Ovfd wenst aanpak halfslachtig kostprijsmodel aanbieders

Colinda Rosenbrand (augustus 2013)

Waarom zouden aanbieders mogen volstaan met een halfslachtig kostprijsmodel, terwijl de advieskosten van adviseurs onder een vergrootglas lijken te liggen, zo vraagt OvFD-directeur Colinda Rosenbrand zich af in vakblad VVP van 13 augustus 2013.

Rosenbrand schrijft onder meer: "De vergelijkbaarheid van tarieven kan worden vergroot door gedetailleerdere normen uit te werken. Het kostprijsmodel zou daarmee wel dé grondslag kunnen zijn voor een eerlijk en vergelijkbaar overzicht tussen de verschillende distributiekanalen en van meer inzicht in de productprijzen. Het kostprijsmodel kan dan ook worden gecontroleerd door de accountant,
zoals wettelijk is afgesproken."

Minder is voor Rosenbrand niet acceptabel, want dat gaat uiteindelijk ten koste van de consument. "Uit onderzoek van GfK blijkt dat de consument de voorkeur heeft voor een onafhankelijke adviseur. Maar als dit advies duurder is dan het advies van een (afhankelijke) bank, dan verschuift de voorkeur naar het bancaire kanaal. De advieskosten moeten dus reëel zijn, wil een consument de juiste keuze kunnen maken. Zeker ook omdat uit onderzoek van MoneyView blijkt dat consumenten die bij een bank een hypotheek afsluiten, veel meer geld kwijt zijn dan bij een onafhankelijke adviseur als je niet alleen naar de advieskosten kijkt maar naar de totale kosten. Mooi, maar dat moet de consument dan wel weten!"

Ook de nieuwe VVP zit weer bomvol vakinformatie en kijkjes in de keukens van advieskantoren. Tevens bespreken Sjoerd Hijlkema (directeur van de nieuwe intermediairverzekeraar de Noorderlinge) en Jan Peter Weitenberg (Weitenberg Assurantiën) in een nieuwe aflevering van de VVP-rubriek 'Bruggenbouwers' de ontwikkelingen in de advieswereld. VVP ondersteunt u in uw ondernemerschap. Mis VVP daarom niet.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 13 augustus 2013

We zien toch wel aankomen dat de accountants die de boel moeten controleren -onafhankelijk,- hun oren zullen laten hangen naar hun goedbetalende opdrachtgever? Waarbij de kostprijs van een grote bank loondienstadviseur lager kan liggen dan voor een vanuit huis werkende eenpitter, en gij geleuft da ! Die accountantscontrole stelt niks voor, verbeteringen aan het kostprijsmodel zijn dan zinloos, de banken stoppen de kosten gewon in de rentemarge. De consument wil voor 300 euro eenmalig voordeel graag 0,3% per jaar meer betalen, zeker als hij straks met de dalende LTV de advieskosten zelf direct moet ophoesten. Nog afgezien van de vaak duurdere ORV en AO-polissen met twijfelachtig nut. Dan kan je wel beweren dat 3.000 euro voor een hypotheekadvies teveel is, maar voorlopig verdien je die kosten makkelijk terug. Zo te zien brengt het bankwezen nog weer extra schade toe aan de economie. Je zou verwachten dat zo'n overheid bij een gemiddelde besparing van 0,3%rente elke burger zou verplichten als de sodemieter een adviseur te nemen. Al was het maar uit kostenbesparing op de renteaftrek en verbetering van het vrij besteedbaar inkomen.

Jeffrey Leichel - 13 augustus 2013

Al deze problemen worden opgelost door met een wettelijke minimum prijs te gaan werken. Gebaseerd op de AFM leidraden. Die kun je prima kwantificeren. Je draait daarmee het proces om. Vind je dat je meer kunt vragen, toon het dan aan in je dienstverlening. Zo wordt onafhankelijk advies beschermd (aantoonbaar beter voor consumenten zoals OVFD stelt) en wordt de route afgesneden om door prijssubsidiëring marktaandeel te kopen.

Meer over
AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

Achteruit digitaliseren

Achteruit digitaliseren

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Wat is het toch fijn als je zelf ook klant bent bij een verzekeraar. Gewoon omdat je dan ervaart wat je eigen...