Negentig hypotheekadviseurs ABN Amro op non-actief

Tuchtrecht Banken logo

Het aantal hypotheekadviseurs van ABN Amro dat handtekeningen van klanten heeft gekopieerd, is opgelopen tot negentig. Twee weken geleden waren dit er negen. Het onderzoek naar het overtreden van interne regels voor het 'verbeteren van hypotheekadviezen' is nog niet afgerond; enkele tientallen van in totaal 800 hypotheekadviseurs moeten nog worden gehoord. De kwestie krijgt volgens de bank ook een tuchtrechtelijk staartje.

De hypotheekadviseurs zouden handtekeningen van klanten buiten hun medeweten hebben gekopieerd om zo hun hypotheekdossier te kunnen sluiten. Het probleem bij de dossiers was dat de offerte van de bank afweek van het eerder verstrekte advies van de ABN Amro-adviseur of incompleet was. De adviseur moet het advies volgens de interne regels van ABN Amro verbeteren en dat delen met de klant. Diens handtekening geeft aan dat het verbeterde advies is gezien en besproken. Het ballletje kwam aan het rollen toen het controleteam van ABN Amro bij een dossiercontrole stuitte op een geval waarbij een adviseur een handtekening op het originale advies heeft gekopieerd naar het verbeterde advies. Uit het interne onderzoek van de bank naar alle sinds 2013 verbeterde hypotheken zijn tot nog toe namen van adviseurs naar boven gekomen.

 

Vertrouwen geschaad

Algemeen directeur Frans Woelders van ABN Amro Retail betreurt "ten zeerste dat dit heeft kunnen gebeuren en dat we hiermee het vertrouwen van klanten hebben geschaad". Volgens Woelders blijkt uit het onderzoek dat er geen aanleiding is om te denken dat klanten financieel benadeeld zijn. "Mocht dit wel gebeurd zijn, dan zullen we dit uiteraard voor klanten corrigeren.”

Woelders: "Ik snap dat het voor een adviseur lastig kan zijn om terug te gaan naar de klant, als het gaat om een wijziging in het advies waarbij er geen impact is voor de klant. Vaak heeft de klant zelf ook gevraagd wat het nut is van nog eens een handtekening zetten. En misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten. Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd. Ik wil daarnaast ook benadrukken dat er ruim 800 hypotheekadviseurs zijn die niet deze keuze hebben gemaakt." 


Bankierseed

De betreffende hypotheekadviseurs hangt een disciplinaire maatregel boven het hoofd. Woelders: "De maatregelen variëren van berisping tot ontslag. We zullen dat op individuele basis beoordelen. Enkele tientallen collega’s moeten ook nog worden gehoord. Zorgvuldigheid is hierbij voor ons belangrijker dan snelheid. Dit is ook de reden waarom het proces enige tijd in beslag neemt. In de komende periode gaan we medewerkers individueel hierover informeren. Naar verwachting zullen de meeste betrokken medewerkers in de komende weken duidelijkheid van ons krijgen."

Daarnaast kan de kwestie een tuchtrechtelijk staartje krijgen. Woelders: "Alle medewerkers hebben de bankierseed afgelegd. En de Stichting Tuchtrecht Banken toetst of een beëdigde persoon in de financiële sector zich aan de bij de Bankierseed horende Gedragscode heeft gehouden."

Reactie toevoegen

 
ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

Nieuwbouwwoningen voldoen nauwelijks aan de behoeften van de groeiende groep ouderen. Dat concludeert ABN Amro in haar rapport ‘Tekort woningen voor ouderen...

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro heeft besloten de compensatie wurgkredieten te berekenen vanaf 2001. De bank: "Het kost ons wel extra tijd om dit goed te kunnen uitvoeren. De tijdlijnen...

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

Voorlopig blijft de lage hypotheekrente de woningprijs opjagen, denkt ABN Amro. “Onze prijsraming voor is dit jaar is plus 12,5 procent en voor volgend jaar...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...