Minister hekelt onverwachte opzegkosten

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

"Het onverwachts in rekening brengen van opzegkosten kan een drempel opwerpen voor consumenten om over te stappen naar een andere verzekeraar." Dat antwoordt minister Hoekstra op Kamervragen over het bericht dat sommige schadeverzekeraars opzegkosten in rekening zouden brengen als de consument na een jaar of langer de verzekering op wil zeggen. 

Hoekstra: "Ik vind het van belang dat een consument niet met dergelijke onverwachtse drempels wordt geconfronteerd op het moment dat hij een verzekering wil beëindigen. Als er al opzegkosten bij een schadeverzekering in rekening worden gebracht, dient dit op voorhand duidelijk te zijn; een consument dient precontractueel op de hoogte te worden gesteld van de kosten en voorwaarden van een verzekering, zoals eventuele opzegkosten, zodat hij hierover bij het aangaan van de verzekeringsovereenkomst een weloverwogen keuze kan maken."

Gedragscode

De minister verder: "De Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen particuliere schade- en inkomensverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars heeft - evenals de Wet Van Dam (Staatsblad 2010, 789) - geen betrekking op het in rekening brengen van opzegkosten. Het Verbond van Verzekeraars heeft aangegeven dat in overleg met verzekeraars zal worden bezien hoe de gedragscode op het gebied van opzegkosten kan worden aangescherpt. Ik vind het een goede zaak dat verzekeraars hiermee aan de slag gaan. Mede gelet hierop zie ik geen aanleiding verzekeraars onder de Wet Van Dam te brengen. Ik houd de ontwikkelingen in de  gaten."

Gevolmachtigde Agenten

Het Verbond van Verzekeraars stelt overigens dat het overgrote deel van de verzekeraars geen opzegkosten (meer) in rekening brengt. In de Geldgids van de Consumentenbond van april/mei 2018 zijn de meeste genoemde verzekeringen afgesloten via een gevolmachtigd agent. Gevolmachtigde agenten kunnen kosten in rekening brengen voor hun diensten, zoals opzegkosten.

Hoekstra: "Gevolmachtigde agenten dienen ook precontractueel alle voor de consument relevante informatie te geven zodat de consument bewust kan kiezen. De Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) heeft aangegeven opnieuw het belang van duidelijke en transparante communicatie met de consument in de precontractuele fase bij de gevolmachtigde agenten onder de aandacht te brengen."

Reactie toevoegen

 
Verzekeringen tegen verlies geld en vermogen

Verzekeringen tegen verlies geld en vermogen

Ondernemers werken dagelijks met geld. De één incasseert contant en loopt de risico’s van beroving en diefstal van het kasgeld, terwijl de...

Alle kosten voor één partij is te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij is te kort door de bocht

SCHADE - In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat te maken krijgt. Automobilist B neemt op een...

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

SCHADE - In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend bij het voeren van verweer tegen...

Consumentenbond: opzegkosten moeten verdwijnen

Consumentenbond: opzegkosten moeten verdwijnen

Verzekeraars moeten stoppen met het rekenen van kosten voor het opzeggen van een verzekering. De Consumentenbond roept de verzekeraars op hun gedragscode hierop...

Wet beperkt tussentijds opzeggen door verzekeraar

Wet beperkt tussentijds opzeggen door verzekeraar

SCHADE – De verzekeraar wijst in deze casus een schade op een reisverzekering af. De consument is hier zeer boos om. Hij schrijft onder meer aan de verzekeraar:...

Dekking bereddingskosten niet onbeperkt

Dekking bereddingskosten niet onbeperkt

SCHADE – Onder bereddingskosten wordt in het algemeen verstaan de kosten die een verzekerde maakt om tijdens of na een schadegebeurtenis schade te voorkomen...

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

SCHADE – De consument in deze casus heeft een doorlopende reisverzekering. In de polisvoorwaarden is de volgende bepaling opgenomen: “U moet alles doen...

Schadegarant is geen financiële dienst

Schadegarant is geen financiële dienst

SCHADE – Schadegarant is een samenwerkingsverband tussen een aantal verzekeraars en autoschadeherstellers. Een consument is niet tevreden over de kwaliteit...

Wanneer is er sprake van een uitrit?

Wanneer is er sprake van een uitrit?

SCHADE – Artikel 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens schrijft voor dat bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren het overige verkeer...

Geen twee sleutels, toch dekking voor diefstal fiets

Geen twee sleutels, toch dekking voor diefstal fiets

SCHADE – De consument heeft een fietsverzekering afgesloten voor haar ebike ter waarde van 1.599 euro. In de polisvoorwaarden staat dat na diefstal voorwaarde...