Persoonlijk advies en big data

Peter Risseeuw

"Big data kan ontegenzeggelijk behulpzaam zijn bij marktanalyse. Voor standaardadviezen in standaardsituaties staan inmiddels goed geïnstrueerde robots klaar. Buiten standaardsituaties (en dat is waar het leuk wordt voor de adviseur) draait het toch om het aangaan en onderhouden van een één-op-één relatie met een klant, met alle eigenheiden van dien. ‘Klantbelang centraal’ vergt inzicht in de situatie van de klant zelf, niet in diens correlaties met duizenden soortgenoten. Ook al is de onderliggende beeldvorming grootschalig onderbouwd, de benadering van de klant is inherent klein en persoonlijk. Daar voelt die klant zich goed bij."

Dit schrijft Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek en Advies) in zijn nieuwe blog op het New Financial Forum.

 

 

Reactie toevoegen

 
PE-beleid heeft zin!

PE-beleid heeft zin!

"Financieel adviseurs zuchten – naar eigen zeggen – onder de eisen van de permanente educatie, een instrument dat de overheid heeft ingezet om de kwaliteit...

Verzekeren is niet sexy

Verzekeren is niet sexy

"Recent heb ik beroepshalve nogal wat vertegenwoordigers van de financiële sector gesproken. Velen probeerden me ervan te overtuigen dat er op de financiële...

Robo: hoezo advies

Robo: hoezo advies

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend. Als...

Integriteit in beeld

Integriteit in beeld

Het is geruststellend dat het relatief aantal kwaadwillenden niet groot is. Het is verontrustend dat deze partijen actief kunnen blijven en in donkere hoekjes van...

Risseeuw pleit voor in beeld brengen integriteit adviseurs

Risseeuw pleit voor in beeld brengen integriteit adviseurs

Het beeld in de VS is dat aantal kwaadwillende adviseurs niet groot is, maar dat deze partijen wel actief kunnen blijven en in donkere hoekjes van de markt hun praktijken...

A bit afraid   of Big Data

A bit afraid of Big Data

Het Verbond van Verzekeraars publiceerde in 2016 de ‘green paper big data’. Hierin onderscheidt het Verbond drie bronnen van big data: ‘volunteered’,...

Big data expert Xomnia helpt arag bij innovatie

Big data expert Xomnia helpt arag bij innovatie

Arag heeft big data expert Xomnia gekozen als strategische partner voor de data gedreven innovatie binnen de Legal Tech Studio van de rechtsbijstandverzekeraar....

Klanten en regels

Klanten en regels

Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...

Vivat leidt medewerkers op tot big data-experts

Vivat leidt medewerkers op tot big data-experts

Elf medewerkers van Vivat gaan de Data Expert-opleiding volgen bij de Jheronimus Academy of Data Science (JADS). Vivat: "Door een professionele focus op big...

Vooral grote bedrijven analyseren big data

Vooral grote bedrijven analyseren big data

Vooral in de informatie- en communicatiesector analyseren veel bedrijven big data: bijna een op de drie. Ook veel verzekeraars analyseren hun eigen big data. Aldus...