Mackaaij: "provisie is onze grootste vijand"

Michael Mackaaij

"Wat mij betreft pakken we door en voeren we ook voor de schademarkt een provisieverbod in." Aldus Michael Mackaaij (MultiSafe) in 'Verzekerd!' van het Verbond van Verzekeraars. Mackaaij oppert een verbod vanaf 2017. "Gewoon pats boem in één keer invoeren."

Mackaaij: "Laten we alsjeblieft niet dezelfde fout maken als bij Leven: vijftien jaar doen over een slag die je ook in vijf  jaar kunt maken. De hypotheek- en levenmarkt zijn hét voorbeeld waarom het poldermodel niet werkt. Vijftien jaar om van oud naar nieuw te komen, zonde van de tijd en van het geld. Ik heb begrepen dat de uitvoeringskosten alles bij elkaar zeker één miljard euro hebben bedragen, maar het kan net zo goed twee of drie miljard zijn." Mackaaij zegt in hetzelfde interview dat Adfiz hem had moeten steunen in de strijd van MultiSafe tegen de Consumentenbond, die onlangs leidde tot het voor abonnementen gunstige MultiSafe-arrest. "Natuurlijk had Adfiz ons in de beginfase moeten steunen in de rechtszaak, al was het maar met een symbolisch bedrag. Dat was me veel waard geweest." Overigens is Mackaaij positief over de poging momenteel van Adfiz, dat kampt met een verlies, om zichzelf opnieuw uit te vinden. Wat hem betreft worden het eigen opleidingsinstituut en de eigen automatiseringsclub Anva losgelaten. "Binnen Adfiz hebben we behoefte aan focus en visie op wie wat moet doen in de keten. Daar hebben we onze handen voorlopig wel even aan vol."

Klik HIER voor het hele artikel.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen, secretaris CFD - 28 augustus 2012

Proviseverbod is te typeren als vijand van de klant De uitspraak van de heer Makaaij is tegenstrijdig met de minister van financiën onlangs heeft besloten na lobby van de zijde van het Verbond van Verzekeraars welke volledig heeft ingezet op CAR en dit als marktstrategie nog steeds als stip op de horizon heeft staan. De discussie aangaande beloning als opslag op de premie in welke variant dan ook wordt feitelijk nog steeds buiten de klant om gevoerd. De klant wordt daarbij een keuzerecht ontnomen. Een provisieverbod is in het verlengde hiervan te typeren als een vijand van de klant. Van de zijde van de heer Makaaij als ook van zijde van het Verbond van Verzekeraars is niet het bewijs te leveren dat een meerderheid van klanten, burgers binnen onze rechtstaat, een andere wijze van beloning prefereren in de plaats van provisie.

Martin Kroezen - 28 augustus 2012

@Rien Eyzenga. Met afscheid nemen van onrendabele klanten is niets mis. Het is juist onverstandig deze als klant te behouden. Ik heb ook deze onrendabele klanten en deze krijgen straks ook de keus. Ik bied er dan ook daadwerkelijk wat voor en indien ze dat niet willen dan neem ik er afscheid van. Ik sta een gezonde zaakvoering voor wat ook in het belang van de klant is. De klant heeft de keus elders heen te gaan. Lijkt mij niets mis mee. Met geld verdienen is ook niets mis mee. Dat begrijpt de klant ook. Alleen hoe doe je het en wat doe je er voor. Daar gaat het wel om.

M. - 28 augustus 2012

Sorry hoor..maar een basisbijdrage van 180 euro per jaar voor een particulier en consultant van 150 p u..schaderegelaar 125 p u.. dat vind ik niet in het belang van de klant met gewoon een aantals schadeverzekeringen. Dat is alleen maar in het belang van de tussenpersoon oh eh adviseur..

Aad Bleukens - 28 augustus 2012

Het loslaten van product gedreven beloning (provisie dus) is in het belang van de klant. Daar gaat het om en niets anders, het belang van de klant. Product gedreven moet dus echt worden klant gedreven. Waarom dit tot 2017 moet worden uitgesteld begrijp ik niet. De diverse aanpassingen van wet en regelgeving worden uitsluitend veroorzaakt door de eindeloze discussies over “de goede oude tijd” en vooral alles bij het oude laten. Zonde van alle negatieve energie. Binnenkort is er de verjaardag van het VVP initiatief “de nieuwe financiële wereld”. Misschien een goede tip voor alle negactievelingen om daar eens aandacht aan te besteden en nieuwe inspiratie op te doen. Adviseurs (voorheen tussenpersonen) hebben een gouden toekomst mits er actie wordt ondernomen. De actie moet komen van adviseurs zelf, de overheid die de klant actief moet adviseren over de nieuwe werkwijze en financiële instelling moet dwingen zeer actief mee te werken aan de “nieuwe financiële wereld”. Aad Bleukens

Dirk uit Baarn - 28 augustus 2012

Petje af voor Mackaay en op mijn steun (hoe beperkt dan ook) kan hij rekenen. Ik verbaas mij over mijn collega's die nu boos op hem reageren, maar zich niet of nauwelijks laten horen als traditionele intermediaire verzekeraars zich rechtstreeks tot de eindklant richten (van dit laatste is Klaverblad een prachtig voorbeeld). Bij mij is de knop om en streef ik naar het afschaffen van provisie.

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt, zoals eind vorige week bekend werd, voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0336) De consument vordert terugbetaling van een deel van de door de tussenpersoon ontvangen provisie, omdat deze niet zou hebben voldaan...

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

De AFM heeft een boete van € 400.000 opgelegd aan Nationale-Nederlanden Schade vanwege het overtreden van provisieregels. In augustus 2016 heeft Delta Lloyd...

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

“Adviseren over duurzaamheid is goed, maar het mag niet zo zijn dat het adviseurskantoor een verkoopkanaal is voor commerciële aanbieders van panelen...

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com, intermediair voor allrisk autoverzekeringen, verruilt de provisie voor een vaste servicevergoeding die voor alle klanten gelijk is, onafhankelijk...

"Veroorzaakt fles wijn nou echt een belangenconflict?"

"Veroorzaakt fles wijn nou echt een belangenconflict?"

"Als we de brief van de AFM tot op de letter volgen, zou een beleggingsonderneming niet eens meer een goedkoop flesje wijn mogen aannemen." Aldus Nina Peters van...

Fles wijn niet toegestaan onder MiFID II

Fles wijn niet toegestaan onder MiFID II

De AFM wijst er nog eens nadrukkelijk op dat beleggingsondernemingen onder MiFID II ook geen kleine relatiegeschenken meer mogen aannemen. De toezichthouder in zijn...