Marketingcampagne neemt digitaal wantrouwen niet weg
Verzekeraars en hypotheekverstrekkers die jongeren willen bereiken moeten niet alleen inzetten op marketingcampagnes; die zorgen eerder voor wantrouwen dan vertrouwen. “Bouw nu aan digitaal vertrouwen door serieus met ons te communiceren en onze gevoelens van digitale onveiligheid weg te nemen." Dit is de oproep van Francis Bak en Jennifer Smit tijdens het congres 'De consument in de keten(en)'.
Meer dan voorgaande generaties zijn jongeren zich bewust van digitale gevaren, die grote gevolgen kunnen hebben voor de eigen persoonlijke en financiële integriteit. Dit gevoel van gebrek aan veiligheid maakt hen méér traditioneel dan tot nu toe is aangenomen. Aldus blijkt uit het onderzoek 'Bouwen aan digitaal vertrouwen' van student-onderzoekers Francis Bak (19) en Jennifer Smit (20) dat tijdens het congres werd gepresenteerd. Het onderzoek over de digitale toekomst en de digitale consument werd uitgevoerd in opdracht van HDN en SIVI die samen het congres organiseerden.
“Het onderzoek zet vraagtekens bij een aantal aannames in onze sector", zegt Sivi-directeur Peter Mols (foto). "Juist omdat wij jongeren van 18 tot 25 zien als mensen die hun hele leven regisseren met smartphones of tablets, nemen wij meestal aan dat ook hun financiële toekomst volledig via het digitale kanaal wordt geregeld. Tegelijkertijd constateren de onderzoekers dat vooral het fysieke, persoonlijke kanaal bepalend is voor het vertrouwen dat financiële dienstverleners wordt gegund.”
Focus op persoonlijk advies
“Zeker bij hypotheken voor toekomstige woonconsumenten speelt de adviseur een doorslaggevende rol", zegt HDN-directeur Dorine van Basten. "Hoewel cognitieve systemen in de toekomst vergelijkbare advieskwaliteit kunnen bieden, zijn het juist persoonlijke adviseurs die vertrouwen wekken.”
Reactie toevoegen
HDN: "Positie starters sterk verbeterd"
Afgelopen maand werden circa 32.500 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat ligt ruim drie procent boven het aantal hypotheekaanvragen in dezelfde maand...
Hypotheekmarkt lijkt voorzichtig aan te trekken
Volgens HDN lijkt de hypotheekmarkt voorzichtig aan te trekken. HDN: "Het aantal aanvragen is in vergelijking met het vorige kwartaal (2023 Q2) nagenoeg gelijk gebleven....
Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd
Na een geslaagde pilot met Nh1816 rolt SIVI de werkwijze uit waarbij de AFS-definitie standaard wordt ingezet voor het specificeren van de polisgegevens die een...
HDN: starter laat zich meer zien op hypotheekmarkt
De starter laat zich, na het dieptepunt in januari 2023, meer zien op de hypotheekmarkt, aldus HDN. Met bijna 10.000 aanvragen is de starter verantwoordelijk voor...
In juli meeste hypotheekaanvragen van 2023
In juli werden circa 33.000 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat zijn ongeveer 5.000 aanvragen meer dan in dezelfde maand een jaar eerder (28.820). Met...
Laat de verrassingen maar komen
(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...
Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen
Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....
Hypotheekmarkt stabiliseert in tweede kwartaal 2023
HDN registreerde in het tweede kwartaal 92.999 hypotheekaanvragen, een afname van 34,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Vergeleken met het eerste...
ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon
Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...
ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI
Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...