Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Lianne Steeghs 2023,

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom en vooruit te kijken. Ik daag iedereen uit dit regelmatig te gaan doen. Stel jezelf vragen: wat gaat er goed, wat kan er beter, welk cijfer geef ik mijn (werk)plezier? Ik deel mijn visie op werkplezier en geef drie tips om dit vergroten”, aldus Lianne Steeghs, HR Consultant Leren & Ontwikkelen bij Obvion Hypotheken.

Werkplezier en voldoening
“Werkplezier en geluk gaan wat mij betreft hand in hand. Een gelukkige medewerker is goud waard. Hoe gelukkiger de medewerker, hoe succesvoller de organisatie. Tevreden en blije medewerkers zijn productiever, creatiever en zetten zich maximaal in om successen te behalen. Daarnaast stralen ze positieve energie uit. Factoren die bijdragen aan werkgeluk zijn o.a. een goede band met collega’s en klanten, je betrokken voelen bij de organisatie, uitgedaagd worden in werkzaamheden en de vrijheid om eigen initiatieven te nemen. Onderzoek (Arbo Unie) toont aan dat een kwart van de Nederlandse medewerkers te weinig voldoening halen uit werk. Schrikbarende cijfers, vind ik. Voldoening is een ontzettend belangrijke drijfveer. Daarnaast hebben we ook nog te maken met het fenomeen werkdruk. Hoe kun je nu de focus verleggen van werkdruk naar werkplezier en voldoening? Tips vanuit onze praktijk die misschien ook voor jou als adviseur relevant zijn:

Tip 1: onderzoek waar je gelukkig van wordt in je werk
Breng voor jezelf in kaart welke factoren van invloed zijn op jouw werkgeluk. Met in je achterhoofd het doel om positieve impact voor je klanten te maximaliseren. Hoe je dit in kaart kunt brengen? Er zijn verschillende modellen op het internet te vinden die je kunt gebruiken. Ik heb zelf goede ervaringen met deze methode. Waar geef je jezelf een hoge score? Hoe kun je dit meer of vaker inzetten? Waar scoor je laag? Wat kun je hieraan doen? Wat heb je nodig? Hoe ga je dit organiseren? En wanneer ga je hiermee aan de slag? De inzichten uit deze vragen zetten je op scherp om je doelen voor 2024 (en verder) te realiseren.

Tip 2: geef jouw vitaliteit prioriteit
Dan bedoel ik vitaliteit in de brede zin. We denken al snel aan bewegen en voeding bij vitaliteit. Zeker niet onbelangrijk, maar ook mentale vitaliteit moet je niet onderschatten. Alles draait om balans van fysieke en mentale vitaliteit. Om productief te zijn heb je energie nodig en je energielevel bepaalt je focus. Om de cirkel rond te maken: gezonde voeding, voldoende slaap, rust en beweging zijn cruciale factoren. Wat kan je energie geven in je werk? Zorg voor afwisseling, maak nieuwe plannen, ga naar buiten en voer gesprekken met je medewerker en klant. Contact is voor velen een enorme energiebooster. Binnen Obvion is ‘samenwerking’ een van de meest genoemde redenen waarom collega’s blij zijn met hun werk.

Tip 3: investeer in duurzame klantrelaties
Werkgeluk heeft een positief effect op klanttevredenheid. Als jij happy bent met wat je doet, merkt je klant dit ook. Een glimlach is zichtbaar, zelfs aan de telefoon pikt een klant jouw positieve vibes op en zal je service- en dienstverlening waarschijnlijk hoger waarderen. Dat wil je bereiken, toch? Ik kan me heel goed voorstellen dat je als hypotheekadviseur voldoening haalt uit het feit dat je dagelijks klanten blij mag maken met een advies voor een nieuwe of bestaande hypotheekoplossing. Een hypotheek is zeker geen pakje boter van een paar eurocent. Jouw advies heeft impact. Dit stopt niet nadat een hypotheek wordt gesloten. Als je je klanten goed kent -een duurzame relatie onderhoudt-, kun je op het juiste moment contact opnemen. Of ze zoeken jou op. Dat voelt toch een stuk beter dan een ‘koud’ telefoongesprek.

Waarom investeren in duurzame klantrelaties?
De hypotheekmarkt ziet er anders uit dan een jaar geleden. Er is letterlijk tijd en ruimte ontstaan om het contact met bestaande klanten nieuw leven in te blazen. Hoge inflatie, stijgende energie- en supermarktprijzen zorgen ervoor dat de consument zich enorm bewust is van zijn totale financiële huishouding. Een periodieke hypotheek APK die jouw klant misschien wel een kostenbesparing oplevert, is vaak meer dan welkom. Ga daarom het gesprek aan met de bestaande klant. Je kunt namelijk het verschil maken met oprechte aandacht. Oprechte aandacht waardeert de klant = een kans tot meer ‘winst’ = meer voldoening halen uit je werk. Hoeveel klantrelaties ga jij nieuw leven inblazen in 2024?”

Meer informatie: https://www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

"Een groter wordende groep hypotheekadviseurs is meer moeite gaan steken in de doorlopende ondersteuning na het afsluiten van een financieel product. De laatste...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...