Odin: "provisieverbod schijnvoordeel voor consument"

Stichting Odin is van mening dat de invoering van het provisieverbod een schijnvoordeel op heeft geleverd voor de consument. De tarieven zijn weliswaar gedaald, maar dat is vooral ingegeven door stunttarieven.

Een van de eerste conclusies van de AFM was dat dankzij de invoering van het provisieverbod de advieskosten op hypotheken flink zijn gedaald waardoor consumenten op jaarbasis zo'n 400 miljoen euro besparen. Eigen onderzoek van Stichting Odin wijst echter op een mogelijk andere conclusie. "De adviestarieven in de hypotheekmarkt zijn vooral gedaald door de stunttarieven van die partijen, die ook het rentewapen in handen hebben; de banken met eigen hypotheekadviseurs. Volgens de statistieken van www.hypotheekrentegrafiek.nl kennen de grootbanken ING, ABN Amro en SNS Bank sinds het provisieverbod structureel zo’n 2 procent opslag op de 1 jaars rente (euribor versus NHG tarieven). De bruto marge van de bank voor een veilige NHG hypotheek komt daarmee uit op zo’n 775%! (verkoop min inkoop). De verstrekkingsnormen zijn sinds het provisieverbod veel strenger geworden. Het hypotheekadvies is sterk verbeterd en omvangrijker geworden. Alle nieuwe hypotheekvormen zijn gebaseerd op 100% aflossing. Bij oude hypotheken mag nog maximaal 50% aflossingsvrij zijn en de verhouding hypotheek tot woningwaarde (Loan to Value) is bij nieuwe hypotheken verkleind. Allemaal ingrijpende en veelal terechte maatregelen, die het risico (alibi voor hogere rentemarges) in de hypotheekportefeuille van banken sterk verminderen. Daarnaast lost Nederland massaal af op de hypotheek omdat spaargeld niets oplevert vanwege intensieve rentemanipulatie door de centrale banken."

Volgens Odin leiden al deze maatregelen tot substantieel lagere risico’s, maar vreemd genoeg niet tot een lagere rentemarge. "Het lijkt er op dat de banken dit voordeel in eigen zak houden. De indruk is ook, dat een deel van dit voordeel wordt gebruikt om de advieskosten van de bankadviseurs flink te subsidiëren. Dit ten koste van de onafhankelijke advieskantoren die zo’n ‘suikertante’ ontberen. Tegelijkertijd beperken veel banken de toegang voor onafhankelijke advieskantoren om in hun producten te bemiddelen door productie- en (gefingeerde) kwaliteitseisen op te leggen. En zo neemt de marge toe en schakel je tegelijk de concurrentie uit."

 

Door deze 'bewerking' van de nieuwe marktstructuur ontstaat een ongelijk speelveld tussen bankadviseurs en onafhankelijke adviseurs, beweert Odin. "De AFM maakt hier in dezelfde presentatie ook melding van. Onafhankelijke advieskantoren klagen er steen en been over. Het provisieverbod wordt zo misbruikt om de concurrentie uit te schakelen in plaats van een transparante markt te creëren. Aangenomen dat bij een gelijk speelveld (en dus eerlijke en betere concurrentie) de hypotheekrente tenminste een half procent kan dalen, besparen consumenten uiteindelijk structureel zo’n 3,2 miljard euro hypotheekrente per jaar. Dit is ook prettig voor de staatskas in verband met de lagere rente aftrek. De door de AFM gepresenteerde besparing van 400 miljoen euro per jaar op advieskosten door het provisieverbod is dan eigenlijk een dikke vette sigaar uit eigen doos."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 14 november 2014

St. Odin geeft haarfijn aan dat de onkunde bij de AFM leidt tot ernstige marktverstoring. In haar domheid heeft de AFM zich laten inspannen door de banken en verzekeraars. Het moet allemaal eerlijk en transparant. Maar net als met de Libor, een vos verliest wel zijn haren maar niet zij streken.

Geert Sijbring - 12 november 2014

Ja voor het provisie verbod betaalde de klant veel minder aan de adviseur. althans bij ons . Voorbeeld hypotheek 150.000 euro verdeeld in 90000 spaar( POLIS) en 60000 aflos vrij . over aflos vrij kregen wij 0,7 % is 420 euro. over het spaardeel 2025.- samen 2445,- euro reken maar uit. En dan hadden wij ook nog het terugboek risico. BETER KUNNEN ZE HET NIET MAKEN ,MAAR WEL MAKKELIJKER. Wat Ik meer en meer constateer is dat ze hun eigen wandaden willen goed praten. daarom maar liegen en bedriegen. de pot verwijt de ketel dat hij ZWART ziet. even in de waan van vandaag spreken. Maar net als in de zwarte Piet discussie , is in dit land de gekke toegeslagen, En discriminatie komt niet meer voor want ,er is geen land ter wereld waar men zo opkomt voor een gekeurde medelander. Ik hoop dat de burger er ook achter komt dat de adviseur ook beschermt moet worden Geert Sijbring

Albert van der Poll - 11 november 2014

Ik had in mijn onnozelheid begrepen dat het provisieverbod er kwam vanwege de door de torenhoge woekerprovisies aangestuurde verkoopdrift van adviseurs, of niet soms? Nu blijkt het volgens de heer Kockelkoren vooral zo'n goed instrument omdat het kosten bespaart. Maar is het advies nu beter? Ik durf het bijna niet te vragen maar baseert meneer Kockelkoren de gemiddelde 4.000 euro provisie niet op cijfers uit het verleden? Afgezien dat z'n gemiddelde bij mij daar zo'n 50% onder zat: de kosten van de provisie waren toch de bedragen die de geldverstrekker aan ons betaalde? De consument betaalde 1% afsluitprovisie. Het door elkaar halen van de provisie met kosten voor de consument vertroebelt de zaak. Ietsje kort door de bocht kan je dus best redeneren dat iedereen die minder hypotheek dan twee ton sluit, nu méér betaalt dan vroeger, en dat het voordeel oploopt naarmate het hypotheekbedrag hoger is.

Jurgen Sweegers - 11 november 2014

Dat banken teveel winst maken is ongetwijfeld waar, maar dat staat los van het provisieverbod. Dat heeft met name te maken met de ongebreidelde monetaire financiering door de ECB, waar we uiteindelijk allemaal de prijs voor betalen. Die heeft de spaarrentes tot kunstmatig lage niveaus gedrukt. Provisieverbod op zich is een goede zaak omdat het perverse prikkels bij de adviseur weghaalt. Die is anders teveel geneigd om producten met de hoogste provisie te slijten, ook als dat niet in belang van de klant is. Het echte probleem is dus niet het provisieverbod maar het beleid van de ECB en het gebrek aan concurrentie in de hypotheekmarkt waardoor de hypotheekrentes niet voldoende zakken. Het geeft geen pas deze problemen en de kosten daarvan voor de consument, op het bordje van het provisieverbod te schuiven, en opheffen van dit verbod is ook niet de oplossing voor de problemen. Een tussenpersoon moet daarbij zijn plaats weten. Als er geen behoefte meer is aan tussenpersonen door hetzij de leveranciers, hetzij de afnemers., het zij zo. Wat tussenpersonen kunnen doen is zelf een hypotheekbank oprichten om op die manier zelf de concurrentie aan te gaan.

Pensioenwaarheid: gaan immigranten onze AOW redden?

Pensioenwaarheid: gaan immigranten onze AOW redden?

Depensioenwaarheid.nl, opgericht door adviseur Jeffrey Leichel, waarschuwt voor een onbetaalbaar AOW-stelsel. "Het aantal AOW-ers stijgt, terwijl het aantal werkenden...

Jeffrey Leichel: e-boek over pensioen

Jeffrey Leichel: e-boek over pensioen

Financieel expert en voormalig woekerpolisexpert Jeffrey Leichel heeft het e-boek 'De Pensioenwaarheid' uitgebracht, speciaal geschreven voor werknemers en zzp'ers....

Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

"Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op jullie...

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al...

Identiteit Pius Consilium onthuld

Identiteit Pius Consilium onthuld

Jeffrey Leichel, voorzitter Stichting Odin, was Pius Consilium. Dat onthult hij in het boek 'Provisie 2.0' dat hij samen met CFD-voorzitter Edwin Herdink heeft gepubliceerd....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Odin fel tegen adviesloket woekerpolis Verbond

Odin fel tegen adviesloket woekerpolis Verbond

Stichting Odin zegt zeer teleurgesteld te zijn over het besluit van het Verbond van Verzekeraars om "uitsluitend via een eigen loket woekerpolis-gedupeerden...

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

Met de oprichting van het Nationaal Schadeloket Intermediairs (NSI) brengen CFD en stichting Odin alle vormen van schadehulp onder één dak. Het loket...

Odin start met second opinion services

Odin start met second opinion services

Stichting Odin start "na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen"  een second opinion...

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Ondanks een enorm offensief van verzekeraars en toezichthouder om zoveel mogelijk woekerpolishouders te bereiken, is de eerste fase van het woekerpolisherstel volgens...