"stel minimum-kwaliteitseis aan hersteladvies"

Bart Combée

De Consumentenbond vraagt de minister van Financiën om een minimum-kwaliteit af te dwingen van het 'hersteladvies' dat verzekeraars consumenten met een lopende woekerpolis moeten bieden.

Bart Combée, directeur Consumentenbond, aan de vooravond van Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over de woekerpolissen: "Nu zijn verzekeraars niet verplicht hun klanten een compleet en onafhankelijk financieel advies te bieden dat voldoet aan de wettelijke eisen. Wij willen dat verzekeraars die verplichting wel wordt opgelegd. Als de geschiedenis van de woekerpolisaffaire iets leert, dan is het dat gedupeerden meer steun van de politiek nodig hebben. Verzekeraars komen uit zichzelf niet in beweging en consumenten zijn niet bij machte om dat bij de rechter af te dwingen. De politiek kan verzekeraars wèl bewegen gedupeerden rechtvaardig te behandelen.

"Het is de hoogste tijd dat de politiek de druk opschroeft. Bijvoorbeeld door verzekeraars te bewegen om hun gedupeerde klanten redelijk te compenseren. We vragen minister van Financiën Dijsselbloem om een onafhankelijke commissie in te stellen, die daarvoor een aanbeveling doet. Verzekeraars weigeren vaak nog steeds om hun klanten redelijk tegemoet te komen. Economen en juristen schatten dat aan gedupeerden miljarden euro's tekort is gedaan. Maar ook de politiek laat gedupeerden aan hun lot over. Opeenvolgende ministers van Financiën hebben met steun van de Tweede Kamer beloofd om te helpen. Deze belofte is niet ingelost. Er zijn mensen die beweren dat de woekerpolisaffaire niet op te lossen is. Wij zijn er van overtuigd dat er met genoeg politieke wil veel mogelijk is. Wij hebben onze bevindingen en aanbevelingen in een uitgebreide brief aan minister Dijsselbloem gestuurd."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 15 april 2015

@Paul, ik zie dat anders. Het intermediair heeft simpelweg wel de omslag gemaakt naar meer klantgericht denken.

Jeffrey Leichel - 14 april 2015

Mooi om te zien hoe in de nieuwe advieswereld de visies van consumentenorganisaties en brancheorganisaties steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Dat is ook naar de politiek toe een belangrijk signaal in de oplossing van adviesproblemen.

Paul van Brederode - 14 april 2015

@Jeffrey. Dat komt omdat de consumentenbond nu ook een gewone tussenpersoon is geworden die provisie krijgt. Dat geven ze dan wel weer terug aan de klanten maar dat kan ook omdat ze met een abonnementensysteem werken. Daarin waren ze de adviesbranche dus wel vóór.

Paul van Brederode - 14 april 2015

Eigenlijk best wel slecht dat de Consumentenbond het dossier hersteladvies verwart met de woekerpolisaffaire. Dat zijn twee volledig gescheiden zaken. Ik hoop dat de minister en de politiek signaleren dat dit appel niet juist is geformuleerd. De woekerpolisaffaire is dat verzekeraars niet hebben gepresteerd volgens hun offertes, dat ze achteraf te hoge kosten in rekening hebben gebracht of overall een verkeerde voorstelling van zaken gegeven om de klant tot afsluiten te bewegen. De woekerpolisaffaire kan alleen door de verzekeraars zelf worden opgelost omdat die de leverancier zijn. Het dossier hersteladvies is de constatering dat de klant het doelkapitaal door allerlei ontwikkelingen het doelkapitaal mogelijk niet haalt. Dat kan een probleem zijn bij hypotheken maar ook bij lijfrente- en pensioenpolissen. Het dossier hersteladvies beleggingsverzekeringen kan op polisniveau mogelijk door de verzekeraar worden opgelost. Op klantniveau is de financieel adviseur de aangewezen persoon, omdat die een totaalbeeld heeft van de situatie. Overigens, als het de verzekeraars echt menens is om de woekerpolisaffaire op te lossen, dan betekent dat dat ze o.a. terugbetalen wat ze teveel hebben berekend aan kosten én hun verantwoording nemen door de risicopremies (leeftijdsafhankelijk en) marktconform te maken. Het gevolg kan zijn dat hersteladvies dan niet eens meer nodig is omdat de doelkapitalen dan gewoon wél worden behaald.

Peter Veldhuizen - 14 april 2015

Goed voorbeeld doet volgen. Wie van de Staatsverzekeraars neemt de voorzet. De overheid stopt de kop gewoon in het zand. Als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Zo simpel kan het zijn. De politiek houdt van werk houden voor zich zelf. Als de ingezetene van Nederland echt mogen stemmen, dan kan zo 50% van de 225 kamerleden naar huis. De kamers halveren , zou ook een goede zet zijn voor de besluitvaardigheid en enorm veel kosten besparen.

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet dat een leasecontract alleen van invloed is op een nieuwe hypotheeklening...

Consumentenbond biedt gratis EHBO-snelcursus bij overstappen zorgverzekering

Consumentenbond biedt gratis EHBO-snelcursus bij overstappen zorgverzekering

Consumenten die via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond een nieuwe zorgverzekering afsluiten, krijgen gratis een Rode Kruis online EHBO-snelcursus. De snelcursus...

Brandbrief Consumentenbond om verbod negatieve spaarrente

Brandbrief Consumentenbond om verbod negatieve spaarrente

Er moet snel een verbod komen op negatieve spaarrente voor particulieren. Dat schrijft de Consumentenbond in een brandbrief aan minister Hoekstra van Financiën...

"Arbeidsongeschikten lopen pensioenopbouw mis"

"Arbeidsongeschikten lopen pensioenopbouw mis"

Radar heeft een voorbeeldbrief gemaakt voor mensen die (mogelijk nog) recht hebben op premievrije pensioenopbouw sinds zij arbeidsongeschikt zijn verklaard. Radar...