Pijnpunten in het volmachtdossier

Femke de Jong 2014

Het volmachtdossier is één van de meest bewogen dossiers van het afgelopen jaar. In het derde deel van de VVP-serie over de juridische inrichting van de intermediaire distributieketen neemt advocate Femke de Jong de volmacht onder de loep en benoemt een aantal gevoelige punten.

De Jong in VVP 4: "In het afgelopen jaar heb ik vele doemscenario's de revue horen passeren. Zelf ben ik iets positiever gestemd. Een goede gevolmachtigd agent werkt efficiënt, heeft deskundigen in dienst en zit dichter op de verzekerde. En dat betekent, als het goed is, dat een goede gevolmachtigd agent niet alleen sneller en goedkoper kan werken dan veel verzekeraars, maar ook veel beter in staat is om de risico's te taxeren. Maar ik voorspel u één randvoorwaarde: zorg dat het betalingsverkeer inzake premie-incasso en schadepenningen in de toekomst wordt gescheiden van uw bedrijfsvermogen. Want de markt kijkt met argusogen naar de solvabiliteit en het toekomstige verdienpotentieel van gevolmachtigd agenten. Zijn gevolmachtigd agenten met een bemiddelingstak wel voldoende in staat om de overstap naar een nieuw verdienmodel te maken? Het is een punt van zorg, dat steeds vaker de kop op steekt. Dat betekent dat het tijd is om zelf het initiatief te nemen om verzekeraars voldoende financiële waarborgen te geven, bijvoorbeeld via een derdengeldrekening. Wees het ditmaal voor, of die zorg nu terecht of niet is. In de strijd tussen perceptie, delven de feiten immers in de meeste gevallen het onderspit."

In VVP 4 benoemt De Jong meer pijnpunten. Wees op de hoogte van het relevante vaknieuws en abonneer je op VVP!

Reactie toevoegen

 
Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur en eigenaar, was 1 december 25 jaar in dienst van VVP. Een goed moment om kort terug te blikken en vooral vooruit te kijken, zowel...

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP, nummer 5-2019, pleit MoneyView voor een Onafhankelijk Financieel Spreekuur. Dit in de reeks De Adviescampagne, waarin VVP zoekt...

Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

Divers & Inclusief centraal in herfsteditie New Financial Magazine

Divers & Inclusief centraal in herfsteditie New Financial Magazine

Divers & Inclusief. Dat is het themanummer van de herfsteditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het thema Divers...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Pole position

Pole position

Consumenten vinden financieel advies belangrijk en de onafhankelijk adviseur staat daarbij in pole position , zo blijkt uit onderzoek ‘Trendonderzoek klantgerichtheid...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...