Provisieverbod doortrekken naar consumptief krediet

Euro's via Pixabay 2018

'Wij vermelden al een tijd wat onze provisie is', was de VVP-poll van vorige week. Bijna dertig procent van de stemmers gaf aan dit inderdaad al te doen, de rest is nog niet zover of vindt het niet nodig. "Waarom wordt in onze branche wel het braafste jongetje van de klas uitgehangen en moet onze dienstverlening gefileerd worden totdat zelfs de kleur onderbroek van de adviseur straks bekend gemaakt moet worden?", vraagt Marco Weijs (Finzicht) zich af in een reactie op VVP Online. Zover zal het toch wel niet komen, mogen wij hopen. Maar de discussie over actieve provisietransparantie sluimert nog steeds.

Op naar de nieuwe poll: 'Provisieverbod doortrekken naar consumptief krediet'. Een Adviseur Hypothecair krediet mag na 1 april 2019 ook adviseren over consumptieve kredieten zonder dat hij het diploma Adviseur Consumptief krediet bezit. Maar hoe zit het dan met de beloningsspagaat (provisieverbod bij hypotheken, provisiegebod bij krediet), vroegen NVHP en CEHP deze week aan de minister. Wat vindt u? Doe weer mee en stem!

Natuurlijk hadden we als stelling ook kunnen nemen: 'Provisiegebod doortrekken naar hypotheken', maar dat lijkt er toch echt niet meer in te zitten.

Weer een goede week gewenst!

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Andre van Luijk - Woonvisie 30 mei 2018

Een voorbeeld dat het huidige systeem niet goed werkt is de energielening. Svn bied een prachtige energielening aan, maar vrijwel geen adviseur adviseert deze. Volgens de regels mag je geen factuur sturen, en geeft Svn ook geen doorlopende provisie op deze verstrekte leningen. Tegelijkertijd lijkt de politiek verbaasd dat de energielening zo onbekend is en dat adviseurs deze niet in hun advies meenemen. Alleen een adviseur kan het licht op zijn kantoor niet laten branden als hij werk moet doen en op geen enkele manier kan hij een vergoeding voor zijn advies en werkzaamheden ontvangen.

Hans Schoonwater - CFSN Kredietendesk 28 mei 2018

Ik ben het volstrekt NIET eens met deze stelling. Het product hypotheken is een totaal andere dan de verstrekking van consumptief krediet. Het is daarom ook heel verstandig de beloningsstructuur daarop aan te passen door voor consumptief krediet het verbod op een andere beloning dan provisie toe te blijven passen. Bij een provisieverbod voor consumptief krediet gaan we namelijk weer helemaal terug naar af en juist dat zal leiden tot de wantoestanden die we uit het recente verleden nog kennen en wederom gaan hit-and-run praktijken ontstaan. Daar leent consumptief zich namelijk prima voor omdat het relatief eenvoudig overgesloten kan worden. Allerlei lieden gaan weer opstaan om dat ‘snelle geld’ middels gepeperde facturen binnen te halen, met alle uitwassen van dien en zonder het belang van een goed advies voor de klant, zorgvuldige begeleiding en verantwoorde kredietverstrekking voorop te stellen. Nu is voor velen, laat ik maar zeggen ‘minder serieuze adviseurs’, een tientje per maand niet de moeite en investering waard om in consumptief krediet te bemiddelen. Provisieverbod zou dus een zeer slechte zaak zijn en wederom wordt de klant dan de dupe. En juist de klant is de laatste jaren de grote winnaar gebleken van het verbod op andere beloning dan louter provisie. De ‘hit and run’ kantoren zijn niet voor niets uit de markt. Laten we dat dus vooral zo houden.

Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 28 mei 2018

Helemaal eens met deze stelling. Ben nu al 4 jaar bezig om misstanden binnen consumptief krediet tegen te gaan. En merk steeds meer dat provisiegebod die misstanden vergroten. In feite moet iemand die schulden maakt er in begeleid worden die schulden weer zo snel mogelijk af te lossen. Want ook op landenniveau bezien zien we dat blijvende schulden op den duur tot ellende leiden. (Griekenland) Een tussenpersoon wordt geacht naast de klant te staan en hem te helpen bij wat goed voor hem is. Maar zodra hij dat gaat doen snijdt hij in eigen vlees: zijn inkomsten zijn gebaat bij een zo hoog mogelijke en zo lang mogelijk lopende lening. Dus zo snel mogelijk provisieverbod op consumptief krediet invoeren s.v.p.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...