Pvda: adviseur harder laten lopen bij oplossen woekerpolisaffaire

Tweede Kamer (plenaire zaal)

"Ziet de minister mogelijkheden om, al dan niet in samenwerking met brancheorganisaties, de adviseurs te dwingen meer verantwoordelijkheid te nemen in het activeren van klanten met een woekerpolis?" Dat vraagt de PvdA aan minister Dijsselbloem van Financiën.

De PvdA: "De activiteiten van de AFM lijken zich voornamelijk te richten op verzekeraars. Wij vinden dat adviseurs een gelijke, zo niet grotere, verantwoordelijkheid hebben in deze problematiek. Complicerende factor is daarbij dat dit een diffuse groep is. Dit mag echter geen reden zijn voor verminderde verantwoordelijkheid."

De leden van de SP-fractie vragen de minister aan te geven of "de hersteladviezen voldoen aan de eisen die de Wft stelt aan adviesgesprekken over financiële producten. Zo nee, waarom niet?"

PvdA en SP stellen evenals de andere Kamerpartijen kritische vragen aan de minister, in antwoord op zijn eerdere Kamerbrief inzake een dossier dat hem toch zo langzaam aan steeds meer hoofdpijn moet bezorgen. De brief volgde op de jongste rapportage van de AFM inzake activeren van klanten. Vrijwel alle partijen zeggen teleurgesteld of verontrust te zijn door de jongste, tegenvallende activeringscijfers.

De leden van de VVD-fractie zeggen voorstander te zijn van de inzet van tuchtrecht als de verzekeraars en adviseurs onvoldoende resultaten halen. De fractie: "Hoe gaat dit tuchtrecht ingezet worden? Welke afspraken zijn daarover gemaakt met de verzekeraars en adviseurs? De leden lezen dat bij significant afwijken van het afgesproken ambitieniveau eind Q4 2014, de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) wordt ingezet. Wat wordt bedoeld met significant afwijken?"

D66 is de enige die nog eens de omstreden Wabeke-norm ter discussie stelt (of eigenlijk aanbeveling, zoals het volgens toenmalig Ombudsman Jan Wolter Wabeke bedoeld was). D66: "Dit is een norm waarbij de kosten van de polis jaarlijks niet hoger mogen zijn dan 2,5 procent van het opgebouwd vermogen. Gekeken over een aantal jaren kan dit ervoor zorgen dat de kosten alsnog aanzienlijk op kunnen lopen. Is de minister zich daarvan bewust?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 18 november 2014

Wil de laatste adviseur die het land verlaat het licht uitdoen?

Albert van der Poll - 18 november 2014

@ Roelof, als het standpunt is dat van verzekeraarszijde de problematiek is opgelost met die malle Wabekenorm, hoe kan er dan bij de adviseurs nog sprake zijn van een woekerpolis? Is daar een andere norm voor opgesteld? Laten we elkaar niks wijsmaken, er zit nog een hoop werk in, zeker ook voor adviseurs. We zouden al erg geholpen zijn met een collectieve reparatie van diverse kosten, overlijdenspremie aanpassen, beleggingskosten naar de normen van 2014. Maar de werkverschaffingsreflex van de PVDA zit diep, of moeten we hierbij denken aan een commissariaatjesreflex van rode politici op een blauwe wipstoel. Het blijft wonderlijk dat gekozen wordt voor de omslachtige route van 1 op 1 breed en diepgaand advies, terwijl daar slechts een beperkt aantal consumenten voor in aanmerking komt: alleen degenen die nog een adviseur hebben. Wat mij betreft kan ook geen sprake zijn van een geheel kosteloos advies aan die consumenten die bij ons alleen uit serviceoverwegingen een polis hebben geparkeerd. Daarover zullen we van mening verschillen gezien je eerdere bijdrage.

Roelof Radstaake - 18 november 2014

Albert, het hersteladvies valt onder de eerder verkregen provisie, daar is iedereen het geloof ik over eens. Naar de toekomst de zaak herstellen valt hier niet onder dus hiervoor mag je wel degelijk kosten rekenen. Wat de wabekenorm betreft, die is destijds gepresenteerd als de oplossing namens de verzekeraars maar de polishouders gingen hiermee niet akkoord getuige de huidige procedures. Ik voorzie dat straks verzekeraars zullen aansturen op een regeling waarbij zij een deel verantwoording nemen maar verwijzen naar hun omarming van de wabekenorm als hun aandeel in de oplossing. Het andere deel zal dan afkomstig moeten zijn van het intermediair die als deskundige namens de klant het produkt hadden moeten doorzien in de risico's en de klant beter hierop had moeten wijzen. Het is de klant die eist. En als hij kan bewijzen dat als hij de werkelijke risico's had gekend hij de polis niet zou hebben genomen, dan is er sprake van dwaling en is diegene die het produkt bij hem parkeerde (de adviseur dus) hierop aan te spreken. Het is dan aan de adviseur om de desbetreffende verzekeraar aan te spreken. Oftewel, als ik een philips tv koop met een gebrek bij een witgoeddealer, dan kan ik de witgoeddealer aanspreken en wat hij regelt met philips raakt mij als consument niet. Jullie zijn de verkoper die de klant het produkt hebben verkocht. Dat blijkt een gebrek te hebben en dus zijn jullie primair aan te spreken, niet de verzekeraars.

Dennis Jellema - 18 november 2014

@Roelof, de 2e kamer staat ook bekend als de 2e slaapkamer. Het lijkt al jaren dat ze niet vooruitkomen met dat lullige poldermodel wat hier in NL zo goed zou zijn. Het huidige politieke bestel is compleet failliet, er moet op basis van compromissen een oplossing gevonden worden, en bij een Compromie mag niemand op de tenen getrapt worden. Wabeke zelf heeft al aangegeven dat het geen Norm was, maar dat die Klungel Woekerpolisclaim en VerliesPolis er een eigen draai aan hebben gegeven. Maatschappijen gingen hier maar wat graag in mee, aangezien de compensatie van de polis pas op einddatum hoefde plaats te vinden, echter met 1 groot probleem, Geen inflatiecorrectie op het geld. Dus een reservering nu op de balans, en in 2030 ergens de compensatie berekenen. De 2 eerder genoemde partijen hebben een half tot 1 miljoen gekregen per verzekeraar voor die oplossing. Dus als we teruggaan in de tijd dan ziet het er heel anders uit dan ze nu willen laten geloven. Hoop dat Kassa en Radar er nog een een goed Item van maken, en dit gewoon wekelijks terug laten keren, maar dan wel met die verstanden dat die 2 partijen ook eens goed worden aangepakt voor geldklopperij.

Adviseur of verkoper, dat is de vraag

Adviseur of verkoper, dat is de vraag

De discussie over het verschil tussen adviseurs en verkopers laait weer op. Terecht, want het is een belangrijke discussie. In feite speelt deze discussie al sinds...

"Volstrekt logisch dat eisen aan gebonden en onafhankelijke adviseurs verschillen"

"Volstrekt logisch dat eisen aan gebonden en onafhankelijke adviseurs verschillen"

"Het is volstrekt logisch dat er andere eisen worden gesteld tussen gebonden en onafhankelijke adviseurs. Wat is anders het nut van onafhankelijkheid?"...

93.000 adviseurs hebben examen gedaan

93.000 adviseurs hebben examen gedaan

In totaal hebben in de periode tot 1 juni ruim 93.000 adviseurs examen gedaan en zijn 87.504 adviseurs voor tenminste één examen geslaagd. Dat schrijft...

Activeren: modelrapportage voor adviseurs

Activeren: modelrapportage voor adviseurs

Adfiz heeft een modelrapportage gemaakt voor een uniforme vastlegging en terugkoppeling van activeringsactiviteiten van adviseurs. De rapportage is te vinden op...

"Moeder-test is de basis voor zorgplicht"

"Moeder-test is de basis voor zorgplicht"

Twee lessen heeft Jos Streppel, voormalig cfo van Aegon, geleerd van de aandelenleaseaffaire. "De eerste noem ik de moeder-test. Zou je een product aan je moeder...

VKG komt met Awards voor adviseurs

VKG komt met Awards voor adviseurs

VKG reikt tijdens de komende 'On Stage dagen' voor het eerst de VKG Awards uit aan adviseurs.   VKG: "Met deze Awards worden tijdens elke On Stage dag...

"Ren hard weg van adviseurs die je studieschuld wegwuiven"

"Ren hard weg van adviseurs die je studieschuld wegwuiven"

"Ren hard weg van adviseurs die je studieschuld wegwuiven." Aldus econoom-columniste Erica Verdegaal in haar column op de Radar-site. Verdegaal: "Volgens...

Aantal adviseurs laks met Permanent Actueel

Aantal adviseurs laks met Permanent Actueel

Lindenhaeghe heeft de periode Permanent Actueel 2015 eenmalig verlengd tot 15 februari. "We hebben gemerkt dat nog niet iedereen zijn updates voor 2015 heeft...

Oproep Woekerpolis.nl aan adviseurs: lever sjoemelsoftware in

Oproep Woekerpolis.nl aan adviseurs: lever sjoemelsoftware in

Vereniging Woekerpolis.nl roept financieel adviseurs woensdag in de Telegraaf op om oude software voor offertes voor beleggingsverzekeringen bij haar in te leveren....

Aegon biedt samen met adviseurs gratis Aandacht-gesprek

Aegon biedt samen met adviseurs gratis Aandacht-gesprek

Aegon biedt samen met onafhankelijke en Aegon-adviseurs iedereen een gratis en vrijblijvend Aandacht-gesprek. "Klanten en niet-klanten van Aegon worden telefonisch,...