Odin start met second opinion services

Logo Odin

Stichting Odin start "na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen"  een second opinion service (SOS) voor consumenten.

 

"Het wil maar niet lukken met de zelfregulering binnen de branche", zo constateert Odin-voorzitter Jeffrey Leichel. "Of het nu gaat om brandschades, de woekerpolis, letselschadezaken of hypotheken, de media blijft melding maken van steeds weer nieuwe misstanden in de financiële wereld. Stichting Odin ziet in second opinions een noodzakelijke maar ook nuttige aanvulling op zelfregulering. Niet alleen om klanten meer zekerheid te geven. Het is ook een impuls voor de branche om de dingen beter te doen. Het mes snijdt aan twee kanten. Twee experts zien altijd meer dan één. Als uit een second opinion blijkt dat er een betere oplossing is, wint de consument. Als het advies gewoon goed is, is dat een herbevestiging voor de klant dat hij/zij goed zit. Dat versterkt het vertrouwen."

 In aanvang worden de diensten SOS Financieel Advies, SOS Letselschade en SOS Schade Expertise aangeboden, de laatste twee diensten zijn kosteloos voor consumenten (de kosten zijn voor rekening van de verzekeraars in dit geval).

Leichel: "Alhoewel wettelijk vastgelegd, weten veel consumenten niet dat ze recht hebben op het zelf inschakelen van een onafhankelijk expert bij letselschade. Of bij andere soorten schade (bijvoorbeeld brand- of waterschade) waarbij discussie ontstaat over de hoogte van de schade uitkering. De verzekeraar is verplicht de kosten van zo'n onafhankelijk expert te betalen.

Verzekeraars moeten hun klanten daar op wijzen en zeggen dit ook altijd te doen. Maar in de praktijk komt het nog veel te vaak voor dat een consument hier niet van op de hoogte is en akkoord gaat met een mogelijk te lage uitkering of verkeerde conclusie van de verzekeraar."

Stichting Odin wil dat dit consumentenrecht meer bekendheid krijgt. Ze vraagt consumenten die onenigheid hebben over de hoogte van een schade uitkering hun zaak aan te melden bij de de stichting. Elke zaak wordt voorgelegd aan een onafhankelijk expert, die de zaak kosteloos beoordeelt.

Leichel: "Bij (letsel)schades bestaat een wettelijk recht op een door de verzekeraar betaalde onafhankelijk expert. Maar bij financiële producten geldt dat recht niet. Daarom is het belangrijk om, voordat het product is aangeschaft, extra zekerheid te krijgen. Met de dienst SOS Financieel Advies bieden wij de mogelijkheid een offerte voor een hypotheek, beleggingsproduct, pensioenplan of een woekerpolisherstel door een onafhankelijk expert te laten beoordelen. Dat gebeurt voor een vast bedrag van 95,00 euro en kan achteraf veel leed voorkomen."

Voor de uitvoering van de SOS-diensten heeft Odin samenwerkingen opgezet met diverse letsel- en schade-experts. SOS Financieel Advies wordt uitgevoerd door met Odin samenwerkende onafhankelijke intermediairs.
 

Reactie toevoegen

 
TAF biedt polishouders gratis second opinions aan via Royal Doctors

TAF biedt polishouders gratis second opinions aan via Royal Doctors

TAF Verzekeringen biedt al haar AOV-polishouders voortaan de mogelijkheid om gratis een second opinion aan te vragen. Dit doet de verzekeraar door de bestaande samenwerking...

Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

"Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op jullie...

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al...

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

Met de oprichting van het Nationaal Schadeloket Intermediairs (NSI) brengen CFD en stichting Odin alle vormen van schadehulp onder één dak. Het loket...

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Ondanks een enorm offensief van verzekeraars en toezichthouder om zoveel mogelijk woekerpolishouders te bereiken, is de eerste fase van het woekerpolisherstel volgens...

CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

Uit onderzoek van CFD en Stichting Odin blijkt dat het intermediair te veel betaalt voor aansluiting bij Kifid. "Uitgaande van het principe 'de vervuiler betaalt...

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

De hersteloperatie woekerpolis is mislukt. Dat zegt Stichting Odin na analyse van de AFM-rapportages nazorg beleggingsverzekeringen van de afgelopen jaren. "Volgens...

Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Klanten die woekerpolissen kochten via grote verkooporganisaties zijn veel slechter uit dan klanten die hun woekerpolis bij een lokale tussenpersoon afsloten. Verzekeraars...

Stichting Odin lanceert ClaimPakket

Stichting Odin lanceert ClaimPakket

Stichting Odin heeft het ClaimPakket gelanceerd, waarmee adviseurs "eenvoudig zelf kunnen berekenen of un klant recht heeft op extra compensatie in zijn of...