Meer dan helft consumenten wil data delen in ruil voor lagere premie

Richard Weurding 2016

Vierenvijftig procent van de consumenten wil zeker of waarschijnlijk wel data delen in ruil voor een lagere premie, 48 procent is daartoe bereid in ruil voor een beter passende verzekering. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van het Verbond van Verzekeraars.

De cijfers werden getoond tijdens de bijeenkomst die het Verbond van Verzekeraars afgelopen week hield over Big Data. De bijeenkomst vond plaats naar aanleiding van het greenpaper van het Verbond over Big Data, dat in april verscheen. Onder leiding van BNR Nieuwsradio-presentator Maarten Bouwhuis gingen de deelnemers met elkaar in discussie over verschillende stellingen. Bijvoorbeeld dat het meten van gedrag voor de verzekering een gewenste ontwikkeling is. “Het kan een veiligere samenleving opleveren, mits het goed en zorgvuldig gebeurt”, vond een deelnemer. Dat kan volgens hem door data individueel te verzamelen, maar slechts op collectief niveau te analyseren. Dus niet: welke bestuurder rijdt te hard? Maar: welke wegen zijn onveilig? Anderen waren bang in een Big Brother-achtige samenleving te belanden waarin privacy niet meer bestaat. En zo passeerde nog een flink aantal thema’s de revue. Volgens één deelnemer is het een misverstand dat we door Big Data meer weten. Er worden correlaties mee gevonden, maar of er sprake is van een zinnig causaal verband is niet altijd duidelijk. “Machine learning is een belangrijk onderdeel van Big Data. Hierdoor ontstaan algoritmes die zodanig complex zijn dat niemand weet waarom dit de precieze uitkomst is.” Een ander vroeg zich af waarom klanten niet zelf kunnen bepalen welke gegevens ze met een verzekeraar delen. “Wij zijn steeds meer gewend om op onze telefoon onze privacy-instellingen te kiezen. Waarom kun je dat niet ook bij een verzekeraar doen?”
Genoeg voer voor verdere discussie dus, aldus het Verbond op zijn site.. En die komt er ook zeker, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond in zijn slotwoord. “Big Data is een fact of life. Het biedt onmiskenbaar heel veel voordelen, maar er zijn ook risico’s die kunnen optreden. Ik denk dat het belangrijk is dat we daar een heel goed maatschappelijk debat over voeren.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen - 1 november 2016

Big data verzamelen om kansberekeningen te willen beinvloeden ? Met welk doel? Om vergaande besparingen te bewerkstelligen ? Waar nog enigszins rek in zit, dat er ook nog uithalen? Zo weinig mogelijk aan het toeval willen overlaten. Dat ten koste van. Om een lagere premie met een lagere winstmarge voor de gemiddelde klant die niet bestaat? De eindconclusie zal ongewijzigd blijven, 20% van alle verzekerden zullen blijven zorgen voor 80% van de schade. Wat men beoogt is feitelijk binnen dat gegeven door middel van big data discriminatie toe gaan passen. Je krijgt echter alleen interne verschuivingen binnen nog niet nader benoemde aangelegde en verfijnde segmenten. Bepaalde groepen zullen daarbij gewoon worden uitgesloten. Geen onzeker voorval voor bepaalde groepen dus?

Gert Kuijper - 31 oktober 2016

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt !

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Datagebruikers zouden de verantwoordelijkheid moeten krijgen om verkregen data op een ethische manier te gebruiken. Aldus DNB en AFM in het (Engelstalige) discussiedocument dat...

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Minister Kaag ziet vooralsnog geen privacyproblemen bij de intensivering van het datagedreven toezicht door AFM en DNB. Dat antwoordt zij op vragen van de vaste...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...