NN overweegt beroep tegen Kifid-uitspraak

NN Delftse Poort

Nationale-Nederlanden vindt dat Kifid een onjuiste toepassing heeft gegeven aan de uitspraak van het EU Hof van 29 april 2015. Dit zegt NN naar aanleiding van de Kifid-uitspraak in de Van Leeuwenzaak. "De informatieverplichtingen die het Kifid in deze zaak aanneemt, voldoen niet aan de door het Hof geformuleerde criteria. Om deze reden overweegt NN om in beroep te gaan tegen de uitspraak van het Kifid."
 

De schriftelijke reactie van Nationale-Nederlanden luidt als volgt: "Vandaag heeft klachteninstituut Kifid een uitspraak gedaan in een individuele zaak die is aangespannen door een NN-klant over een beleggingsverzekering. NN is van mening dat het Kifid met deze uitspraak een onjuiste toepassing heeft gegeven aan de recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft op 29 april 2015 uitgesproken dat de toepasselijke Europese richtlijn aan EU-lidstaten ruimte laat om aanvullende informatie van verzekeraars te verlangen. Dergelijke door lidstaten opgelegde informatieverplichtingen moeten wel duidelijk en nauwkeurig zijn, nodig zijn voor een goed begrip van de wezenlijke bestanddelen van de verzekering en voor de verzekeraar voorspelbaar zijn ten tijde van het sluiten van de verzekering. De informatieverplichtingen die het Kifid in deze zaak aanneemt, voldoen niet aan deze criteria. Om deze reden overweegt NN om in beroep te gaan tegen de uitspraak van het Kifid."

 

Proefprocedure Wakkerpolis

De Van Leeuwenzaak, waarover het Kifid vandaag een uitspraak heeft gedaan, betreft een proefprocedure van Wakkerpolis. Adriaan de Gier, advocaat van de claimorganisatie, spreekt over een "zeer principiële uitspraak, die 500.000 polissen van NN raakt en op onderdelen alle 7 miljoen woekerpolissen van alle verzekeraars". De Gier schat de schade van de door NN verkochte polissen op gemiddeld 5.000 euro.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 30 maart 2016

Het Kifid is een verplichte instantie, waarbij o.a. verzekeraars en assurantieadviseurs verplicht zijn aangesloten (anders o.a. geen vergunning) De Consument zou daar, op een eenvoudige manier kunnen klagen. https://www.kifid.nl/dienstverleners/bindend-niet-bindend .... Is het Kifid nu niets meer dan een geld verslindende papieren tijger???? Waarom loopt die Woekerpolis affaire dan ook zo ontzettend lang. (geld -geld en macht?) Heeft de minister dan ook geen macht, om e.e.a. te bevorderen (sancties - maar het is dan een keurmeester die zijn eigen vlees (o,.a. staatverzekeraars) keurt??

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...