële instellingen gaan strijd aan tegen afname biodiversiteit

Financiële instellingen gaan strijd aan tegen afname biodiversiteit

Nederlandse financiële instellingen, waaronder grote verzekeraars, uit tien verschillende landen hebben vrijdag de Biodiversity Pledge ondertekend. Met de handtekening...

Scildon: Easy B

Scildon: Easy B

Scildon introduceert in samenwerking met Actiam onder de naam Easy B “een eenvoudige en duurzame beleggingsoplossing. Hiermee belegt de klant eenvoudig in...