Reaal mag aanvullende compensatie terugvragen

Euro's TB

De Commissie van Beroep van Kifid haalt een uitspraak van de Geschillencommissie onderuit, waardoor beleggingspolishouders aanvullende compensatie moeten terugbetalen aan de verzekeraar.

Anders dan de Geschillencommissie komt de Commissie van Beroep tot het oordeel dat de verzekeraar de consumenten niet hoeft te compenseren voor een verminderde waardeopbouw van de verzekering als gevolg van in rekening gebrachte fondsbeheerkosten. "Voor een beleggingsverzekering, afgesloten in augustus 1998, gold nog geen verplichting om de consument vooraf te informeren over de fondsbeheerkosten (TER)."

Op grond van de bindende uitspraak van de Geschillencommissie in maart 2017 heeft de verzekeraar (Reaal, red.) een herberekening gemaakt en aan de consument aanvullende compensatie uitgekeerd. Op basis van de uitspraak van de Commissie van Beroep zou deze compensatie niet nodig zijn. Echter, de Commissie van Beroep kan aan een consument geen (terug)betalingsverplichting opleggen. De Commissie van Beroep volstaat daarom met de melding dat ‘de consumenten aan de verzekeraar behoren terug te betalen’ wat de consumenten eerder hebben ontvangen van de verzekeraar als gevolg van de uitspraak van de Geschillencommissie.

Tussenpersoon

De consumenten hadden zich bij Kifid beklaagd over onder meer de gebrekkige informatieverstrekking, het niet-vermelden van nominale kosten en over een te lage compensatie. Ook menen de consumenten dat de verzekeraar aansprakelijk gesteld kan worden voor gebrekkig advies door de tussenpersoon.

Verzekeraar Reaal heeft de consument over andere kosten en over de premie voor de overlijdensrisicoverzekering voldoende geïnformeerd, meent de Commissie van Beroep. Voor door de tussenpersoon gegeven advies en informatie is de verzekeraar niet zonder meer aansprakelijk.

De Commissie: "Op het moment van afsluiten van de beleggingsverzekering, was de verzekeraar nog niet verplicht om consumenten te informeren over fondsbeheerkosten die derden in rekening zouden brengen.
De Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers uit 1998 en de door het Verbond van Verzekeraars opgestelde Code Rendement en Risico 1998 waren in augustus 1998 nog niet van kracht. Voor de beleggingsverzekering van deze consument zijn wel de Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers uit 1994 en de Code Rendement en Risico 1996 van belang.

 

De uitspraak is helder over de aansprakelijkheid voor eventuele tekortkomingen van de assurantie-tussenpersoon. "Voor het sluiten van deze beleggingsverzekering hebben de consumenten gebruik gemaakt van bemiddeling door een onafhankelijke en zelfstandige tussenpersoon. Zou er sprake zijn van gebrekkig advies en als gevolg daarvan schade, dan is de tussenpersoon hiervoor aansprakelijk en niet de verzekeraar. Het is aan de verzekeraar om over de beleggingsverzekering de vereiste informatie te verstrekken. Het is aan de tussenpersoon, aan wie de consumenten om advies hebben gevraagd, om te beoordelen of dit product passend is voor de consumenten. De verzekeraar was ook niet verplicht om te controleren of het advies van de tussenpersoon deugdelijk was."

van de Geschillencommissie van 6 maart 2017 GC 2017-159.

 

Reactie toevoegen

 
Verbond juicht afm-oproep toe

Verbond juicht afm-oproep toe

Het Verbond van Verzekeraars verwelkomt de oproep van de AFM aan consumenten en adviseurs om de gevolgen van in het verleden gesloten beleggingsverzekeringen in...

Asr op koers met compensatievoorstellen

Asr op koers met compensatievoorstellen

ASR, dat in het eerste halfjaar van 2011 een netto resultaat behaalde van 163 miljoen euro, heeft inmiddels aan 630.000 klanten een brief gestuurd met informatie...