Negentig hypotheekadviseurs ABN Amro op non-actief

Tuchtrecht Banken logo

Het aantal hypotheekadviseurs van ABN Amro dat handtekeningen van klanten heeft gekopieerd, is opgelopen tot negentig. Twee weken geleden waren dit er negen. Het onderzoek naar het overtreden van interne regels voor het 'verbeteren van hypotheekadviezen' is nog niet afgerond; enkele tientallen van in totaal 800 hypotheekadviseurs moeten nog worden gehoord. De kwestie krijgt volgens de bank ook een tuchtrechtelijk staartje.

De hypotheekadviseurs zouden handtekeningen van klanten buiten hun medeweten hebben gekopieerd om zo hun hypotheekdossier te kunnen sluiten. Het probleem bij de dossiers was dat de offerte van de bank afweek van het eerder verstrekte advies van de ABN Amro-adviseur of incompleet was. De adviseur moet het advies volgens de interne regels van ABN Amro verbeteren en dat delen met de klant. Diens handtekening geeft aan dat het verbeterde advies is gezien en besproken. Het ballletje kwam aan het rollen toen het controleteam van ABN Amro bij een dossiercontrole stuitte op een geval waarbij een adviseur een handtekening op het originale advies heeft gekopieerd naar het verbeterde advies. Uit het interne onderzoek van de bank naar alle sinds 2013 verbeterde hypotheken zijn tot nog toe namen van adviseurs naar boven gekomen.

 

Vertrouwen geschaad

Algemeen directeur Frans Woelders van ABN Amro Retail betreurt "ten zeerste dat dit heeft kunnen gebeuren en dat we hiermee het vertrouwen van klanten hebben geschaad". Volgens Woelders blijkt uit het onderzoek dat er geen aanleiding is om te denken dat klanten financieel benadeeld zijn. "Mocht dit wel gebeurd zijn, dan zullen we dit uiteraard voor klanten corrigeren.”

Woelders: "Ik snap dat het voor een adviseur lastig kan zijn om terug te gaan naar de klant, als het gaat om een wijziging in het advies waarbij er geen impact is voor de klant. Vaak heeft de klant zelf ook gevraagd wat het nut is van nog eens een handtekening zetten. En misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten. Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd. Ik wil daarnaast ook benadrukken dat er ruim 800 hypotheekadviseurs zijn die niet deze keuze hebben gemaakt." 


Bankierseed

De betreffende hypotheekadviseurs hangt een disciplinaire maatregel boven het hoofd. Woelders: "De maatregelen variëren van berisping tot ontslag. We zullen dat op individuele basis beoordelen. Enkele tientallen collega’s moeten ook nog worden gehoord. Zorgvuldigheid is hierbij voor ons belangrijker dan snelheid. Dit is ook de reden waarom het proces enige tijd in beslag neemt. In de komende periode gaan we medewerkers individueel hierover informeren. Naar verwachting zullen de meeste betrokken medewerkers in de komende weken duidelijkheid van ons krijgen."

Daarnaast kan de kwestie een tuchtrechtelijk staartje krijgen. Woelders: "Alle medewerkers hebben de bankierseed afgelegd. En de Stichting Tuchtrecht Banken toetst of een beëdigde persoon in de financiële sector zich aan de bij de Bankierseed horende Gedragscode heeft gehouden."

Reactie toevoegen

 
ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro houdt er rekening mee dat de hypotheekrente licht zal dalen. Dit ondersteunt het sentiment op de woningmarkt, omdat het de leencapaciteit van huizenkopers...

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...