"Patiënt dupe van beperkende zorgafspraken"

Bart Combée

Door hun afspraken met zorgverzekeraars kunnen zorgverleners vaak niet de zorg leveren die zijzelf het best achten. De patiënt is hiervan de dupe. Dit blijkt uit onderzoek van VvAA en de Consumentenbond onder 1670 zorgverleners. Onder druk van zorgverzekeraars worden behandelingen ingekort. Ook ontvangen patiënten alternatieve – vaak minder geschikte – medicijnen. "Onacceptabel", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Artsen, fysiotherapeuten, psychologen en andere (para)medici zeggen door zorgverzekeraars te worden beknot in het aantal of de duur van behandelingen, op straffe van een boete of zelfs het verliezen van het complete contract. Volgens de Consumentenbond en VvAA zouden die beperkende afspraken vanaf het begin glashelder moeten zijn.

"Het is voor de Consumentenbond onacceptabel dat zorgverzekeraars aanvullende zorgverzekeringen blijven aanbieden met bijvoorbeeld dertig fysiotherapiebehandelingen extra, terwijl zorgverleners vanwege hun werkcontract nog niet de helft kunnen geven en consumenten hier helemaal niets van weten", aldus Combée.

"Via de contractvoorwaarden gaat de verzekeraar op de stoel van de zorgverlener zitten", zegt Edwin Brugman, directeur Kennismanagement en Netwerken van VvAA. "Dat bevordert de benodigde vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt niet. Afspraken mogen nooit ten koste gaan van aandacht van de zorgverlener en de zorg voor de patiënt. Zorgverzekeraars moeten daarom per direct stoppen met omzetplafonds."


Geheimhoudingsplicht

Twee op de drie zorgverleners zeggen dat ze een geheimhoudingsplicht in hun contract hebben over de afspraken met de zorgverzekeraar. Dit creëert onduidelijkheid bij de patiënt en bedreigt de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg.

De meeste beperkende voorwaarden ervaren zorgverleners bij de grote zorgverzekeraars. Driekwart van de zorgverleners sluit contracten met een of meerdere zorgverzekeraars. Een kwart van de zorgverleners sluit helemaal geen contracten, meestal doen ze dat bewust. Verzekerden met een naturapolis, budgetpolis of combinatiepolis krijgen zorg dan vaak niet volledig vergoed of de zorgverlener of instelling betaalt ‘uit eigen zak’ bij. Verzekerden met een restitutiepolis krijgen de zorg meestal wel vergoed.


Reactie Zorgverzekeraars Nederland

De Consumentenbond vroeg zorgverzekeraars om een reactie op het onderzoek. Sommige van hen geven een eigen reactie, andere verwijzen naar de reactie van koepelorganisatie ZN: "De peiling van Consumentenbond en VvAA onder zorgverleners constateert dat zorgverzekeraars in hun contracten met zorgverleners een aantal beperkende bepalingen opnemen. Dat is juist en zal ook zo blijven. Het hangt namelijk rechtstreeks samen met wat zorgverzekeraars zien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van álle partijen in de zorg, maar in elk geval ook als een nadrukkelijke opdracht aan henzelf: het realiseren van goede, betaalbare en voor ieder toegankelijke zorg voor alle verzekerden. Ook in de toekomst.

"Zoals u bekend is, hebben zorgverzekeraars een zorgplicht: dat betekent dat zij gehouden zijn te waarborgen dat de verzekerde binnen redelijke tijd en afstand de zorg krijgt waarop hij recht heeft. Doelmatigheidsmaatregelen van zorgverzekeraars tasten dat recht niet aan.

"Met het preferentiebeleid voor geneesmiddelen, dat door veel zorgverleners in de peiling genoemd wordt als voorbeeld van beperkende voorwaarden, hebben zorgverzekeraars bijvoorbeeld vele honderden miljoenen euro’s bespaard ten gunste van de premiebetaler. Gelukkig weten wij dat er vanuit de kring van apothekers in algemene zin ook brede steun bestaat voor dat preferentiebeleid."

 

 

Reactie toevoegen

 
Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...