PSD2 niet voor 13 januari ingevoerd

Jeroen Dijsselbloem 2016

Ministers Dijsselbloem en Blok hebben het wetsvoorstel ingediend dat de invoering regelt van de herziene Europese richtlijn betaaldiensten (PSD2) in Nederlandse wetgeving. 

PSD2 moet voor 13 januari zijn geïmplementeerd in nationale wetgeving. Dijsselbloem heeft de Tweede Kamer vorige maand al laten weten dat die datum voor Nederland niet langer realistisch is. In de Kamerbrief van nu gaat de minister in op de gevolgen van het niet halen van de implementatiedatum. Zo zijn banken pas na invoering verplicht toegang te geven tot de betaalrekening en kunnen vóór inwerkingtreding van PSD2 nog geen vergunningen worden aangevraagd. Dijsselbloem is voornemens samen met DNB zo snel mogelijk meer duidelijkheid te scheppen richting marktpartijen.

Als een implementatietermijn wordt overschreden kan de Europese Commissie Nederland daarvoor in gebreke stellen en een inbreukprocedure starten tegen Nederland. Dit kan er op termijn toe leiden dat Nederland door het Hof van Justitie in Luxemburg een boete opgelegd krijgt wegens niet-tijdige implementatie.

Reden voor de vertraging is dat "er een zorgvuldige weging van de verschillende belangen heeft plaatsgevonden. Dat vergde een goede afstemming met onder meer de toezichthouders. Daarnaast hebben de privacyaspecten veel aandacht gekregen in het voorbereidingstraject. De inschatting is dat PSD2 in het voorjaar van 2018 in Nederland kan worden ingevoerd.

"Naast de vertraging aan Nederlandse kant zijn op Europees niveau de technische standaarden voor wettelijke beveiligingseisen nog niet vastgesteld door de Europese Commissie. Verwacht wordt dat deze standaarden vanaf september 2019 kunnen worden toegepast."

Innovatieve nieuwe betaaldiensten

PSD2 reguleert twee innovatieve nieuwe betaaldiensten: betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten. Als een consument bijvoorbeeld bij online winkelen besluit om gebruik te maken van een betaalinitiatiedienst, dan moet hij er toestemming voor geven dat de betaalinitiatiedienst toegang krijgt tot zijn betaalrekening. De betaalinitiatiedienst initieert dan de betaling bij de bank en zorgt dat het geld bij de webwinkel terecht komt.

Als de consument besluit om gebruik te maken van een rekeninginformatiedienst geldt eveneens dat hij hiervoor toestemming moet geven. De dienstverlener krijgt daarmee toegang tot de betaalrekeningen van de consument, zodat er (financiële) informatie kan worden opgehaald. De rekeninginformatiedienst kan deze informatie vervolgens verstrekken aan de consument zelf (bijvoorbeeld als een soort ‘huishoudboekje’) en aan partijen waar de consument toestemming voor heeft gegeven.

Om hun diensten in Nederland te kunnen aanbieden, moeten verleners van de nieuwe betaalinitiatiediensten en rekeninginformatiediensten in het bezit zijn van een vergunning. Indien deze partijen toegang krijgen tot de betaalrekening van de consument moeten de gevoelige betaalgegevens goed beschermd zijn. Daarom geeft PSD2 extra waarborgen over de toegang tot, het verwerken en het opslaan van deze gegevens. Ook kent PSD2 strenge en bijzondere veiligheidseisen. Zo moeten betaaldienstverleners een beveiligingsbeleid hebben om de gebruiker te beschermen tegen beveiligingsrisico’s, zoals fraude en illegaal gebruik van gevoelige betaalgegevens. Daarnaast zijn authenticatieprocedures verplicht voor transacties die een hoog risico op fraude met zich mee brengen (zoals betalingen via internet).

 

 

 

Reactie toevoegen

 
"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...