Minister hekelt onverwachte opzegkosten

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

"Het onverwachts in rekening brengen van opzegkosten kan een drempel opwerpen voor consumenten om over te stappen naar een andere verzekeraar." Dat antwoordt minister Hoekstra op Kamervragen over het bericht dat sommige schadeverzekeraars opzegkosten in rekening zouden brengen als de consument na een jaar of langer de verzekering op wil zeggen. 

Hoekstra: "Ik vind het van belang dat een consument niet met dergelijke onverwachtse drempels wordt geconfronteerd op het moment dat hij een verzekering wil beëindigen. Als er al opzegkosten bij een schadeverzekering in rekening worden gebracht, dient dit op voorhand duidelijk te zijn; een consument dient precontractueel op de hoogte te worden gesteld van de kosten en voorwaarden van een verzekering, zoals eventuele opzegkosten, zodat hij hierover bij het aangaan van de verzekeringsovereenkomst een weloverwogen keuze kan maken."

Gedragscode

De minister verder: "De Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen particuliere schade- en inkomensverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars heeft - evenals de Wet Van Dam (Staatsblad 2010, 789) - geen betrekking op het in rekening brengen van opzegkosten. Het Verbond van Verzekeraars heeft aangegeven dat in overleg met verzekeraars zal worden bezien hoe de gedragscode op het gebied van opzegkosten kan worden aangescherpt. Ik vind het een goede zaak dat verzekeraars hiermee aan de slag gaan. Mede gelet hierop zie ik geen aanleiding verzekeraars onder de Wet Van Dam te brengen. Ik houd de ontwikkelingen in de  gaten."

Gevolmachtigde Agenten

Het Verbond van Verzekeraars stelt overigens dat het overgrote deel van de verzekeraars geen opzegkosten (meer) in rekening brengt. In de Geldgids van de Consumentenbond van april/mei 2018 zijn de meeste genoemde verzekeringen afgesloten via een gevolmachtigd agent. Gevolmachtigde agenten kunnen kosten in rekening brengen voor hun diensten, zoals opzegkosten.

Hoekstra: "Gevolmachtigde agenten dienen ook precontractueel alle voor de consument relevante informatie te geven zodat de consument bewust kan kiezen. De Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) heeft aangegeven opnieuw het belang van duidelijke en transparante communicatie met de consument in de precontractuele fase bij de gevolmachtigde agenten onder de aandacht te brengen."

Reactie toevoegen

 
Geen dekking voor kosten haken breekwerk bij waterschade

Geen dekking voor kosten haken breekwerk bij waterschade

SCHADE – Consument heeft een verzekering voor zijn woonhuis. Verzekerd is iedere onvoorzienbare schade tijdens de looptijd van de verzekering. Bij waterschade...

Opzegging verzekering geblokkeerd door spamfilter

Opzegging verzekering geblokkeerd door spamfilter

SCHADE – Consument sluit een autoverzekering. De gevolmachtigde stuurt een mail dat de aanvraag is geaccepteerd. Twee maanden later stuurt de gevolmachtigde...

Bonus/maluskorting staat los van schadevrije jaren

Bonus/maluskorting staat los van schadevrije jaren

SCHADE – Consument stapt over naar adviseur B en zegt zijn autoverzekering bij adviseur A op. De consument ontving een bonus/maluskorting van 80 procent op...

Verzekeraar moet buitengerechtelijke  kosten vergoeden

Verzekeraar moet buitengerechtelijke kosten vergoeden

SCHADE – Consument veroorzaakt een schade en doet in dat kader een beroep op zijn AVP. De verzekeraar weigert uitkering van deze schade. De consument doet...

Niet verantwoordelijk voor opzeggen ‘oude’ verzekering

Niet verantwoordelijk voor opzeggen ‘oude’ verzekering

SCHADE – Consument heeft in 2000 een woonhuisverzekering bij verzekeraar A. In dat jaar verzoekt hij de adviseur om een nieuwe verzekering af te sluiten bij...

Autosleutels goed opbergen

Autosleutels goed opbergen

SCHADE – Consument heeft een Auto Casco Allrisk verzekering. De polisvoorwaarden bepalen dat de verzekerde er alles aan moet doen om diefstal te voorkomen....

Premierestitutie na verkoop auto

Premierestitutie na verkoop auto

SCHADE – Consument verkoopt zijn auto op 22 oktober 2014. De nieuwe eigenaar heeft deze auto per dezelfde datum verzekerd. Op 16 juni 2015 vraagt de consument...

Delta Lloyd zet Sjerlok in bij terugdringen schadelast door diefstal

Delta Lloyd zet Sjerlok in bij terugdringen schadelast door diefstal

Delta Lloyd zet 'Sjerlok' in om gestolen en vermiste objecten terug te vinden. Het systeem maakt gebruik van big data, kunstmatige intelligentie en ouderwets speurwerk....

Pechpas wel degelijk schadeverzekering

Pechpas wel degelijk schadeverzekering

Een pechpas is wel degelijk een schadeverzekering en daarom moet de pechpashouder assurantiebelasting betalen. Dat stelt advocaat-generaal Wattel in zijn advies...

De jong: "provisie verdwijnt ook bij schade"

De jong: "provisie verdwijnt ook bij schade"

In Carglass Magazine voorspelt onderzoeker Fred de Jong dat ook de provisie bij auto- en in ruimere zin schadeverzekeringen verdwijnt. De Jong. “Er is al Europese...