"Schaf verschil binnen- en buitendienst af"

Coen de Koning

"Aan schaderegelaars die geringschattend doen over whiplash-slachtoffers vraag ik wel eens: ‘Heb je wel eens last van hoofdpijn? Als ze dat bevestigen, vervolg ik: ‘Dat is niet waar, jij hebt nooit hoofdpijn.’ Dan kijken ze me heel raar aan en zeg ik met een serieus gezicht: ‘Hoofdpijn valt namelijk niet te bewijzen.’ Dan valt vaak het kwartje hoe ze zelf met slachtoffers omgaan.”

Dit zegt Coen de Koning, oprichter van Slot Letselschade uit Zeist in VVP 5. De Koning pleit ervoor dat verzekeraars slachtoffers weer de regie over hun eigen leven geeft. "Dat is goed voor slachtoffer én verzekeraar. Het getuigt van arrogantie als je denkt dat je iemand goed hebt geholpen door alleen een zak geld mee te geven." Hij geef verzekeraars de volgende tip mee: schaf het verschil tussen binnen- en buitendienst af.

Wel ziet De Koning in zijn bijna dertig jarig bestaan als advocaat op het gebied van letselschade en aansprakelijkheidsrecht wel degelijk een kentering ten goede bij verzekeraars. “Verzekeraars zijn zich meer bewust geworden van hun maatschappelijke rol, zien ook wel in dat het serieus nemen van een slachtoffer uiteindelijk ook het beste werkt voor de verzekeraar zelf én begrijpen inmiddels dat ze hun standpunt ook goed over het voetlicht moeten brengen bij programma’s als Radar. Het is een combinatie van welbegrepen eigenbelang, voorkomen van reputatieschade, maar meer en meer ook echt de intrinsieke wil het beter te doen. Het is ook gewoon veel leuker om slachtoffers te helpen dan ze als potentiële oplichters steeds de maat te nemen.”

Toch ziet hij zeker nog verbeterpunten. “De rol van verzekeraars is vreemd. Door kostbare tijd te verliezen aan lange procedures help je het slachtoffer niet en daarmee laat je in feite je eigen verzekerden in de steek. Want die verzekeren zich zodat als ze iemand schade berokkenen, dat netjes wordt opgelost. Uiteraard roep ik niet op tot naïviteit en is het toekennen van een weloverwogen schadebedrag van groot belang, maar dat neemt niet weg dat je al heel veel hulp kunt bieden aan de voorkant van een proces.”

Andere tip aan verzekeraars: schaf het verschil tussen binnen- en buitendienst af. “Deze boude stelling is ingegeven door het feit dat in de binnendienst nog erg veel mensen werken die veel weten van procedures, maar bepaald niet uitblinken in inlevingsvermogen. In de buitendienst zien ze de slachtoffers, maar hebben ze vaak beperkt mandaat. Dit lijdt tot heel veel dubbel werk, omdat de binnendienst steeds weer een plasje moet doen over het werk van de buitendienst. De consolidatieslag bij verzekeraars is al lange tijd gaande, ingegeven door efficiencyverhoging en kostenbesparingen. De enige afdeling waarop je nu juist niet kunt bezuinigen, is de afdeling personenschade. Daar kun je juist veel geld én leed besparen door de inzet van vakkundige en empathische medewerkers. Maar die moeten dan wel op pad en de slachtoffers echt zien. Kom achter dat bureau vandaan en laat dat niet aan een buitendienst over, maar wordt zelf je eigen binnen- en buitendienst.”

Lees hier het hele artikel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

“We ambiëren nog nadrukkelijker een actieve maatschappelijke voortrekkersrol en zullen onze tanden zetten in de thema’s klimaat, cyberveiligheid...

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

Afwikkeling letselschade: verzekeraars onder vuur

Afwikkeling letselschade: verzekeraars onder vuur

Stichting Letselschade en Gerechtigheid kondigt procedures aan tegen topbestuurders uit het verzekeringsbedrijf en prominente politici. Ook gaat ze gemeentes bij...

Nieuw BGK-convenant tussen verzekeraars en letselschadebureaus start op 1 september

Nieuw BGK-convenant tussen verzekeraars en letselschadebureaus start op 1 september

Vertegenwoordigers van verzekeraars en letselschadebureaus hebben, na lang onderhandelen, een nieuw BGK-convenant gesloten, thans geheten ‘Regeling Buitengerechtelijke...

Eerste letselschadezaak Kamer LLZ afgerond

Eerste letselschadezaak Kamer LLZ afgerond

De eerste zaak in de pilot ‘Kamer Langlopende Letselschadezaken’ (Kamer LLZ) is afgerond. De inhoud van de uitspraak is niet openbaar in verband met...

Geen verplichte directe verzekering

Geen verplichte directe verzekering

Er komt geen verplichte directe verzekering. Een Kamermotie verzocht minister Dekker deze mogelijkheid te onderzoeken in het kader van vebetering van de afhandeling...

Geen boete op onterecht doorverwijzen letselschadeslachtoffer naar gemeente

Geen boete op onterecht doorverwijzen letselschadeslachtoffer naar gemeente

Minister De Jonge acht boetes op het door verzekeraars onterecht en onnodig doorverwijzen van letselschadeslachtoffers naar gemeenten “niet aangewezen”....

“Sneller duidelijkheid en erkenning voor letselschadeslachtoffers”

“Sneller duidelijkheid en erkenning voor letselschadeslachtoffers”

Het Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Slachtofferhulp Nederland gaan - samen met branchepartijen - werken aan het eenvoudiger en toegankelijker vaststellen van...

Verbond start onderzoek naar kwalijke praktijken belangenbehartigers

Verbond start onderzoek naar kwalijke praktijken belangenbehartigers

Het Verbond van Verzekeraars gaat onderzoeken hoe vaak letselschadeslachtoffers "voor de tweede keer slachtoffer worden door kwalijke praktijken van belangenbehartigers"....

Minister gelooft niet in medisch letselschadefonds

Minister gelooft niet in medisch letselschadefonds

Minister Van Ark is geen voorstander van het in het leven roepen van een fonds voor schade na medische incidenten. Dat schrijft zij in antwoord op Kamervragen, verwijzend...