"Meer focus op werking klachtafhandeling"

Femke de Vries (AFM)

Volgens recent onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) is er een gat tussen het klachtenbeleid van verzekeraars en de uitvoering. "Het wordt nu tijd dat verzekeraars dat gat gaan dichten", zegt AFM-bestuurslid Femke de Vries in de nieuwe KKV-uitgave Goedgekeurd. "De dashboardmodule Klachten zal zich meer moeten richten op de werking van de klachtafhandeling", zegt De Vries.

In het eerste nummer van Goedgekeurd vertelt Femke de Vries over de samenwerking tussen Stichting toetsing verzekeraars en de AFM. De module Klachten maakt deel uit van het Klantbelang Centraal Dashboard van de AFM. In dit verband toetst de AFM de klachtafhandeling van de zes grote verzekeraars (G6). Ook de resultaten van het thema-onderzoek naar klachten van het Keurmerk worden inmiddels gebruikt voor het dashboard. Voordeel hiervan is dat niet alleen de cijfers van de zes grote verzekeraars maar van alle keurmerkhouders beschikbaar zijn.

 

Positieve tendens

De Vries ziet een positieve tendens in het klachtenbeleid. "We begonnen in 2011 met eem 2,8 en de maximale score is 5. En dan zie je in 2012 3,6 en in 2013 4,2. We verwachten nu eigenlijk weer boven de 4 uit te komen."

"Als je weet dat er kritisch naar klachten wordt gekeken, dan spoor je de organisatie aan om nog een extra stap te zetten", zegt De Vries. "Tegelijkertijd denk ik dat er echt een intrinsieke motivatie is om het beter te maken. Steeds meer verzekeraars gebruiken klachten voor de verbetering van hun eigen informatievoorziening en hun eigen proces. (...) Dat verzekeraars gemotiveerd zijn, betekent niet dat er niets meer hoeft te gebeuren. We zien nog steeds dingen die niet in het belang zijn van de klant. Daar moeten we scherp op blijven."

 

Niet alleen juridisch kijken

In gesprekken met verzekeraars raadt De Vries hen aan niet alleen strikt juridisch naar klachten te kijken. "Je kunt je ook afvragen: waarom klaagt deze klant, wat is er gebeurd, wat wil hij eigenlijk? We zien verzekeraars op dat punt beleidsmatig echt een stap maken, maar we zouden dat ook willen terugzien in dossiers. (...) Volgens het marktbeeld van het Keurmerk over het thema klachten is er een gat tussen het beleid en de uitvoering. Dus wordt het nu tijd dat verzekeraars het gat gaan dichten."

"Wat onszelf betreft: we zouden de dashboardmodule meer moeten richten op de werking van de klachtafhandeling. Dus dat we steeds meer het beleid en de processen gaan toetsen in de praktijk. Dat gebeurt ook al wel, maar ik wil die ontwikkeling verder aanjagen. En ik denk dat dat ook geldt voor verzekeraars: die willen toch vooral weten of hun beleid goed werkt?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - 18 juli 2016

Zou het dan toch werken als je iets via de landelijk TV aan de kaak stelt? http://kassa.vara.nl/media/352453 Rob Goedhart / Geldbelangen

Meer over
Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

Na zijn indrukwekkende presentatie vorig jaar tijdens het eerste VIP-congres zal Jarno Duursma (trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken over...

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

Een verdere daling van de huizenprijzen kan er volgens de AFM voor zorgen dat woningen onder water komen te staan. “Dit zal dan met name gelden voor huishoudens...

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

De meerderheid van de ondervraagde beleggers geeft in de jongste Consumentenmonitor Beleggen van de AFM aan de informatie over de kosten te hebben gezien. Van deze...