Mackaaij: "provisie is onze grootste vijand"

Michael Mackaaij

"Wat mij betreft pakken we door en voeren we ook voor de schademarkt een provisieverbod in." Aldus Michael Mackaaij (MultiSafe) in 'Verzekerd!' van het Verbond van Verzekeraars. Mackaaij oppert een verbod vanaf 2017. "Gewoon pats boem in één keer invoeren."

Mackaaij: "Laten we alsjeblieft niet dezelfde fout maken als bij Leven: vijftien jaar doen over een slag die je ook in vijf  jaar kunt maken. De hypotheek- en levenmarkt zijn hét voorbeeld waarom het poldermodel niet werkt. Vijftien jaar om van oud naar nieuw te komen, zonde van de tijd en van het geld. Ik heb begrepen dat de uitvoeringskosten alles bij elkaar zeker één miljard euro hebben bedragen, maar het kan net zo goed twee of drie miljard zijn." Mackaaij zegt in hetzelfde interview dat Adfiz hem had moeten steunen in de strijd van MultiSafe tegen de Consumentenbond, die onlangs leidde tot het voor abonnementen gunstige MultiSafe-arrest. "Natuurlijk had Adfiz ons in de beginfase moeten steunen in de rechtszaak, al was het maar met een symbolisch bedrag. Dat was me veel waard geweest." Overigens is Mackaaij positief over de poging momenteel van Adfiz, dat kampt met een verlies, om zichzelf opnieuw uit te vinden. Wat hem betreft worden het eigen opleidingsinstituut en de eigen automatiseringsclub Anva losgelaten. "Binnen Adfiz hebben we behoefte aan focus en visie op wie wat moet doen in de keten. Daar hebben we onze handen voorlopig wel even aan vol."

Klik HIER voor het hele artikel.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

John - 31 augustus 2012

Misschien zouden we eens moeten beginnen met het veranderen van de term 'provisie' in service en beheersvergoeding. De geldelijke vergoeding bij schadeverzekeringen is niet vergelijkbaar met de provisie op levensverzekeringen. @Arnie; Jij weet niet waarover je praat.

Eise - 31 augustus 2012

Helemaal gelijk, MAAR helaas de afgelopen periode van 2 walletjes gegeten..... meneer M. ( schade) provisie en een abonnement moet toch niet samen gaan Helaas geen gelijk voor de consumentenbond, maar HELAAS voor de klant.

paul - 30 augustus 2012

en dan te bedenken dat Multisafe abonnementen invoerde terwijl de provisie op schade er naast bleef lopen.

Paul - 29 augustus 2012

@ Pieter Pieter polisverkopers zijn of waren in dienst van verzekeraars. Ga geen onzin zitten verkopen. Als je ook intermediair bent richt je meningen met argumenten dan aan de branche organisaties en zoek men hen het duel. Dat verlies je ongetwijfeld.

Pieter - 29 augustus 2012

Een adviseur die polissen MOET verkopen om inkomsten te verwerven, kan per definitie niet altijd onafhankelijk adviseren. Een adviseur die ook zijn declaratie kan indienen na het advies om géén polis te kopen, kan dat wel. Daarom is een provisieverbod de enige mogelijkheid om de klant echt centraal te stellen. Altijd.

Marcel - 28 augustus 2012

Meneer Mackaaij maakt veel vrienden met zijn uitspraak. Met name aan de kant van verzekeraars. Misschien is dat ook wel zijn doel...

tjark boot - 28 augustus 2012

wie het breed heeft laat het hangen , wie naar boven kijkt ziet de wolken , let op de wind voor het zaaien , de vochtigheid geeft de grond aan , soort van planten is afhankelijk van de warmte , provisie is ook een beloningsvorm, wie schrijft in uren kan niet blijven turen, internationaal is provisie nog steeds de enige taal, vinger in de dijk is het poldermodel , wat willen we nou of beter WAT WIL DE KLANT, laten we het zelf uitzoeken niet een model , die loopt op de CATWALK.

Rien Eyzenga - 28 augustus 2012

In de allereerste plaats is de vraag of de consument (daar werken we toch voor) zit te wachten op een provisieloze schadewereld, met declaratiesystemen of abonnemenbeloningen als vergoeding voor het werk van de TP. Ik vermoed dat de heer Mackay (op dit moment) een andere portefeuille heeft dan ik. Ik heb destijds begrepen, dat een relatief groot deel van zijn klanten afscheid van hem heeft genomen, omdat ze niet mee wilden in een abonnementensysteem. Dat zijn in ieder geval de klanten die niets zien in een provisieloze wereld. Ik vraag we in alle ernst af waarom de heer Mackay deze consumenten alsnog (maar dan met een wettelijke regeling in 2017) naar een abonnementensysteem wil dwingen. Verder meen ik me te herinneren, dat de heer Mackay afscheid van ze heeft genomen omdat die voor hem niet meer rendabel waren. Het ging de heer Mackay toen overduidelijk om geld. Niets meer niets minder. Maar vergis ik me nu, of wilden we met z'n allen juist af van de uitsluitend-in-geld-geinteresseerde 'collega's'? Ik probeer volledig respect te hebben voor iedereen met een andere mening dan ik. Maar wanneer ook de heer Mackay het met mij eens is, dat we af moeten van de graaiers in dit vak, vraag ik me hoe hij het consumentenbelang hiermee dient.

Gert vanLuneren /Harderwijk - 28 augustus 2012

Slim (oud collega) MacKaaij........om op deze manier te proberen je concurrentie van bedrijven met "een wat kleinere overhead,lagere salarissen eenvoudiger kantoren en goedkopere auto's te verkleinen.........is je goed recht als ondernemer........sterker nog, je hebt al in één van je eerste sessies bij buro D&O mijn "analyse" bevestigd. Fijne dag allemaal en o,ja MacKaaij weet je nog die goede oude consulententijd bij AMEV dat je prachtige Cruises mocht maken als je zo'n toppertje was als jij......? Jammer dat die tijd voorbij is hé.....

Ass. Ktr.P. Huizinga - 28 augustus 2012

In 2001 werd ons nogeens haarfijn onder de neus gewreven dat provisie de énige beloning mocht zijn die we mochten genieten. Bij Wet dus!!! En nú zou het onze grootste vijand zijn? Voor mij zijn er maar twee grote vijanden, U en de Jager!

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz is faliekant tegen morrelen aan de eerbiedigende werking voor provisie bij contracten gesloten voor invoering van het provisieverbod in 2013. Adfiz-directeur...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Volgens CFD wil Financiën morrelen aan de eerbiedigende werking op doorlopende provisie. CFD-voorzitter Edwin Herdink; "Ik heb het drie keer moeten lezen om...

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

Is in essentie de wereld veranderd na het provisieverbod? In een blog voor het New FInancial Forum zegt adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven teleurgesteld...

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

(Uit VVP 06-2018, door redactie) De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie...

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

Provisie is nooit bedoeld geweest om de advisering van een bestaande klant bij gewijzigde omstandigheden te bekostigen. Dat stelt financieel adviseur Paul Schoo...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie blijft de gemoederen verhitten. CFD...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

De Vereende gaat provisiebeleid heroverwegen

De Vereende gaat provisiebeleid heroverwegen

Omdat eerdere premieverhogingen niet toereikend blijken te zijn, verhoogt de Vereende opnieuw de premies. Dit betekent een verhoging van 25 procent voor motorrijtuigen...