"Patiënt dupe van beperkende zorgafspraken"

Bart Combée

Door hun afspraken met zorgverzekeraars kunnen zorgverleners vaak niet de zorg leveren die zijzelf het best achten. De patiënt is hiervan de dupe. Dit blijkt uit onderzoek van VvAA en de Consumentenbond onder 1670 zorgverleners. Onder druk van zorgverzekeraars worden behandelingen ingekort. Ook ontvangen patiënten alternatieve – vaak minder geschikte – medicijnen. "Onacceptabel", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Artsen, fysiotherapeuten, psychologen en andere (para)medici zeggen door zorgverzekeraars te worden beknot in het aantal of de duur van behandelingen, op straffe van een boete of zelfs het verliezen van het complete contract. Volgens de Consumentenbond en VvAA zouden die beperkende afspraken vanaf het begin glashelder moeten zijn.

"Het is voor de Consumentenbond onacceptabel dat zorgverzekeraars aanvullende zorgverzekeringen blijven aanbieden met bijvoorbeeld dertig fysiotherapiebehandelingen extra, terwijl zorgverleners vanwege hun werkcontract nog niet de helft kunnen geven en consumenten hier helemaal niets van weten", aldus Combée.

"Via de contractvoorwaarden gaat de verzekeraar op de stoel van de zorgverlener zitten", zegt Edwin Brugman, directeur Kennismanagement en Netwerken van VvAA. "Dat bevordert de benodigde vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt niet. Afspraken mogen nooit ten koste gaan van aandacht van de zorgverlener en de zorg voor de patiënt. Zorgverzekeraars moeten daarom per direct stoppen met omzetplafonds."


Geheimhoudingsplicht

Twee op de drie zorgverleners zeggen dat ze een geheimhoudingsplicht in hun contract hebben over de afspraken met de zorgverzekeraar. Dit creëert onduidelijkheid bij de patiënt en bedreigt de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg.

De meeste beperkende voorwaarden ervaren zorgverleners bij de grote zorgverzekeraars. Driekwart van de zorgverleners sluit contracten met een of meerdere zorgverzekeraars. Een kwart van de zorgverleners sluit helemaal geen contracten, meestal doen ze dat bewust. Verzekerden met een naturapolis, budgetpolis of combinatiepolis krijgen zorg dan vaak niet volledig vergoed of de zorgverlener of instelling betaalt ‘uit eigen zak’ bij. Verzekerden met een restitutiepolis krijgen de zorg meestal wel vergoed.


Reactie Zorgverzekeraars Nederland

De Consumentenbond vroeg zorgverzekeraars om een reactie op het onderzoek. Sommige van hen geven een eigen reactie, andere verwijzen naar de reactie van koepelorganisatie ZN: "De peiling van Consumentenbond en VvAA onder zorgverleners constateert dat zorgverzekeraars in hun contracten met zorgverleners een aantal beperkende bepalingen opnemen. Dat is juist en zal ook zo blijven. Het hangt namelijk rechtstreeks samen met wat zorgverzekeraars zien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van álle partijen in de zorg, maar in elk geval ook als een nadrukkelijke opdracht aan henzelf: het realiseren van goede, betaalbare en voor ieder toegankelijke zorg voor alle verzekerden. Ook in de toekomst.

"Zoals u bekend is, hebben zorgverzekeraars een zorgplicht: dat betekent dat zij gehouden zijn te waarborgen dat de verzekerde binnen redelijke tijd en afstand de zorg krijgt waarop hij recht heeft. Doelmatigheidsmaatregelen van zorgverzekeraars tasten dat recht niet aan.

"Met het preferentiebeleid voor geneesmiddelen, dat door veel zorgverleners in de peiling genoemd wordt als voorbeeld van beperkende voorwaarden, hebben zorgverzekeraars bijvoorbeeld vele honderden miljoenen euro’s bespaard ten gunste van de premiebetaler. Gelukkig weten wij dat er vanuit de kring van apothekers in algemene zin ook brede steun bestaat voor dat preferentiebeleid."

 

 

Reactie toevoegen

 
Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

Zorgverzekeraars mogen extra kosten corona-aanpak in 2021 nog onderling verdelen

Zorgverzekeraars mogen extra kosten corona-aanpak in 2021 nog onderling verdelen

Zorgverzekeraars mogen dit jaar nog uitzonderlijke meerkosten van de corona-aanpak onderling verdelen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geantwoord...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Kom in beweging

Kom in beweging

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) (Zorg)verzekeraars kunnen zeker een rol spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl. Toch gebeurt dat pas zelden...

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...