Odin start met second opinion services

Logo Odin

Stichting Odin start "na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen"  een second opinion service (SOS) voor consumenten.

 

"Het wil maar niet lukken met de zelfregulering binnen de branche", zo constateert Odin-voorzitter Jeffrey Leichel. "Of het nu gaat om brandschades, de woekerpolis, letselschadezaken of hypotheken, de media blijft melding maken van steeds weer nieuwe misstanden in de financiële wereld. Stichting Odin ziet in second opinions een noodzakelijke maar ook nuttige aanvulling op zelfregulering. Niet alleen om klanten meer zekerheid te geven. Het is ook een impuls voor de branche om de dingen beter te doen. Het mes snijdt aan twee kanten. Twee experts zien altijd meer dan één. Als uit een second opinion blijkt dat er een betere oplossing is, wint de consument. Als het advies gewoon goed is, is dat een herbevestiging voor de klant dat hij/zij goed zit. Dat versterkt het vertrouwen."

 In aanvang worden de diensten SOS Financieel Advies, SOS Letselschade en SOS Schade Expertise aangeboden, de laatste twee diensten zijn kosteloos voor consumenten (de kosten zijn voor rekening van de verzekeraars in dit geval).

Leichel: "Alhoewel wettelijk vastgelegd, weten veel consumenten niet dat ze recht hebben op het zelf inschakelen van een onafhankelijk expert bij letselschade. Of bij andere soorten schade (bijvoorbeeld brand- of waterschade) waarbij discussie ontstaat over de hoogte van de schade uitkering. De verzekeraar is verplicht de kosten van zo'n onafhankelijk expert te betalen.

Verzekeraars moeten hun klanten daar op wijzen en zeggen dit ook altijd te doen. Maar in de praktijk komt het nog veel te vaak voor dat een consument hier niet van op de hoogte is en akkoord gaat met een mogelijk te lage uitkering of verkeerde conclusie van de verzekeraar."

Stichting Odin wil dat dit consumentenrecht meer bekendheid krijgt. Ze vraagt consumenten die onenigheid hebben over de hoogte van een schade uitkering hun zaak aan te melden bij de de stichting. Elke zaak wordt voorgelegd aan een onafhankelijk expert, die de zaak kosteloos beoordeelt.

Leichel: "Bij (letsel)schades bestaat een wettelijk recht op een door de verzekeraar betaalde onafhankelijk expert. Maar bij financiële producten geldt dat recht niet. Daarom is het belangrijk om, voordat het product is aangeschaft, extra zekerheid te krijgen. Met de dienst SOS Financieel Advies bieden wij de mogelijkheid een offerte voor een hypotheek, beleggingsproduct, pensioenplan of een woekerpolisherstel door een onafhankelijk expert te laten beoordelen. Dat gebeurt voor een vast bedrag van 95,00 euro en kan achteraf veel leed voorkomen."

Voor de uitvoering van de SOS-diensten heeft Odin samenwerkingen opgezet met diverse letsel- en schade-experts. SOS Financieel Advies wordt uitgevoerd door met Odin samenwerkende onafhankelijke intermediairs.
 

Reactie toevoegen

 
"niet ook distributie complex maken"

"niet ook distributie complex maken"

"Complexe oplossingen hebben we genoeg in ons vak. Laat distributie dat alsjeblieft ook niet worden." Dat verzucht voorzitter René Graafsma in de...

Meld ervaringen met herstelkostenregeling provisieverbod

Meld ervaringen met herstelkostenregeling provisieverbod

Stichting ODIN roept financieel adviseurs op om hun ervaringen te melden met de 'Herstelkostenregeling provisieverbod'.   In de nieuwsbrief van de stichting...

Odin start crowdfunding voor mediacampagne

Odin start crowdfunding voor mediacampagne

Stichting Odin start met een crowdfunding project om een landelijke mediacampagne te bekostigen en aandacht te vragen voor onafhankelijke financieel advieskantoren."Deze...

Odin oppert 'De financieel appviseur'

Odin oppert 'De financieel appviseur'

Voorzitter René Graafsma van Stichting Odin roept op toit de ontwikkeling van 'De financieel appviseur' voor het geven van algemeen advies aan de consument....

Odin kritisch over NN Wakkerpolisactie

Odin kritisch over NN Wakkerpolisactie

Stichting Odin staat niet per se achter de maandag gelanceerde NN Wakkerpolisactie. "Naar onze mening zijn er ook al teveel partijen die met collectieve acties...

Stichting Odin steunt Adfiz-petitie

Stichting Odin steunt Adfiz-petitie

Volgens Stichting Odin is de Adfiz-petitie tegen het PE-examen een mooie kans voor het intermediair om eensgezindheid te tonen. "Teken die petitie en laat dit...

"ontwoekertraject Odin dwingt adviseur weer rond tafel met klant"

"ontwoekertraject Odin dwingt adviseur weer rond tafel met klant"

Adviseurs zullen toch (weer) met woekerpolishouders rond de tafel moeten, nu Stichting Odin het RIO-traject neerlegt dat de consument uitzicht biedt op een ruimere...

"ingrijpen bij SNS Reaal perfect adviesmoment"

"ingrijpen bij SNS Reaal perfect adviesmoment"

"Het perfecte moment om de unieke toegevoegde waarde van onafhankelijk advies te bewijzen." Aldus de Stichting Odin in reactie op het overheidsingrijpen...

Odin: Tros radar richt pijlen verkeerd

Odin: Tros radar richt pijlen verkeerd

"Beter hadden de media zich kunnen richten op de slinkse streken van directe aanbieders om consumenten op het verkeerde prijsbeen te zetten." Aldus de...

Kennisplatform Odin van start

Kennisplatform Odin van start

Rene Graafsma en Jeffrey Leichel hebben de website gelanceerd van Stichting Odin Intermediairs (www.stichting-odin.nl). Het kennisplatform bestaat in de basis uit...