Omtzigt blijft inzetten op openheid over verdiensten op woekerpolissen

Pieter Omtzigt

Tweede-Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) blijft inzetten op openheid over de verdiensten op woekerpolissen.

Omtzigt diende onlangs een motie in op grond waarvan verzekeraar/adviseur op verzoek van de consument moet laten zien wat hij heeft verdiend aan het afsluiten van diens beleggingsverzekering. Hij trok deze motie in, nadat minister Dijsselbloem stelde dat deze openheid tot 2008 nooit een vereiste was en dat daarom niet van marktpartijen kan worden verwacht dat ze de gegevens van voor die tijd bewaard hebben. Maar hij heeft het nog niet helemaal opgegeven.

Dijsselbloem: "De heer Omtzigt heeft in zijn motie op stuk nr. 134 de regering verzocht, het recht te introduceren dat consumenten te allen tijde te weten mogen komen hoeveel provisies men in het verleden heeft behaald — zo lees ik de motie tenminste — als dat redelijkerwijs te achterhalen is. Dat recht bestaat en dat moet dus ook inzichtelijk kunnen worden gemaakt, sinds de transparantie van provisies is geregeld in 2007. Daarvoor was dat niet geregeld en was dat niet verplicht. Er is natuurlijk nog een juridische bewaartermijn, die over het algemeen vijf jaar is. Ik zal nog even specifiek moeten kijken of hier iets anders is geregeld, maar in het algemeen geldt een beperkte tijd. Ik kan dus niet dit recht met terugwerkende kracht introduceren, daarmee de plicht introducerend voor verzekeraars om die informatie te verschaffen, als ze eerder nooit verplicht zijn om dat bij te houden, transparant te houden en te bewaren. Dat is dus niet mogelijk. Terugwerkend tot 2007 en 2008 is het wel mogelijk. Dat is ook al geregeld. Als we verder teruggaan in de tijd, kunnen we dat niet vragen, aangezien het in het verleden nooit een vereiste was."

Omtzigt vroeg de minister daarop of hij bij de voortgangsrapportage "precies kan aangeven wat een cliënt mag vragen, of wettelijk is vastgelegd dat inzage moet worden geboden en op welke wijze dat dan kan? Ik snap het dat bepaalde dingen niet worden bewaard. Daarom staat ook de bijzin 'als dat redelijkerwijs is te achterhalen' in de motie. Als er echter nog doorloopprovisies zijn, moet de klant zich met een standaardvraag tot de verzekeraar kunnen wenden, zodat hij weet wat er ingehouden wordt. Kan dat in de volgende rapportage meegenomen worden?"

Dijsselbloem daarop: "De rapportage is van de AFM, maar de brief is van mij. We zullen daarom in de volgende brief specifiek ingaan op de vraag waar men recht op heeft als het gaat om dit type transparantie."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark van den Broek - 2 juni 2015

Geachte heer Omtzigt....verklaar u nader, wat is de definitie van "verdiend". Na de laatste jaren herhaald de klant bezocht te hebben, kantoorkosten, gestegen toezichtskosten, opleidingskosten etc. denk ik dat er nog extra provisie betaald moet worden en dat er helemaal NIETS "verdiend"is of wordt !

Willem van Spronsen - 2 juni 2015

Tja wat is een woekerpolis en wat is een concrete en sluitende definitie hiervan? Eigenlijk sluit dat aan op de vraag van Mark. Daarnaast moeten we dit gebeuren uit het verleden breed trekken en zouden we eerst moeten vaststellen of er ook meer ''woekerpolisdrama´s'' binnen de EU zijn (geweest), bijvoorbeeld in Duitsland en Belgie. Nederlandse verzekeraars die aangemerkt worden als woekerpolisfabrieken hebben binnen en buiten de EU ook belangen. Of men opereert binnen de EU rechtstreeks onder eigen naam in de markt of via aandelenkapitaal in andere verzekeraars. Dan rest hierbij de vraag of ze marketing technisch zich buiten Nederland op eenzelfde wijze hebben gemanifesteerd. Als dit gebeuren zich alleen in Nederland heeft voorgedaan, dan is er denk ik nog wel wat toe te lichten. Tot slot: dit blijkt dus een hoofdpijndossier te zijn waaraan eigenlijk niemand zich wil branden. Met alleen terug kijken zijn we er ook niet.

Woekeren

Woekeren

Het woekerpolisdossier is beladen met emoties én belangen. Iedereen lijkt het erover eens dat gedupeerden snel en goed geholpen moeten worden, zonder de consequentie...

Wob-verzoek woekerpolissen leidt niet echt tot nieuwe inzichten

Wob-verzoek woekerpolissen leidt niet echt tot nieuwe inzichten

Niet echt spannend. Dat zijn de documenten in het woekerpolisdossier die Financiën heeft vrijgegeven naar aanleiding van een verzoek op grond van de Wet openbaarheid...

Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Odin heeft een nieuwe claimprocedure voor 'woekerpolisgedupeerden' ontwikkeld. "In de laatste jaren zijn veel nieuwe feiten boven water gekomen, is er meer...

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

In haar column zaterdag in het FD stelt Erica Verdegaal de adviseurs die woekerpolissen verkochten voor de klant aanvoelen als zakkenrollers. Verdegaal, in een column...

Ruim 1.000 meldingen bij Meldpunt Woekerpolissen ASR

Ruim 1.000 meldingen bij Meldpunt Woekerpolissen ASR

De Consumentenbond heeft meer dan 1.000 meldingen gekregen bij haar Meldpunt Woekerpolissen ASR. "Wij gaan voor de consumenten die een melding bij ons hebben...

Wantrouwen wegens woekerpolissen blijft

Wantrouwen wegens woekerpolissen blijft

“Hoe kunt u mij daarvoor nu naar mijn verzekeraar sturen?! Deze heeft mij toch dat foute product verkocht!” Zo reageerde een klant bij het Nibud op de...

Omtzigt: "woekerpolis had nooit verkocht mogen worden"

Omtzigt: "woekerpolis had nooit verkocht mogen worden"

Het tv-programma 'Dit is de dag', dat zaterdag een uitzending had over woekerpolissen, heeft aanvullende interviews op haar website gezet. Het gaat om gesprekken...

Consumentenbond opent \'meldpunt woekerpolissen a.s.r.\'

Consumentenbond opent \'meldpunt woekerpolissen a.s.r.\'

De Consumentenbond heeft een meldpunt woekerpolissen a.s.r. geopend. Dit nadat vorige week bekend werd dat a.s.r. in een aantal gevallen een geheime schikking heeft...

Woekerpolissen: AFM laat tanden zien

Woekerpolissen: AFM laat tanden zien

De AFM heeft een tuchtklacht ingediend tegen SRLEV N.V. (Reaal) bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) omdat "de resultaten van...

Woekerpolissen: Dijsselbloem houdt lijn vast

Woekerpolissen: Dijsselbloem houdt lijn vast

Minister Dijsselbloem van Financiën gaat niet in op het pleidooi van de Consumentenbond voor een commissie voor aanvullende collectieve compensatieregelingen....