Nn, Delta Lloyd en cb winnaars op hypotheekmarkt

Logo Hypotheekshop

Meest opvallende verschuiving in het derde kwartaal is de groei in aandeel van de verzekeraars op de hypotheekmarkt. Met name Nationale Nederlanden en Delta Lloyd maar ook Centraal Beheer en Woonfonds worden groter, aldus de Hypotheekmonitor over het derde kwartaal 2016 van de Hypotheekshop.

Volgens de Hypotheekshop is er niet één specifieke reden voor de groei te noemen. "Het gaat om een mix van scherpe (lange) tarieven, ruimte voor bespreekzaken met een goede bereikbaarheid en het faciliteren van aflosvormen als (bank-)spaarhypotheken die niet meer nieuw te sluiten zijn. Meest  Belangrijke productvoorwaarde is op dit moment het meedalen van de rente tijdens de looptijd. Daarnaast laten ook ABN Amro, Florius en Argenta groei zien." Dalers zijn te vinden in de groep pensioenfondsen (Syntrus, Tellius, Attens) en bij de kleinere banken als NIBC en Lloyds. Ook bij de regiepartijen Hypotrust, MUNT Hypotheken en Aegon kromp het aandeel, hoewel het aandeel bij de laatste twee nog steeds groot is. 
Ook wijst de Hypotheekshop op de komst van nieuwe partijen. In juli2016  IQWOON via Hypotrust en in september Merius Hypotheken via de CMIS Group. Beide aanbieders komen uit de groep regiepartijen. Hiermee komt de teller van het aantal nieuwe geldverstrekkers in 2016 op vier. Daarnaast zochten BLG en Centraal Beheer eerder dit jaar aansluiting bij het intermediair.

Belangrijk onderwerp waar De Hypotheekshop de afgelopen tijd aandacht voor heeft gevraagd, is het herijken van de regelgeving rond het verstrekken van hypotheken. Dit heeft volgens de Hypotheekshop aan belang gewonnen door het oplopende tekort aan huur- en koopwoningen in bepaalde prijsklassen, ontwikkelingen als de flexibilisering van de arbeidsmarkt en het striktere acceptatiebeleid van geldverstrekkers. "Het blijkt uit de cijfers dat de aangetrokken regelgeving vanuit de overheid en het Nibud de twintigers parten speelt. Maar ook andere groepen lopen tegen de soms onredelijke grenzen aan, en dit is niet in de cijfers terug te zien. De verklaring is eenvoudig: wanneer een adviseur van te voren al weet dat er in bepaalde situaties helemaal geen mogelijkheden zijn, wordt ervoor gekozen om de klant de advieskosten te besparen en wordt er überhaupt geen aanvraag ingediend."

De Hypotheekshop: "Wij willen benadrukken dat het aanpassen van de hypotheekregels niet bedoeld is om het kunnen sluiten van hogere hypotheken mogelijk te maken, maar om het normaliseren van regels voor situaties die buiten de huidige normen om wel verantwoord zijn. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarbij de nieuwe woonlasten lager liggen dan de huidige woonlasten, zoals goedkoper gaan wonen of oversluiten. Starters die niet kunnen kopen en daardoor duurder moeten huren en sparen voor een woning lastiger wordt. In onze ogen is al veel gewonnen als de huidige regels specifieker worden ingevuld en geldverstrekkers de ruimte binnen de regelgeving gaan benutten."

Reactie toevoegen

 
Centraal Beheer: bereidheid tot verduurzaming woning is groot

Centraal Beheer: bereidheid tot verduurzaming woning is groot

Bijna de helft van de Nederlanders wil de woning (huur en koop) verdergaand verduurzamen, zo blijkt uit het tweede MeMo2-trendonderzoek van november, uitgevoerd...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Veel deeltijdwerkers bereid om meer uren te werken

Veel deeltijdwerkers bereid om meer uren te werken

Meer dan een derde van de parttimers is bereid om bij te dragen aan een oplossing voor het personeelstekort. Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Beheer. De verzekeraar...

Centraal Beheer start pilot e-bikes bij autoreparatie

Centraal Beheer start pilot e-bikes bij autoreparatie

Centraal Beheer is gestart met een pilot bij schadeherstellers om bij reparatie van een auto een e-bike mee te geven in plaats van een vervangende auto. De pilot...

Centraal Beheer lanceert 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial

Centraal Beheer lanceert 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial

Centraal Beheer heeft de 62ste commercial met als titel 'Container' uitgebracht in de serie  ‘Even Apeldoorn bellen’.  Het is de langstlopende...

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...

Meer regelruimte nodig in werk-privé balans

Meer regelruimte nodig in werk-privé balans

Uit trendonderzoek van Centraal Beheer blijkt 54 procent van de werknemers de ruimte krijgt om de werk en privé balans zelf te organiseren, terwijl 75  procent...

Centraal Beheer schrapt negatieve rente

Centraal Beheer schrapt negatieve rente

Centraal Beheer heeft per 1 juli 2022 de rente verhoogd voor klanten met een saldo op hun Rente Plus rekening boven 100.000 euro met 0,25 procent. Hiermee vervalt...

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Centraal Beheer: bereidheid verduurzaming verschilt per regio

Er zijn grote regionale verschillen in bereidheid om te verduurzamen, vooral tussen Zuid- en Noord-Nederland, aldus onderzoek onder ruim 600 Nederlanders door onderzoeksbureau...

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal Beheer organiseert 'Beterweters blikken vooruit'

Centraal beheert organiseert op 9 maart van 12.00 – 13.00 uur voor de tweede keer het gratis online event ‘Beterweters blikken vooruit’. In de...