Reaal mag aanvullende compensatie terugvragen

Euro's TB

De Commissie van Beroep van Kifid haalt een uitspraak van de Geschillencommissie onderuit, waardoor beleggingspolishouders aanvullende compensatie moeten terugbetalen aan de verzekeraar.

Anders dan de Geschillencommissie komt de Commissie van Beroep tot het oordeel dat de verzekeraar de consumenten niet hoeft te compenseren voor een verminderde waardeopbouw van de verzekering als gevolg van in rekening gebrachte fondsbeheerkosten. "Voor een beleggingsverzekering, afgesloten in augustus 1998, gold nog geen verplichting om de consument vooraf te informeren over de fondsbeheerkosten (TER)."

Op grond van de bindende uitspraak van de Geschillencommissie in maart 2017 heeft de verzekeraar (Reaal, red.) een herberekening gemaakt en aan de consument aanvullende compensatie uitgekeerd. Op basis van de uitspraak van de Commissie van Beroep zou deze compensatie niet nodig zijn. Echter, de Commissie van Beroep kan aan een consument geen (terug)betalingsverplichting opleggen. De Commissie van Beroep volstaat daarom met de melding dat ‘de consumenten aan de verzekeraar behoren terug te betalen’ wat de consumenten eerder hebben ontvangen van de verzekeraar als gevolg van de uitspraak van de Geschillencommissie.

Tussenpersoon

De consumenten hadden zich bij Kifid beklaagd over onder meer de gebrekkige informatieverstrekking, het niet-vermelden van nominale kosten en over een te lage compensatie. Ook menen de consumenten dat de verzekeraar aansprakelijk gesteld kan worden voor gebrekkig advies door de tussenpersoon.

Verzekeraar Reaal heeft de consument over andere kosten en over de premie voor de overlijdensrisicoverzekering voldoende geïnformeerd, meent de Commissie van Beroep. Voor door de tussenpersoon gegeven advies en informatie is de verzekeraar niet zonder meer aansprakelijk.

De Commissie: "Op het moment van afsluiten van de beleggingsverzekering, was de verzekeraar nog niet verplicht om consumenten te informeren over fondsbeheerkosten die derden in rekening zouden brengen.
De Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers uit 1998 en de door het Verbond van Verzekeraars opgestelde Code Rendement en Risico 1998 waren in augustus 1998 nog niet van kracht. Voor de beleggingsverzekering van deze consument zijn wel de Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers uit 1994 en de Code Rendement en Risico 1996 van belang.

 

De uitspraak is helder over de aansprakelijkheid voor eventuele tekortkomingen van de assurantie-tussenpersoon. "Voor het sluiten van deze beleggingsverzekering hebben de consumenten gebruik gemaakt van bemiddeling door een onafhankelijke en zelfstandige tussenpersoon. Zou er sprake zijn van gebrekkig advies en als gevolg daarvan schade, dan is de tussenpersoon hiervoor aansprakelijk en niet de verzekeraar. Het is aan de verzekeraar om over de beleggingsverzekering de vereiste informatie te verstrekken. Het is aan de tussenpersoon, aan wie de consumenten om advies hebben gevraagd, om te beoordelen of dit product passend is voor de consumenten. De verzekeraar was ook niet verplicht om te controleren of het advies van de tussenpersoon deugdelijk was."

van de Geschillencommissie van 6 maart 2017 GC 2017-159.

 

Reactie toevoegen

 
Verzekeraar moest informeren over hefboom- en inteereffect

Verzekeraar moest informeren over hefboom- en inteereffect

Op aanbieders van beleggingsverzekeringen rustte de plicht om de consument in de precontractuele fase te informeren over het hefboom- en inteereffect bij de overlijdensrisicodekking....

Woekerpolissen: nn schoot tekort in informatievoorziening

Woekerpolissen: nn schoot tekort in informatievoorziening

De uitspraak van het Europese Hof van Justitie in de Van Leeuwenzaak van 29 april 2015 leidt niet tot beperking van de informatieplicht van een verzekeraar bij een...

NN overweegt beroep tegen Kifid-uitspraak

NN overweegt beroep tegen Kifid-uitspraak

Nationale-Nederlanden vindt dat Kifid een onjuiste toepassing heeft gegeven aan de uitspraak van het EU Hof van 29 april 2015. Dit zegt NN naar aanleiding van de...

Geen signalen dat adviseurs onvoldoende meewerken bij activeren

Geen signalen dat adviseurs onvoldoende meewerken bij activeren

"Op dit moment zijn er geen signalen dat adviseurs in groten getale onvoldoende meewerken bij het activeren van klanten met een beleggingsverzekering; wel blijft...

L&g: "belangstelling beleggingspolis neemt weer toe"

L&g: "belangstelling beleggingspolis neemt weer toe"

Legal & General is tevreden over de behaalde resultaten in 2013, maar zegt scherp te moeten blijven sturen en het beleid permanent te moeten bijsturen. De belangstelling...

Reaal verlengt gratis aanpassen beleggingspolissen

Reaal verlengt gratis aanpassen beleggingspolissen

Reaal heeft de periode om beleggingsverzekeringen gratis aan te passen, te switchen van beleggingsfonds of de polis te beëindigen verlengd tot 31 december 2014....

Woekerpolisvrij: zelf je beleggingspolis ontwoekeren

Woekerpolisvrij: zelf je beleggingspolis ontwoekeren

“Met het online stappenplan WoekerpolisVrij besparen bezitters van een woekerpolis gemiddeld 10.000 euro.” Aldus initiatiefnemer Hubrien Meijaard (Financieel...

Reaal belt kwetsbare beleggingspolisklanten na

Reaal belt kwetsbare beleggingspolisklanten na

Reaal start binnenkort met het nabellen van zo'n 3.000 kwetsbare houders van een beleggingsverzekering. Reaal schrijft het intermediair:  "In het stappenplan...

Avéro informeert klanten met beleggingsverzekering rechtstreeks

Avéro informeert klanten met beleggingsverzekering rechtstreeks

In een brief aan adviseurs heeft Jack Hommel, directievoorzitter Avéro Achmea, de aanpak bekend gemaakt voor de nazorg van beleggingsverzekeringen. Avéro...

Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Dit...