Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius: ‘De concentratietendens zal vroeg of laat het onderwerp provisie raken.’

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering van financieel advieskantoren. Oosterbaan, bij de publicatie van het DFO Automatiseringsonderzoek 2022: “Verdere optimalisering van de digitale infrastructuur van financieel advieskantoren is essentieel voor het behoud van het maatschappelijk waardevolle kanaal van onafhankelijk financieel advies.

“Veel kantoren ervaren nu dat zij in een lock-up zitten voor wat betreft hun automatisering. In het verleden hebben zij bepaalde keuzen gemaakt die nu niet meer goed passen bij de ontwikkeling van de onderneming of de alternatieven die sindsdien in de markt zijn gekomen.

“Meer dan de helft van de kantoren geeft aan behoefte te hebben aan een analyse van het eigen kantoor waar aanpassingen mogelijk zijn om tot verbeteringen in de digitale infrastructuur te komen. Vervolgens schrikt men in de praktijk echter toch weer terug voor verandering van systemen vanuit de vrees dat conversies problematisch verlopen of medewerkers weerstand hebben om zich nieuwe toepassingen eigen te maken. Het belang van automatisering en digitalisering is echter zo groot dat het verstandig is wanneer er meer samenwerking wordt ontwikkeld om de digitale vaardigheid en digitale veiligheid binnen het intermediair snel op een hoger niveau te krijgen. Ik denk dat daarbij een snelle stap voorwaarts kan worden gemaakt wanneer intermediairgeoriënteerde organisaties (banken, verzekeraars, belangenorganisaties) gecoördineerd een extra bijdrage gaan leveren aan de digitalisering van hun grootste afzetmarkt.”

Onderhoud en nazorg

Binnen het intermediair, zo blijkt uit het onderzoek, is de behoefte aan een snelle verbetering van de automatisering groot. Kantoren met meer fte voelen hierbij een grotere urgentie dan kleinere kantoren. Daarnaast is er veel behoefte aan verbeteringen van de automatisering op het gebied van onderhoud en nazorg.

Visie ontwikkelen

Uit het verslag van de gesprekken met stakeholders blijkt dat deze veel aandachtspunten zien die kunnen leiden tot structurele verbeteringen van de kwaliteit van de digitale infrastructuur binnen financieel advieskantoren. Daarbij wordt onder meer gewezen op: grotere aandacht voor het automatisering en digitalisering binnen de vakopleidingen; verbetering van de analyses die financieel advieskantoren kunnen maken voordat zij kernbeslissingen nemen rondom de aanschaf van automatisering en digitalisering; stimulering dat financieel advieskantoren bij het bepalen en vastleggen van hun strategie nadrukkelijker een visie ontwikkelen op het gebied van automatisering en digitalisering; meer samenwerking tussen de verschillende partijen (aanbieders/automatiseerders/gebruikers/beroepsverenigingen) bij het verbeteren van de kennis en ervaring op het gebied van automatisering en digitalisering van de digitale infrastructuur van het financieel advieskantoor.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

IG&H AllVida nu ook voor schadeverzekeraars en intermediairs

IG&H AllVida nu ook voor schadeverzekeraars en intermediairs

IG&H biedt AllVida nu ook aan schadeverzekeraars en intermediairs. Dit onder de naam AllVida Insurance Solution. De oplossing is ontwikkeld binnen vier maanden...

Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...