Niet iedereen voor uitstellen provisieverbod

Arno Dolders

Verdeelde reacties op VVP Online dinsdag op het pleidooi van Arno Dolders, topman Legal & General, het provisieverbod een jaar uit te stellen.

Een aantal reacties juicht het idee van uitstel toe, maar andere reacties vinden dat de kogel van het provisieverbod nu gewoon door de kerk moet. Zo luidt een reactie: "Ik ben er helemaal klaar voor, hoor! Het is helemaal niet zo moeilijk om het aan de klant uit te leggen. En als je moet wachten totdat alle consumenten het weten, dan blijf je uitstellen." Overigens noemt Dolders in zijn artikel in VVP, waar het bericht op was gebaseerd, iets wat tot nu toe niet zo is opgepikt. Dat is dat Financiën rechtstreeks werkende aanbieders een half jaar uitstel geeft van hun dvd-verplichting. Dat betekent dat in het eerste halfjaar van 2013 geen gelijk speelveld bestaat. Financieel adviseurs moeten immers wel al met hun verdienbillen bloot. Inmiddels pleit de OvFD ervoor dat de directe aanbieders worden verplicht hun advies- en distributiekosten zolang op te nemen in hun kostenverklaring.

 

 


Reactie toevoegen

 

Reacties

arnoud - 19 september 2012

Begin in ieder geval DIRECt met verplichte provisietransparantie. De rest volgt. Er zijn al zat aanbieders die zonder provisie werken. Laat de markt haar werk doen.

rianne - 17 september 2012

Ben het helemaal met Luis in de pels eens. Van Uitstel komt Afstel. Werk daar maar eens een keer naar toe.!!!!!! In Engeland ook alles afgeschaft, men is op de KOFFIE GEKOMEN !!!!! DAT GEBEURT HIER IN NEDERLAND OOK. let maar eens op !

Pollo - 14 september 2012

Is er ook een antwoord op de vraag WAAROM de rechtsreeks werkende aanbieders een half jaar uitstel hebben gekregen? Dat ze geen zin hebben hun propositie en de kosten daarvan duidleijk te maken snap ik wel. ZO denderend is het nou ook weer niet. Je moet toch al erg goedgelovig zijn om aan te nemen dat ze het niet op tijd voor elkaar hebben kunnen krijgen.

Paul - 13 september 2012

@ rob Bij je punt 1 mis ik het fundament en de argumentatie, bij punt 2 is je argument het imago van autoverkopers wat totaal niet herkenbaar is in de markt. Punt 3 stel je dat er nu ongezond zou bestaan, een onzin stelling zonder fundament en ook totaal niet herkenbaar in de markt.

Luis in de pels - 13 september 2012

Dan hebben de verzekeraars dus zeker een halfjaar de tijd om, zonder verantwoording af te leggen over hun eigen kosten (zie uitzending Radar van afgelopen maandag), mijn cliënten in mijn "gerespecteerde" provisieportefeuille rechtstreeks te gaan benaderen en op grond van het ongelijke speelveld naar hun rechtstreekse (loondienst)kanaal over te voeren. Of ben ik nu heel erg achterdochtig?? Ik weet dat zij hiertoe in staat zijn gezien hun "mentaliteit". Dus uitstel! Zodat wij ook nog een jaar de gelegenheid hebben om onze bestaande protefeuille om te bouwen.

Piet Visser - 12 september 2012

Ik ben het helemaal met de heer Arno Dolders eens. Eens te meer weet hij haarscherp aan te geven wat er speelt en wat een mogelijke oplossing zou zijn. Hopelijk wordt er eens geluisterd.

Dennis - 12 september 2012

Vreemd hoor van Financien, dat dirctwriters enz. nog geen DVD hoeven te hebben. Ze zijn wel in staat om de klant zonder advies een product aan te bieden maar een briefje met wat kosten opstellen kunnen ze niet.

Academicus - 12 september 2012

Ronduit frustrerend dat DVD-verplichting voor verzekeraars wordt uitgesteld. Hier wordt gemeten met 2 maten. Voor de TP worden er in no time een stortvloed aan maatregelen uitgestort; grote bedrijven worden kennelijk ontzien..

Peter Dirks - Midden Brabant Advies - 12 september 2012

Een gelijk speelveld voor iedereen !! Dus pas introduceren nadat ook de banken en verzekeraars er klaar voor zijn.

Rob - 12 september 2012

Deze branche = klaar voor de final keuze: 1: provisieverbod per 1-1-2013 = gezond = consumentvriendelijk en gewoon verstandig 2: uitstel provisieverbod voor 1 jaar of meer: = ongezond = consument onvriendelijk en zeer onverstandig, want het bevestigd het autoverkopers imago van deze branche vandaag. Kortom: ga gezond je relatie verder aan.

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

De zoveelste bom onder het gelijke speelveld. Dat is volgens CFD het kabinetsplan de kennis- en ervaringstoets bij een hypotheekverhoging af te schaffen. CFD-voorzitter...

Volgende nieuwsbrief 2 januari

Volgende nieuwsbrief 2 januari

De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari. De VVP-redactie wenst u goede dagen en een heel mooi 2020! Graag tot dan!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020! Op de foto van links naar rechts: Willem Vreeswijk (directeur-eigenaar en hoofdredacteur), Arjan...

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk....

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur en eigenaar, was 1 december 25 jaar in dienst van VVP. Een goed moment om kort terug te blikken en vooral vooruit te kijken, zowel...

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP, nummer 5-2019, pleit MoneyView voor een Onafhankelijk Financieel Spreekuur. Dit in de reeks De Adviescampagne, waarin VVP zoekt...

Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...