Nibud: het zit niet in de aard van mensen om voor de toekomst te sparen

Nibud (logo)

Volgens het Nibud zit het niet in de aard van de mensen om voor de toekomst te sparen. Daarom pleit het Nibud voor alternatieven waarbij bijna ongemerkt een onderhoudspot ontstaat.

In een rapport legt het Nibud uit dat er vanwege psychologische factoren niet mag worden verwacht dat meer mensen uit zichzelf bewust meer geld achter de hand gaan houden. "De meeste huishoudens doen wat ze kunnen en vinden het ook belangrijk om geld achter de hand te hebben. Maar het zit niet in de aard van mensen om erg met de toekomst bezig te zijn", aldus het Nibud. "De mens leeft van nature bij de dag, is te optimistisch over de toekomst en heeft vaak het gevoel nu geen geld te kunnen missen. Bovendien ziet het instituut dat er bij de lage inkomens weinig ruimte zit in de maandelijkse begroting om geld apart te kunnen leggen. Dit vergt dat iemand planmatig met geld omgaat en verleidingen kan weerstaan."

Vandaar de oproep van het Nibud om sparen makkelijk en automatisch te maken. "Nederlanders vinden het hebben van spaargeld belangrijker dan de mensen in de ons omringende landen en toch heeft een op de drie huishoudens, 2,5 miljoen in aantal, te weinig spaargeld." Het Nibud wijst op het feit dat banken en andere financiële instellingen sparen makkelijker zouden kunnen maken. Onder andere door bij het openen van een bankrekening ook een spaarrekening te openen waar automatisch geld naar wordt overgeboekt.

Ook prijst het Nibud een initiatief als pinsparen waarbij een bank het pinbedrag van consumenten naar boven afrondt en dit extra bedrag automatisch overboekt naar de spaarrekening. En het instituut zou graag zien dat de gedachtegang die achter loterijen zit, de kans om te winnen, wordt gekoppeld aan sparen. "Dan zouden mensen met een spaarrekening en een spaarbedrag kans kunnen maken op een prijs. Op die manier wordt de focus op het nu gelegd en op de kans om nu iets te winnen. En minder op het sparen en iets voor later. Zo wordt sparen relevanter voor consumenten."

Reactie toevoegen

 
Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht

Het Nibud ontwikkelt een online tool die consumenten inzicht geeft in keuzes rondom het moment van pensionering en de financiële effecten daarvan. De tool,...

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld

In 2021 zijn de geldplannen( anonieme online schuldpreventie) van het Nibud 402.000 keer ingevuld. Het meest (102.000 keer) werd het geldplan Sparen, aflossen of...

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens

Het Nibud pleit ervoor dat als de regeling pensioenbedrag ineens ingaat, iedereen vooraf laagdrempelig de mogelijkheid krijgt onafhankelijke en deskundige begeleiding...

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Nibud ziet koopkrachtdalingen tot ruim 100 euro per maand

Het Nibud ziet dat alle voorbeeldhuishoudens dit jaar inleveren. De dalingen variëren van 0,5 tot 1,9 procent. In euro’s varieert het van negen euro tot...

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Kwart jongeren belegt in cryptovaluta

Van de jongvolwassenen tussen de achttien en 30 jaar belegt 42 procent. De voornaamste reden is vermogen opbouwen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud en de Rabobank. Het...

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Leennormen hypotheken ongewijzigd in 2022

Het kabinet zal voor de leennormen van 2022 geen wijzigingen in de leennormensystematiek doorvoeren. Ook komt er geen nieuwe verlaging van de wegingsfactor voor...

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl heeft de Nibud-vergelijking geïntroduceerd als toevoeging op het online huishoudboekje. Alle transacties van de gebruiker bij verschillende...

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"

"Van maatschappelijke spelers zoals banken, verzekeraars en woningbouwcorporaties hopen we dat ze oog houden voor mensen die, juist door de naweeën van de coronacrisis,...

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Het Nibud adviseert altijd om te kijken of de hypotheek past bij de persoonlijke situatie. Dit naar aanleiding van AFM-onderzoek vorige week ('Zorgen over leengedrag...

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Hypotheeksector wil klanten helpen met coronagerelateerde betalingsproblemen

Onder leiding van NHG en uitgevoerd door Purpose heeft de hypotheeksector het plan 'Krachten bundelen voor hypotheekklanten' opgesteld. Dit om gezamenlijk vooruit...