Nvb pleit voor gratis 'advies light'

NVB Logo

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) ziet dat sommige klanten onder het provisieverbod advies te duur vinden en pleit voor gratis 'advies light'.

Dit in haar consultatiereactie AFM Concept-agenda 2015. De NVB: "In het licht van de druk op de toegankelijkheid van advies (vanwege de neiging van kianten om af te zien van advies in verband met de kosten en ook vanwege voorzichtigheid bij aanbieders, omdat bij advies aan een veelheid van eisen moet worden voldaan) is er behoefte aan een vorm van onbetaald en niet zwaar gereguleerd ‘advies light’ — tussen echt advies (met bijbehorende dossiervorming) aan de ene kant en ‘execution only’ aan de andere kant van het spectrum. Dit zou de banken meer mogelijkheden geven om klanten proactief te informeren. Het zou goed zijn wanneer de AFM zich uitspreekt over haar (toezichtrechtelijke) ondersteuning van de ontwikkeling van ‘advies light’ zonder tussenvormen als advies te beoordelen."


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 15 januari 2015

Ik begrijp dit niet. Eerst moest het intermediair naast de klant gaan staan waardoor de klant direct betaalt voor advies. Vervolgens werd die mooie werkelijkheid doorbroken door het lelijke execution only en nu zou er weer een stuk adviesruimte weggenomen worden door gratis advies voor een nieuw segment van de markt. Althans, ik begrijp uit het artikel dat de banken dit adviesdeel zelf willen uitvoeren. Het is een glijdende schaal dat het werkveld van onafhankelijk advies steeds kleiner maakt.

Ane Duijff - 15 januari 2015

Je pleit er dus voor dat banken dit mogen doen. Maar ik kan als adviseur geen opslag op de rente plaatsen. Zou de bank dat voor mij doen en doorstorten, dan heb je het weer over provisie, en dat wou men nou net niet. Ik zie het dus als poging de adviseur er uit te schoffelen.

Rob Goedhart - 15 januari 2015

@Frans: Tuurlijk, het kan aan de bar. Maar het kan ook aan de keukentafel. Of op de bank..eh..nee niet de bank. Nou ja, je begrijpt me wel. En advies, mening, what's in a name? Als jij iemand iets adviseert is dat vaak ook maar een mening. Niet denigrerend bedoeld. Maar in geldzaken gelden vaak meningen. De beleggingsadviseur die zegt: "Ik raad je aan dat-en-dat te doen, want dat gaat het WAARSCHIJNLIJK - goed doen". Of de hypotheekadviseur, die een bepaalde rentevast periode aanraadt omdat.... Of het advies om een verzekering te nemen. Waarom? "Ja maar als je schade hebt gaat je de dat veel geld kosten!" Ja en? Er is in geldzaken nooit een zwarte of wit. Nooit 'the best advice'. Dus zijn het allemaal meningen. Maar waaraan de consument wel iets heeft om op door te denken / door te doen.

Peter van Dijken - 15 januari 2015

Banken die rechtsom gratis advies geven verdienen dat geld uiteraard linksom weer terug. Het lijkt heel nobel maar het is uiteindelijk een wassen neus. Een marketingtruc om het eigen marktaandeel te vergroten.

Albert van der Poll - 15 januari 2015

@Rien en Ozewald, ik dacht ook net; die immer zo optimistische blijhoofd Ozewald geraakt nu wel helemaal in de roze wolken verdwaald. maar de laatste zin "enkele kleine misstappen" hielp meer weer op het spoor. Hier is sprake van Finkeriaanse Twentse humor!

Ozewald Wanrooij - 15 januari 2015

@Dag Rien. Misschien mijn stukje nog eens vanuit een beetje ironie opnieuw lezen ;-)

Ozewald Wanrooij - 15 januari 2015

Ik vind het bijzonder waardevol dat banken ervoor kiezen om hun maatschappelijke rol verder op te pakken en te pleiten voor een uitzondering op het provisieverbod. Door middel van een kleine renteopslag is het eenvoudig om voor de risicovolle groep mensen die zich geen plaats weten te verwerven in de participatiemaatschappij gratis een voorziening te treffen. Voor de AFM zal het geen verdere verzwaring van haar takenpakket moeten inhouden er hoeven er geen verdere sollicitatieprocedures te worden opgestart. Voor 'advies light' is natuurlijk geen 'dossier heavy' en 'toezicht intensive' nodig en dit is vervolgens indirect weer waardevol voor de groep onafhankelijk adviseurs die volgend jaar voor dit onderdeel hun AFM bijdrage niet verder zullen zien stijgen. Dat juist banken in dit pleidooi een uitzonderingspositie zouden moeten krijgen is logisch want wie anders kan zo goed waarborgen dat 'advies light' geen 'verkoop bright' als doel heeft. Helaas verwacht ik dat de reacties van veel van mijn collega's minder enthousiast zullen zijn. Ik kan alleen maar oproepen dat we niet langer moeten oordelen of enkele kleine misstappen in het verleden maar vertrouwen moeten hebben in de goede intenties van onze banken.

Andre Plugge - 15 januari 2015

Wat jammer dat dit onderwerp bespreekbaar mag worden gemaakt wanneer het over de banken sector gaat. Wanneer het onafhankelijke intermediair de bel laat rinkelen en vraagt om een oplossing voor die groep die advies moeilijk kan betalen wordt het snel naar de achtergrond verwezen. Persoonlijk ben ik heel blij met het provisieverbod waarbij ik erken dat er klantgroepen zijn waarvoor dit dus niet de oplossing is geweest. In ieder geval heeft het provisieverbod ook met name bij de consument (en ook het intermediair) veroorzaakt dat duidelijk is geworden wat een financieel adviseur aan werkzaamheden doet en dat het ook best mag/dient te worden betaald. We moeten dat duidelijk en transparant houden lijkt mij. In mijn praktijk kom ik regelmatig klanten tegen die moeite hebben om de nota te betalen. Een gedeeltelijk opheffen van het provisieverbod lijkt mij toch niet de oplossing. Er zijn andere oplossingen te bedenken die aan de klant kunnen worden aangeboden om de werkzaamheden betaalbaar te maken. Banken moeten ook gewoon de mouwen opstropen en op zoek gaan naar dergelijke oplossingen in plaats van terug willen vallen op de niet transparante provisieregelingen en kosten structuren.

Dick Aardenburg - 15 januari 2015

Mooi geschreven, goed bedoeld, maar helaas onjuist. Uitzonderingen op wetgeving, en met name op deze, zal ervoor zorgen dat nog veel meer toezicht en controle onstaat. Bestaat er ook zoiets als een Zorgplicht-Light? Wil je dat wel? Waar ligt de scheidslijn? Neen, maak een keuze - of "gratis" advies met provisie - of betaald advies zonder provisie.. met alle gevolgen van dien.

Rob Goedhart - 15 januari 2015

@Frans: volgens mij pleit NVB niet voor een onbetaald GEDEGEN advies, maar voor een onbetaald LIGHT advies. "Goh, ik zit ergens mee, hoe moet ik dat aan gaan pakken en waar moet ik dan - in grote lijn - aan denken?" Bij wie kunnen consumenten daarvoor nu terecht?

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...

Negende en laatste Corona Monitor banken

Negende en laatste Corona Monitor banken

De kredietverlening door banken aan bedrijven is de afgelopen maand doorgegroeid van 64 miljard naar 66,5 miljard euro. Sinds het begin van de coronacrisis...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

Banken willen graag samen met overheden, bedrijven en consumenten kijken op welke manier de verschillende klimaatplannen verder kunnen worden aangescherpt, "waarbij...

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit...

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Het aantal particuliere klanten dat een betaalpauze heeft ontvangen voor de hypotheek (bijna 26.000) of voor een consumptief krediet (12.000) is licht opgelopen....

"Klant meer controle geven over eigen data"

"Klant meer controle geven over eigen data"

Open Finance vraagt volgens de NVB om een nieuw wettelijk kader voor de toegang tot en het delen van persoonlijke data die in het beheer zijn van bedrijven en de...

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) krijgt een nieuwe voorzitter, Medy van der Laan. Het NVB-bestuur draagt haar als voorzitter voor aan de leden. Zij zal...

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Tijdens het webinar ‘Samen sterk voor een schuldenzorgvrij ondernemend Nederland’ van donderdag 21 januari van 13.00 uur tot 14.00 uur wordt het rapport...

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.”...