NN overweegt beroep tegen Kifid-uitspraak

NN Delftse Poort

Nationale-Nederlanden vindt dat Kifid een onjuiste toepassing heeft gegeven aan de uitspraak van het EU Hof van 29 april 2015. Dit zegt NN naar aanleiding van de Kifid-uitspraak in de Van Leeuwenzaak. "De informatieverplichtingen die het Kifid in deze zaak aanneemt, voldoen niet aan de door het Hof geformuleerde criteria. Om deze reden overweegt NN om in beroep te gaan tegen de uitspraak van het Kifid."
 

De schriftelijke reactie van Nationale-Nederlanden luidt als volgt: "Vandaag heeft klachteninstituut Kifid een uitspraak gedaan in een individuele zaak die is aangespannen door een NN-klant over een beleggingsverzekering. NN is van mening dat het Kifid met deze uitspraak een onjuiste toepassing heeft gegeven aan de recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft op 29 april 2015 uitgesproken dat de toepasselijke Europese richtlijn aan EU-lidstaten ruimte laat om aanvullende informatie van verzekeraars te verlangen. Dergelijke door lidstaten opgelegde informatieverplichtingen moeten wel duidelijk en nauwkeurig zijn, nodig zijn voor een goed begrip van de wezenlijke bestanddelen van de verzekering en voor de verzekeraar voorspelbaar zijn ten tijde van het sluiten van de verzekering. De informatieverplichtingen die het Kifid in deze zaak aanneemt, voldoen niet aan deze criteria. Om deze reden overweegt NN om in beroep te gaan tegen de uitspraak van het Kifid."

 

Proefprocedure Wakkerpolis

De Van Leeuwenzaak, waarover het Kifid vandaag een uitspraak heeft gedaan, betreft een proefprocedure van Wakkerpolis. Adriaan de Gier, advocaat van de claimorganisatie, spreekt over een "zeer principiële uitspraak, die 500.000 polissen van NN raakt en op onderdelen alle 7 miljoen woekerpolissen van alle verzekeraars". De Gier schat de schade van de door NN verkochte polissen op gemiddeld 5.000 euro.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 30 maart 2016

Het Kifid is een verplichte instantie, waarbij o.a. verzekeraars en assurantieadviseurs verplicht zijn aangesloten (anders o.a. geen vergunning) De Consument zou daar, op een eenvoudige manier kunnen klagen. https://www.kifid.nl/dienstverleners/bindend-niet-bindend .... Is het Kifid nu niets meer dan een geld verslindende papieren tijger???? Waarom loopt die Woekerpolis affaire dan ook zo ontzettend lang. (geld -geld en macht?) Heeft de minister dan ook geen macht, om e.e.a. te bevorderen (sancties - maar het is dan een keurmeester die zijn eigen vlees (o,.a. staatverzekeraars) keurt??

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...