Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). In dit specifieke geval van waarde-overdracht vindt de Commissie wel dat de verzekeraar de nadien ontstane vertraging kan worden verweten "nu deze is toe te schrijven aan de fout van Verzekeraar om de door Consument geaccordeerde offerte niet tijdig en pas maanden later aan de overdragende verzekeraar toe te zenden. De Commissie oordeelt dat Verzekeraar door bijstorting in de verzekering van Consument het (positief) verschil tussen de huidige waarde opbouw in zijn verzekering en de waarde die zou zijn opgebouwd indien de procedure van waardeoverdracht goed zou zijn verlopen, dient te vergoeden".
De Commissie gaat niet in op het verweer van de verzekeraar (Achmea), dat de adviseur van de consument, die in deze procedure tevens als gemachtigde optradt, eveneens een verantwoordelijkheid heeft en in dat kader het proces actief had moeten begeleiden. Normaal gesproken, hoeft een waardeoverdracht niet via een adviseur plaats te vinden. Daardoor is bij de verzekeraar "verwarring ontstaan over de te volgen procedure. Pas achteraf is de adviseur in actie gekomen".
Uitspraak 2018-161.
Reactie toevoegen
Informatievoorziening hoeft niet digitaal
Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk
De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...