Negentig hypotheekadviseurs ABN Amro op non-actief

Tuchtrecht Banken logo

Het aantal hypotheekadviseurs van ABN Amro dat handtekeningen van klanten heeft gekopieerd, is opgelopen tot negentig. Twee weken geleden waren dit er negen. Het onderzoek naar het overtreden van interne regels voor het 'verbeteren van hypotheekadviezen' is nog niet afgerond; enkele tientallen van in totaal 800 hypotheekadviseurs moeten nog worden gehoord. De kwestie krijgt volgens de bank ook een tuchtrechtelijk staartje.

De hypotheekadviseurs zouden handtekeningen van klanten buiten hun medeweten hebben gekopieerd om zo hun hypotheekdossier te kunnen sluiten. Het probleem bij de dossiers was dat de offerte van de bank afweek van het eerder verstrekte advies van de ABN Amro-adviseur of incompleet was. De adviseur moet het advies volgens de interne regels van ABN Amro verbeteren en dat delen met de klant. Diens handtekening geeft aan dat het verbeterde advies is gezien en besproken. Het ballletje kwam aan het rollen toen het controleteam van ABN Amro bij een dossiercontrole stuitte op een geval waarbij een adviseur een handtekening op het originale advies heeft gekopieerd naar het verbeterde advies. Uit het interne onderzoek van de bank naar alle sinds 2013 verbeterde hypotheken zijn tot nog toe namen van adviseurs naar boven gekomen.

 

Vertrouwen geschaad

Algemeen directeur Frans Woelders van ABN Amro Retail betreurt "ten zeerste dat dit heeft kunnen gebeuren en dat we hiermee het vertrouwen van klanten hebben geschaad". Volgens Woelders blijkt uit het onderzoek dat er geen aanleiding is om te denken dat klanten financieel benadeeld zijn. "Mocht dit wel gebeurd zijn, dan zullen we dit uiteraard voor klanten corrigeren.”

Woelders: "Ik snap dat het voor een adviseur lastig kan zijn om terug te gaan naar de klant, als het gaat om een wijziging in het advies waarbij er geen impact is voor de klant. Vaak heeft de klant zelf ook gevraagd wat het nut is van nog eens een handtekening zetten. En misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten. Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd. Ik wil daarnaast ook benadrukken dat er ruim 800 hypotheekadviseurs zijn die niet deze keuze hebben gemaakt." 


Bankierseed

De betreffende hypotheekadviseurs hangt een disciplinaire maatregel boven het hoofd. Woelders: "De maatregelen variëren van berisping tot ontslag. We zullen dat op individuele basis beoordelen. Enkele tientallen collega’s moeten ook nog worden gehoord. Zorgvuldigheid is hierbij voor ons belangrijker dan snelheid. Dit is ook de reden waarom het proces enige tijd in beslag neemt. In de komende periode gaan we medewerkers individueel hierover informeren. Naar verwachting zullen de meeste betrokken medewerkers in de komende weken duidelijkheid van ons krijgen."

Daarnaast kan de kwestie een tuchtrechtelijk staartje krijgen. Woelders: "Alle medewerkers hebben de bankierseed afgelegd. En de Stichting Tuchtrecht Banken toetst of een beëdigde persoon in de financiële sector zich aan de bij de Bankierseed horende Gedragscode heeft gehouden."

Reactie toevoegen

 
Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

Digitale valuta kunnen, vooral in ontwikkelingslanden, leiden tot een hoger welvaartsniveau, zo stelt ABN Amro in het derde deel van het drieluik over cryptocurrencies....

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...