Scheidslijn tussen advies en execution only onduidelijk

AFM (logo)

Marktpartijen geven in AFM-onderzoek aan dat het onduidelijk in hoeverre een belegger ondersteund kan worden in execution only dienstverlening, zonder dat er sprake is van advies. Tegelijkertijd vragen marktpartijen zich af of en in hoeverre zij een beperkte vorm van advies kunnen inrichten.

In een reactie zegt de AFM: "Wij willen in 2015 marktpartijen ondersteunen om beleggingsdienstverlening te ontwikkelen die tegemoet komt aan de diverse behoeftes en situaties van de klant. Als onderdeel hiervan willen wij onderzoeken in hoeverre wij de benoemde onduidelijkheden wat betreft wet- en regelgeving kunnen wegnemen of verminderen. Zo heeft de scheidslijn tussen execution only en advies onze aandacht. Wij verkennen welke rol wij daar kunnen spelen, om in gesprek met de markt meer guidance te geven op dit gebied. "

De beleggingsdienstverlening verplaatst zich - mede onder invloed van het provisieverbod - steeds meer van offline naar online. Marktpartijen zijn bezig met het vormgeven van hun dienstverlening in een online omgeving. Onderdelen van de dienstverlening worden online geautomatiseerd, zoals de inventarisatie of de monitoring van de portefeuille. Ook zijn er marktpartijen die een volledig online bedieningsconcept ontwikkelen. Daarnaast willen marktpartijen in toenemende mate gebruik maken van alternatieve vormen van communicatie, zoals het gebruik van telefoonapplicaties.

Het onderzoek laat verder onder meer zien dat "marktpartijen bezig zijn met de ontwikkeling van beleggingsdienstverlening waarin zij execution only beleggers een bepaalde vorm van ondersteuning aanbieden. Een aantal marktpartijen heeft hierin, in overleg met de AFM, al stappen gezet. Online tools moeten een belangrijke rol gaan spelen. Zo wordt nagedacht over een systeem waarin execution only beleggers periodiek inzicht wordt geboden in de volatiliteit van hun portefeuille. Verder zijn marktpartijen aan het nadenken over dienstverlening aan beleggers met een beperkte adviesbehoefte, zoals het geven van deeladvies of eenmalig advies".

Reactie toevoegen

 
Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

Dnb: forse groei hypotheekfondsen

Dnb: forse groei hypotheekfondsen

In het tweede kwartaal van 2016 is het beheerde vermogen van de Nederlandse beleggingsinstellingen toegenomen van 766,7 miljard naar 805,1 miljard euro. Dit werd...

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...

Persoonlijke groei in alle opzichten

Persoonlijke groei in alle opzichten

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon...